5 jó tanács, ami segíthet túlélni a koronavírus időszakát, ha kisvállalkozásod van

Most már kétségtelenül látjuk, hogy a koronavírus nemcsak pár hónapra alakítja át az életünket, mint azt a kezdetekben bizakodva reméltük, hanem jóval hosszabb időszakra, akár évekre is. Ha kisvállalkozásod van, valószínűleg még erőteljesebben érzed a hatását. Gondolom, már tüzetesen átvizsgáltad és csökkentetted az általános költségeidet, igényeltél állami támogatást, éltél a hitelmoratórium lehetőségével, de az üzleted fenntartásához mindez hosszú távon valószínűleg nem elegendő. Új irányokat, a megváltozott világban eladható új termékeket és szolgáltatásokat lenne jó kitalálnod, hogy a vállalkozásod ismét növekedhessen. Ezúttal arról szeretnék megosztani veled néhány gondolatot, hogyan is lehet némi kreativitással átalakítani az üzleti tevékenységedet.

5_jo_tana_cs_2020_dec9.jpg

Számos vállalkozás már ügyesen meg is tette az első lépéseket, hiszen sokaknak akár egy-két hónap árbevétel-kiesés is a bezárást jelentheti. Rengeteg webáruház nyílt az utóbbi időben, az erre szakosodott fejlesztők biztos nem panaszkodtak arra, hogy nincs munkájuk.

Miután megfogalmaztad az új ötleteidet, ne felejts el számolni, pénzügyi tervet készíteni. A jó árkalkuláción is múlik, hogy újító törekvéseid profit szinten milyen sikerrel járnak.

Nézzük is, mely jó tanácsokon, példákon érdemes elgondolkodnod:

  1. Hogyan digitalizálhatnád a szolgáltatásodat?

Mivel a koronavírus megjelenése miatt elsősorban a személyes kontaktusok számát csökkentettük radikálisan, aki csak tehette, megpróbálta átültetni a tevékenységét az online térbe vagy aktívabban kihasználni a digitális eszközök nyújtotta lehetőségeket. Akik eddig csak a helyszíni értékesítésre építettek, most mind webáruházat akarnak nyitni. Ha terméket értékesítesz, például kézműves kreatív játékokat árulsz, akkor ez jó megoldás lehet neked is. Az üzlet személyzete kezelheti a rendeléseket, a velük kapcsolatos adminisztratív teendőket, intézheti a csomagolást, átadhatja a futárszolgálatnak a dobozokat, és biztosíthatja a vevőszolgálatot is. Mindezeket egyrészt távolról, home office-ból, másrészt az üzlet helyiségében is el tudjátok végezni.

Ha éttermed vagy kávézód van, akkor a pincérek is részt tudnak venni a kiszolgálási folyamatban, akár a futárszolgálatot is elláthatjátok magatok.

Szerencsére rengeteg otthoni sportolást segítő, sokszor ingyenes tartalom érhető el az interneten, azonban vannak, akiknek elkél egy kis lelkesítés a gyakorlatok elvégzéséhez. Ha személyi edző vagy, ezt érdemes pénzért árusított szolgáltatásként nyújtanod, nem csak ingyen.

  1. Milyen új termék vagy szolgáltatás lehet keresett ebben az új helyzetben?

Tekintve hogy radikálisan csökkentek a szórakozási lehetőségek, mindenki örül annak, ha valami újszerűt próbálhat ki. Gondolkodj el azon, hogy a vállalkozásod mit nyújthat az otthon ragadt embereknek. Például ha éttermed van, nem kizárólag csak a kész étel házhozszállításában gondolkodhatsz, hanem abban is, hogy főzési csomagot lehessen rendelni tőled, amelyben összeválogatjátok az elkészítéshez szükséges alapanyagokat, és a rendeléshez mellékeltek egy írott receptet vagy egy letölthető videót – ez utóbbi kezdő szakácsok számára még hasznosabb. Érdemes különleges, ugyanakkor viszonylag könnyen elkészíthető fogásokat összeállítani. Máris nem csupán ételt árultok, hanem élményt is.

A fodrászok különösen nehéz helyzetbe kerültek az utóbbi hónapokban. Ha te is közéjük tartozol, pénzzé teheted a tudásodat például úgy, hogy törzsvendégeid hajfestékéhez te kevered ki a megfelelő színt, amelyet egy kis ügyességgel ők maguk is felvihetnek a hajukra odahaza. Tapasztalatból tudom, hogy a készen kapható festékekkel egyáltalán nem könnyű eltalálni a megszokott hajszínünket. Az ilyen apró ötletekkel máris eladható értéket teremtesz.

  1. Építs arra, hogy környezettudatosságból vagy empátiából egyre többen részesítik előnyben a helyi vállalkozásokat.

