5 gyakori tévhit a vállalkozásindításról, amit jobb, ha elengedsz

Tudom, hogy lelkes vagy, tele energiával. Azt gondolod, hogy „ide nekem az oroszlánt is, nincs olyan probléma, amit ne tudnék megoldani”. Oké, persze a koronavíruson kívül – de még ezzel a nehézséggel is számoltál. Optimistának érzed magad, máskülönben nem is kezdenél bele egy vállalkozásba. A fejedben csak úgy nyüzsögnek a jobbnál jobb ötletek, és már mindent elolvastál, megnéztél a témában. Érzed, hogy nem véthetsz nagy bakit.

Én azért azt javaslom, ezt a rövid cikket is olvasd el, hogy tényleg minden jól menjen.

Ügyfeleimnél többször találkoztam már az alábbi tévhitekkel, amelyeket ezúton is szeretnék eloszlatni. Néha ugyan jó makacsnak lenni, kitartani a gondolataink, elképzeléseink mellett, de nem ezekben a kérdésekben. Hamarosan látni fogod, hogy miért.

ankush-minda-tlbplyqvqn0-unsplash.jpg

Melyek ezek a tévhitek?

  1. Nem kell üzleti terv, anélkül is jól megy majd minden.

Arról nem is szólva, hogy úgysem az történik majd, amit megterveztél, hiszen hogyan is láthatnád pontosan a jövőt? Vagyis az üzleti terv készítése időpocsékolás. Ebben van igazság – mint általában a tévhitekben –, de csak egy pici. Valóban nem teljesen az történik majd, amit leírtál, terv nélkül elkezdeni egy vállalkozást mégis nagy felelőtlenség. Még, ha szuper jó is az ötleted (szurkolok, hogy az legyen), honnan tudnád, hogy kijön-e a matek, ha nem számolod ki, ha nem veszel sorra minden sokszor aprónak tűnő költséget, ami valójában éves szinten már nem is olyan kevés. Egy jól felépített, strukturált üzleti terv biztos, hogy a javadra válik. Számos kérdésben segít eligazodni, fókuszálni a döntéseidben, és jól kialakítani az árazásodat. Megnyugtat, amikor éppen azt látod, hogy erre és arra is megy a pénz, de sehol a bevétel, mivel tudod, hogy az is lesz hamarosan. Megalapozza a marketingtevékenységedet, amely szintén kulcsfontosságú. 

  1. Marketingre költeni? Minek? Ez az ötlet eladja magát, annyira jó!

Rendben. Fontos, hogy így érezz – mármint, hogy páratlan az ötleted, a terméked vagy a szolgáltatásod. De hogy majd eladja magát? Ugye, ezt te se gondoltad komolyan? Mennyi idő alatt szeretnél piacot kiépíteni? Évek? A válasz egyértelműen nem. Azaz igenis szükség van arra a fránya marketingre, mégpedig egy jól átgondolt stratégián nyugvóra, mert ez az, amire végtelen mennyiségű pénzt el lehet költeni, ha nem figyelsz, és nem célirányos a tevékenységed. Bízom benne, hogy ha még nincs is, ezután majd lesz egy fejezet az üzleti tervedben a marketingstratégiádról. Nem azt mondom, hogy minden fillért hirdetésre költs, csak azt javaslom, hogy okosan oszd be a pénzed és az energiád. Különíts el megfelelő marketingbüdzsét, amelynek meghatározásakor az organikus fejlődéssel is számolsz – hiszen miért ne spórolnál, ha lehet?

