3 megfontolandó kérdés vállalkozásindítás előtt
A vállalkozásindítás nulladik szakasza, ami rólad szól

Az elmúlt másfél évben a szokottnál is többen kaptak kedvet a vállalkozásindításhoz. A környezetemben azt tapasztalom, hogy ez a trend a nyitással, a társas kapcsolatok élénkülésével újabb lendületet vett.

Egy vállalkozás elindítása azonban komoly, felelősségteljes elhatározás. Az életedet hosszú távra meghatározó döntés lehet. Mielőtt belevágnál, az üzleti szempontok mellett érdemes megfontolnod a következő 3 személyes, magánéleti kérdést is.

17_3_megfontolando_ke_rde_s_va_llalkoza_sindi_ta_s_elo_tt.jpeg 

  1. Hogyan kezeled a saját pénzügyeidet?

Még mielőtt vállalkozást alapítanál, tanácsos átnézni a saját pénzügyeidet. Ha nem tudod jól kezelni őket, miből gondolod, hogy egy vállalkozásban ez a feladat könnyedén fog menni? A pénzügyek menedzselése gyakran okoz gondot ügyfeleimnek. De a jó hír, hogy a dolog tanulható. Néhány konzultációval olyan módszereket sajátíthatsz el, amelyekkel jelentős változást érhetsz el a gondolkodásmódodban. 

Ha neked is vannak problémáid a pénzkezeléssel, fontos tisztáznod magadban, mennyire vagy tudatos a személyes kiadásaid terén. Átgondoltad, mi fontos neked a jóléthez? Tudod, mennyi pénzre van szükséged a mindennapi életedhez? Figyeled, miből lehetne még bevételed? Óvatosabban gondolsz a jövődre? Képeztél már 6-9 hónapra elegendő vésztartalékot? Ügyesen kezeled a hosszú távú megtakarításaidat? Nem veszel felesleges dolgokat? Amit megveszel, annak örülsz és rendszeresen használod? És hogy egy aktuális témát is hozzak: hogyan hatott a vásárlási szokásaidra a koronavírus-járvány?

A saját pénzügyeid tudatos intézése nem jelenti azt, hogy szigorúan meg kell tervezned mindent és nem hagyhatsz teret a spontaneitásnak. Az okos pénzügyi tervezést az élet adta lehetőségekkel célszerű kombinálni. Ha ismered a pénzügyi személyiségedet, könnyebben megtalálod, mi az, ami neked jól működik, milyen módszerek, praktikák teszik jobbá az életedet.

Ha a személyes pénzügyeidet megtanulod kézben tartani, magabiztosabban indíthatsz vállalkozást. A cash flow hatékony kezelése minden vállalkozás menedzselése, fennmaradása és növekedése szempontjából megkerülhetetlen feladat. A tudatos vállalkozásindítást segítő programomban az első kérdések között szerepel az is, hogy mennyi pénzt szeretnél a vállalkozásodból kitermelni különböző időtávokon. Közelebb juthatsz a jó válaszhoz, ha a fentieket alaposan átgondolod.

 

  1. Mennyire állsz helyt az életed menedzselésében?

Ha nehezen tudod megszervezni a saját életedet, megoldani az ügyes-bajos problémáidat vagy csak időben befizetni a számláidat, egy vállalkozás bonyolultabb ügyleteivel még nehezebben fogsz boldogulni. Ha mindig is idegenkedtél egy hosszabb szerződés alapos végigolvasásától, a jogszabályok értelmezésétől, akkor jobb, ha mihamarabb megbarátkozol ezekkel a terhes, de szükséges teendőkkel. A vállalkozásodban mindennel foglalkoznod kell, különösen amíg kicsi. Ha a komplex ügyletek kezelése eddig nem volt az életed része, de szeretnél vállalkozást indítani, akkor az alapok megtanulása elkerülhetetlen. Módszeresen ez is elsajátítható, fejleszthető.