Ez a mozgalom szerencsére nemcsak a nyugati országokban terjed, hanem már hazánkban is. Ha kisebb helyi vállalkozásod van, te is építhetsz rá. Cáfolhatatlanul környezetbarátabb lakóhelyünkhöz közeli cégtől vásárolni, pláne ha a lehető legkevesebb egyszer használatos csomagolást veszel igénybe hozzá. A koronavírus még jobban ráébresztette az embereket arra, hogy tudatosabban éljenek. Ha a te vállalkozásod is képes valamit tenni ezért, az mindenkinek a javát szolgálja, és egyben olyan üzenet is, amire érdemes büszkének lenned és a marketingkommunikációdban kihangsúlyoznod.

Az elmúlt fél évben sokan tették rendbe a ruhásszekrényüket, és jó sok fölösleges holmitól szabadultak meg. Ha varrodád van, begyűjtheted ezeket a használt ruhadarabokat, és újrahasznosíthatod őket. A megunt pólókból, ingekből fonott ruhakoszorút vagy kisebb törlőkendőket, apró díszeket is készíthetsz.

  1. Találj ki új otthoni szórakozási lehetőségeket!

Az előttünk álló hideg évszak valószínűleg még nehezebb lesz, mint a tavasz volt. Tudjuk, hogy egy átlagos télen is sokan – egyes tanulmányok szerint a magyarok 10-12%-a – küzdenek depresszióval. Mi lesz egy a szokottnál is bezárkózottabban töltött tél végére, amikor alig tudunk kimozdulni, utazni? A könyveken és filmeken túl sokan örülnének új, vidám szórakozási lehetőségeknek. Könnyen lehet, hogy megnő a szellemi kihívást nyújtó vagy éppen vicces társasjátékok eladása, amelyek tartalmas esti kikapcsolódást kínálnak azoknak a családoknak, akik már unják az egy kaptafára készülő filmeket a streamingcsatornákon. Ha szabadulószobát üzemeltetsz, elgondolkodhatsz azon, hogyan lehetne hasonló szolgáltatást nyújtani digitális formában, azokat az otthon unatkozó családokat célozva, ahol tinédzserkorú gyerekek is vannak.

Ha fonalboltod van, tarthatsz élő, kis csoportos (akár családi) videooktatást a kötés-horgolás rejtelmeiről. De művészi festőtanfolyamot is lehet így szervezni, ahol a kezdő festők jókat nevethetnek az egyszerűnek tűnő, valójában azonban nagyon is nehéz feladatok megoldása közben.

  1. Használd a közösségi médiát!

Ha eddig nem tetted, most végképp ideje belemélyedni az e-marketingbe. Ha csak tessék-lássék voltál jelen a közösségi csatornákon, érdemes aktívabban kommunikálnod a Facebookon, az Instagramon vagy akár a YouTube-on, hogy növelhesd a márkád ismertségét. A jelentős számú követővel rendelkező youtuberek közül sokan örömmel jelenítik meg a termékedet, ha nekik is tetszik. Érdemes megkeresni őket, mert viszonylag alacsony költséggel népszerűsítheted a termékedet, ráadásul már régen nem csak a fiatalokat érheted el így.

Más kisvállalkozókkal is kialakíthatsz gyümölcsöző együttműködést, például úgy, hogy közös termék- vagy szolgáltatáscsomagokat hoztok létre, amelyeket közösen népszerűsítetek. Például az a grafikus, aki saját illusztrációval díszített naplót árul a webáruházában, közös csomagot kínálhat egy kézművesszappanokat árusító kisvállalkozással. Rengeteg lehetőség van, csak légy kreatív, és bátran keresd meg akár ismeretlenül is ezeket a cégeket – a jó ötleteket a legtöbben örömmel fogadják.

+1 Specializálódj!

Ez egy örök érvényű szabály. Légy felismerhető, megjegyezhető és lehetőség szerint egyedi. Ha az árukészleted vagy a szolgáltatáskínálatod több területet is lefed, itt az ideje átgondolni, hogy mi működött és mi nem. Azaz hogy mi maradjon és mi menjen. Amiből alig van megrendelésed, és csak szentimentális okokból tartod a kínálatodban, azt inkább dobd ki! A hatékony termék- és szolgáltatásportfólióval csökkentheted a költségeidet is, ami most különösen fontos.

Remélem, a fenti ötletekkel sikerült beindítanom a fantáziádat, és olvasás közben jobbnál jobb ötletek jutottak az eszedbe. Ha van, amit szívesen megosztanál velem, vagy az üzletfejlesztési elképzeléseidet, az árkalkulációdat szeretnéd megbeszélni, írj nekem a hofernoemi.hu honlapomon keresztül, és egyeztetünk.

süti beállítások módosítása