  1. Nem kell foglalkozni a versenytársakkal, felesleges felmérni a piacot.

Szerintem a lelked mélyén ezt se így gondolod. Ha nem ismernéd, hogy a többiek milyen terméket, szolgáltatást árulnak, honnan tudnád, hogy a tiéd piaci mércével is elég jó-e, vagy hogy nem adod-e túl drágán, esetleg túl olcsón? Érdemes megfigyeléseket végezni, utánajárni, hogy mások milyen hasonló terméket, szolgáltatást értékesítenek, milyen kedvezményes csomagokat alakítottak ki. Hiszen ha két kattintással sokkal jobbnak kinéző és kedvezőbb árú, azaz összeségében vonzóbb termék jön fel a Google keresőjében, akkor nem lesz egyszerű elérni, hogy végül mégis a tiédet válasszák a teljesen ismeretlen vevők. Nemcsak a közvetlen konkurenciát jelentő termékekkel, szolgáltatásokkal jó képben lenni, hanem az úgynevezett helyettesítő termékeket is érdemes megismerni. Ez a piackutatás is azt szolgálja, hogy a vállalkozásod még jobb legyen, még több hasznot termeljen a sok erőfeszítés.

  1. Egyedül is meg tudok oldani mindent.

Ez egy nagyon gyakori tévhit. Kétségtelenül sok mindent meg tudsz oldani, és nem rossz az a hozzáállás, hogy nem szórod a pénzt, amíg nincs is bevételed. Azonban ha szeretnéd, hogy előbb-utóbb legyen, jó, ha szakértő tudást vonsz be, akár csak pár órára. Meglátod, mennyire megéri. Mindent nem lehet megtanulni az internetről – gyorsan semmiképpen. Évek alatt talán, de amikor csak pár specifikus kérdésed van, az a hatékony módszer, ha megbízható szaktudású, széles tapasztalattal rendelkező emberhez fordulsz, aki akár egy rövid megbeszélés során megválaszolja a kérdéseidet, okos javaslatokkal lát el, amelyeket követve később már magadtól is tudod menedzselni a hasonló ügyeket. Mindig is azt gondoltam – és ezt a tapasztalataim is igazolták –, hogy akkor vagy jó vezető, ha nálad nagyobb tudású szakembereket bízol meg egy-egy spéci terület irányításával. Nem kell, hogy mindenben te legyél a legokosabb. Akkor jársz el bölcsen, ha ezt az elvet alkalmazva irányítod a céged vagy a rád bízott projektet. Légy megfontolt és körültekintő akkor is, ha nagyon fiatal vagy!

  1. Pár hónap és dől a pénz.

Úgy legyen, de ezt semmi sem garantálja. Az már sokkal valószínűbb, hogy hónapokat vagy akár 1-2 évet is várni kell az eredményességre. Valamennyi bevételed nyilván addig is lesz, de egyáltalán nem garantált, hogy dúskálni fogsz a pénzben. A legfontosabb, hogy ne keseredj el, ne veszítsd el a lelkesedésedet és az optimizmusodat. Ha ránézel az üzleti tervedre, valószínűleg abban is látod, hogy az első fél évre alig számoltál bevétellel, viszont költségekkel annál inkább – és ez így is lett. Gondold át, hogy jó úton haladsz-e. Követed-e a marketingtervedet? Hozza-e a betervezett növekedést? Szükséges-e valamit változtatni? Van-e merszed egy kicsit többet költeni egy erőteljesebb kampányra, vagy inkább türelmesen kivársz? Tudom, hogy sokat dolgoztál, talán el is fáradtál egy kicsit. Jutalmazd meg magad és a csapatodat valami apró kedvességgel, pl. egy esti beszélgetős borozással (koronavírus idején szigorúan videochaten!), amikor a vállalkozással kapcsolatos érzéseiteket, gondolataitokat megoszthatjátok egymással. Könnyen elképzelhető, hogy valakinek támad egy jó ötlete, amit érdemes kipróbálnotok. Végül nyugodj meg, a dolgok többé-kevésbé a terv szerint haladnak, csak így tovább!

Remélem, sikerült eloszlatni a fenti tévhiteket. Te mit gondolsz, milyen hasonló gyakori hibák vannak még? Örülök, ha megosztod velem a tapasztalataidat. Ha pedig szeretnéd ezeket minél inkább elkerülve vezetni a cégedet, formálni a stratégiádat, a terveidet és a folyamataidat, keresd fel a honlapomat, és segítek. A kezdő vállalkozóknak szóló, hatórás konzultációs csomag kifejezetten ezekre fókuszál.

süti beállítások módosítása