Ha vállalkozásod van bizonyára foglalkoztat mostanában egyrészről az, hogy milyen is lett a 2018. évi eredményed, másrészt az, hogy hogyan tovább, azaz mit szeretnél elérni 2019-ben. Vagyis mik a céljaid és azok, hogyan jelennek meg a vállalkozásod számaiban, árbevételében, eredményében, stb. Készítettél már üzleti tervet? Most erről van szó. Nem olyan ördöngösség, mint ahogy elsőre gondolnád. Törekedj az egyszerűségre, nem kell, hogy nagyon szofisztikált, több száz soros legyen, az a fő, hogy használni tudd a mindennapjaidban. Adok hozzá tippeket.
Hosszú évek tapasztalatára alapozva azt gondolom, hogyha vállalkozásod van, bármennyire is kicsi is az, jól jön, ha van egy éves üzleti terved. Legalább egy éves és havi bontású, de az se ritka manapság, hogy kisebb vállalkozások is készítenek 3-5 éves tervet annak érdekében, hogy tudják merre is tartanak. Ez egy jó eszköz arra, hogy mind magadnak mind a kollégáidnak bemutasd mit szeretnétek együtt elérni a következő hónapokban, években.
Hogyan kezd el?
- Elegendő hozzá egy egyszerű táblázatkezelő szoftver pl. excel, amiben fel tudod sorolni a bevételeidet és a kiadásaidat, így a tervezett eredményedet is számba veszed hónapról hónapra, majd a 12 hónapot összeadva előáll az éves eredményterved. Hasznos megadnod az előző éved tényadatait, ha nem éppen most indítod a vállalkozásodat. A 3-5 éves terveknél szerintem elegendő, ha a 2. évtől csak éves szinten tervezel az egyszerűség kedvéért, addig még úgyis sok feltételezésed, hipotézised megváltozhat. Kívánom, hogy minden pozitív irányba történjen.
- Indulj ki a tényadataidból. Ha már ismered a 2018. éved végleges, vagy majdnem végleges számait, akkor azokat a jól kezelhető részletezésben vidd fel a táblázatodba éves szinten. Ez egy jó kiindulási alap. Bizonyára vannak feltételezéseid, hogy mely tételek lesznek olcsóbbak, mi lesz drágább, hogy mennyivel emeled a munkavállaid bérét, ezeket mind vedd sorra és számszerűsítsd. Így állnak össze a tervezésed feltételezései, azaz hipotézisei.
- Mérd fel jól a lehetőségeidet és aszerint számszerűsítsd az árbevételedet. Mindezt jó, ha valamilyen részletesebb bontásban teszed meg, amiből látható pl. hány darab terméket adnál el adott hónapban és milyen egységáron, különböző termékeket érdemes külön számba venni. Később ezt könnyen tudod módosítani, ha például egy sikeres marketing kampány után megnő az eladásod. Hasonlóan járhatsz el, ha szolgáltatást értékesítesz.
- Vedd sorra a költségeidet. Javaslom ezeket bontsd meg változó és állandó költségekre. Például változó költség az, ami függ attól, hogy hogyan alakul az értékesítésed pl. alvállalkozói számla, míg állandó költség, ami független az eladási volumentől például a könyvelőd díja, bérköltség (legalábbis részben). A változó költségeket is kapcsold naturáliákhoz pl. a termék darabszámához, így könnyebben módosítható majd a táblázatod. (Tervezem, hogy erről később írok egy részletes blogbejegyzést, mert érdekes téma és meglehetősen komplex).
- Most, hogy látod az eredményedet érdemes sorra venni a céljaidat újból és azoknak megfelelően módosítani az előbbieket amennyiben szükséges. Ezen finomítások után lesz egy alapterved, amelyre építve további tervváltozatokat készíthetsz pl. egy optimista és egy pesszimista verziót. Az a tapasztalatom, ha ezt átgondolod és elkészíted, könnyebb lesz az éles helyzetben szembe nézni a megváltozott környezettel. Például, ha valamely termékednél hirtelen lesz egy sokkal jobb és még olcsóbb is a piacon és ezzel számoltál a pesszimista változatban, akkor egyből tudod majd, hogy mely költségekhez kapcsolódó szerződéseket kell felbontanod, hogy minimalizáld a veszteségedet. Amennyiben pedig egy piaci boom szerencsés szereplője leszel, talán könnyebb felkészülhetsz arra, hogy hány kollégát is kellene pár hónapon belül felvenned a csapatodba.
Javaslom, hogy állj neki minél előbb és készítsd el a saját üzleti tervedet. Hogyha szükséged van segítségre, itt találsz részleteket arról, hogy hogyan tudsz velem dolgozni.