Minimalizmus egy vállalkozás életében – 5 tipp a kezdéshez
’Less is better’ - az üzleti életben is

Ha érdekel a minimalizmus, mint téma, akkor az utóbbi időben egyre többet olvashattál róla vagy lehet, hogy már te is azok közé tartozol, akik ezt a szemléletmódot beépítették az életükbe, sőt akár az egészet e szerint élik. Na de, akiknek ez újdonság, azok kedvéért tisztázzuk, hogy mi is a minimalizmus.

A minimalizmus a nem-alapvető dolgok elkerülését jelenti annak érdekében, hogy arra összpontosítsunk, ami igazán fontos, ami életünknek értelmet ad, ami örömet és értéket jelent nekünk. Szerintem leginkább az „épp elég” kifejezéssel azonosítható, amikor valaki éppen annyit birtokol, amennyire szüksége van, se többet, se kevesebbet. Továbbá erősen egybecseng a fenntarthatóság gondolatával, hiszen a pazarlás, a túlfogyasztás mindkettőtől nagyon távol áll.

A minimalista látásmód nemcsak a lakókörnyezetben, a lakás berendezésében, a ruhatár kialakításában vagy az étkezésben valósulhat meg, de abban is, hogy hogyan építed fel a vállalkozásodat és a mindennapokban milyen elvek mentén vezeted azt.

min_blog2.JPG

Lássunk 5 minimalista elvet az üzleti életben:

  1. A minőség a mennyiség felett

A minimalizmus számomra általában magasabb minőséget is jelent, mivel azt a kevesebbet, elegendőnek ítéltet jobban, még alaposabban megválogatjuk, hogy azokat tartósan tudjuk használni, hasznosítani. Legyen az a valami akár tárgy, akár egy elmélet, egy elgondolás, vezetési módszer. Az üzleti tervünk készítése jó esetben a stratégiánk meghatározásával kezdődik, már ha eddig még nem fogalmaztuk volna meg. Annak pedig lényeges része a missziónk, a céljaink meghatározása. Szerintem ebben sem érdemes elaprózni magunkat. Legyen csak 3 vagy akár egyetlen célunk, de azt döntéseinknél mindig tartsuk szem előtt, motiváljon bennünket a nehezebb időnkben is és lehetőleg az összes munkatársunk, főbb beszállítónk azonosulni tudjon vele. Szóval tartsuk előbbre valónak a minőséget a mennyiséggel szemben, de nem csak ebben, hanem számos más módon, pl. a munkatársak kiválasztásában, az alapanyagok alkalmazásában, a kommunikációs felületeink megválasztásában és szinte minden fontos döntésünknél.

  1. Rend és átláthatóság

Ha világos, rendezett elvek szerint vezetitek a cégeteket, meglátjátok sokkal könnyebb lesz. Nem csapnak össze a fejed felett a hullámok, mert a kollégák is tudnak, mernek szabadon dönteni, hiszen ismerik az elveket, nem torpannak meg minden kis eldöntendő kérdés előtt, mert nem tudják mit is szeretne a főnök, ami lehetetlen akkor, ha ő egyszer így másszor teljesen ellentétesen dönt, amit senki se ért. Ha mindenki ismeri a vállalati stratégiát, ha azonosul a célokkal, ha kérdezhet szabadon, mert nincsenek nagy titkok, akkor az üzletmenet is gördülékenyebben megy. Persze váratlan, extra nehéz szituációk mindig adódhatnak, de az a döntések töredéke. Az ügyfeleim körében is látom, mennyire hasznos, ha vannak alapvető szabályok, folyamatok, amelyeket mindenki ismer és könnyedén tud alkalmazni. Ez a kisebb cégeknek is hasznos, még ha sokszor kezdetben azt is gondolják, hogy csak a nagy multiknál van értelme folyamatokat bevezetni. Nem az a cél, hogy ezek a folyamatok borzasztóan bonyolultak legyenek, hanem éppen az, hogy megkönnyítsék a napi működést. Ha pl. tudod hogyan szerződj egy beszállítóval – mert van kialakított, jól átgondolt folyamat erre – milyen feltételeket kérj és fogadj el, az egyszerűsíti és olcsóbbá is teszi a működést.

  1. Tudatosság

Szinte mindenben, de elsősorban a döntéshozatalban tegyünk e szerint. Szerencsére a pénzügyi tudatosság is egyre gyakoribb beszédtéma a környezettudatosság és az egészségtudatosság mellett. Ne kapkodjunk, nem érdemes. Sokszor több kárt teszünk, mint amennyi hasznot hajtunk. Hosszú távon egyáltalán nem éri meg folyton csak tüzet oltani egy cégben, mert igazából az állandósult stresszben mindenki kiég. Ha az előző pontokban leírtakat alkalmazzuk, akkor szerintem ez az elv is könnyebben lesz mindennapjaink része. Legyen oka a tetteinknek, az elgondolásainknak, vagyis legyünk következetesek és hosszútávon gondolkodók. Valószínűleg a vállalkozásunkat is több évre, évtizedre hoztuk létre, jó, ha azt okosan építjük fel. Inkább haladjunk átgondoltan, lépésről lépésre, mint kapkodva, akár össze-vissza köröket vagy cikkcakkot leírva.

  1. Nem mindig a növekedés az elsődleges cél

Van, amikor nem a növekedés az elsődleges cél, hanem az, hogy tartsuk meg a jelenlegi vevőinket. Érjük el, hogy minél többen visszatérjenek és rendszeres időközönként vásároljanak a termékeinkből, szolgáltatásainkból. Legyen az az egyik célunk, hogy ismerjük meg őket minél jobban, tudjunk meg róluk minél több olyan információt, amely hasznos lehet a tevékenységünk fejlesztéséhez. Ha szolgáltatásunk lehetőséget ad rá, próbáljunk közösséget formálni belőlük, azaz hozzuk ki a legtöbbet abból, ami van, mielőtt tovább lépnénk a még nagyobb növekedés felé. Ez a lépcsőfok szinte minden sikeres vállalkozás életében bekövetkezik. Hiszen van, amikor a növekedéshez már szintet kell ugrani, ami viszont nagyobb átalakítással jár. Ilyenkor hasznos egy elgondolkodtató megállás, hogy mit is szeretnénk, nagyobbak lenni vagy maradni a jelenlegi volumenben és ott minőséget javítani. 

  1. Tiszta, világos kommunikáció

Szerintem ennek mindenki örül. Törekedjünk a világos, őszinte kommunikációra. Mindenki tudja, hogy teljesen őszintén minden esetben nem lehet kommunikálni, de próbáljuk meg lehetőség szerint erre tartani. Ez minden irányban érvényes. Ne hazudjunk a vevőinknek, ne csúsztassunk termékünk leírásában. Ne vágjuk át az állásinterjún az alkalmazni kívánt embert, mert, ha pár hét után becsapva érzi magát, fogja magát és elmegy és minden bizonnyal nem a jóhírünket növeli majd ez az eset. Szóval hosszú távon egyik sem éri meg.

Szerinted még milyen minimalista elvek alkalmazhatóak az üzleti életben? Örülök, ha megosztod velem. Ha pedig szeretnéd ezen elvek mentén átnézni a cégedet, a stratégiádat, a terveidet és a folyamataidat, keresd fel kérlek a honlapomat és segítek.

süti beállítások módosítása