Feltételezem, nagyon szeretnéd megvalósítani a vállalkozási ötletedet, lelkes vagy, és a kezdeti nehézségek nem tántorítanak el. Légy szorgalmas, tanulj! A vállalkozásodban egyszerre kell kialakítanod az üzleti működési modelledet és a stratégiádat, beleértve a marketing- és gazdasági kérdéseket is. Fejlesztened kell a szolgáltatásaidat és a termékeidet, hatékony árazást kell kialakítanod, piacot kell találnod, egyeztetned kell a szállítókkal és a partnereiddel... Hosszasan lehetne sorolni, mi mindennel kell egyszerre foglalkoznod. Képes leszel rá?

Azt is gondold át, elég kitartó vagy-e. Vannak, akik csak belekapnak dolgokba. Hatalmas erőbedobással futnak neki, azonban néhány hónap után egyszer csak elfogy a lendület, az erő. Ha ez egy hobbival történik, semmi gond, könnyen lehet választani másikat. De egy vállalkozással kevésbé egyszerű felhagyni. Megoldható, de minimum költséges lesz. Ha te is ilyen csapongó típus vagy, őszintén nézz magadba, és olyan témát, ügyet válassz, ami tényleg érdekel, és amihez hű maradsz a nehezebb időszakokban is.

Ha tudod magadról, hogy sosem leszel eléggé szervezett, összeszedett, kitartó és alapos, akkor azt javaslom, keress egy társat, akivel egymás segítségére lehettek a vállalkozás ügyeinek intézésében.

 

  1. Meg tudsz bízni másokban?

Szó sincs arról, hogy minden kontroll nélkül bízz bármelyik üzleti partneredben, sőt ettől óva intenélek. De a másik véglet sem szerencsés: amikor azt hiszed, te tudsz mindig mindent a legjobban, és képtelen vagy elfogadni, ha valaki nem úgy old meg egy feladatot, ahogy elképzelted. Az együttműködési készség nemcsak a vállalkozás elindításakor lényeges, hanem a cég életének későbbi szakaszában is.Cégbejegyzés, adószám-regisztráció, piaci ismertség elérése, üzleti terv és hatékony árképzés kialakítása nélkül nem fog működni a vállalkozásod. Már az előkészületek során szükséged lesz jogászra, könyvelőre, gazdasági tanácsadóra, marketingszakemberre, arculattervezőre, weboldalfejlesztőre stb. Együtt kell működnöd velük, még ha csak ideiglenesen is. Ezeknek a partneri kapcsolatoknak lényeges eleme a bizalom. Nem árulod el bárkinek az üzleti ötleteidet, terveidet, amelyeken már régóta agyalsz. Fordíts időt a megfelelő szakemberek kiválasztására, legyél kritikus az elején, majd ha már bizonyítottak, hagyd, hogy végezzék a dolgukat. Ellenőrizd a munkájukat, de ne lihegj a nyakukba, és ne akarj mindig mindent jobban tudni náluk. Ha elégedetlen vagy valamelyikükkel, inkább keress más partnert vagy munkatársat, de ne te akard – kellő hozzáértés nélkül – megoldani a feladatot. Erről egy korábbi blogbejegyzésemben már írtam.

Szinte minden vállalkozás életében előfordul, hogy elakad a fejlődésben, megtorpan egy rövid időre. A legtöbb vállalkozó nehezen engedi el azt, amit ő teremtett, de a növekedéshez nincs más út. Muszáj lazítani a szálakon, a komolyabb feladatokat is rá kell tudnod bízni a kollégáidra. Máskülönben szétesik a céged – és te magad is.

Az egyik legnehezebb feladat a felelősségi körök tisztázása, az alapvető folyamatok definiálása, hogy megszűnjön a tűzoltásszerű szervezeti működés, amely mindenki energiáját felemészti. Tanácsadóként nap mint nap látom, hogy egy cég működésének átalakítása milyen időigényes lehet. Én azonban nagy örömmel veszek részt benne, mert tudom, hogy szervezettebb működéssel minden cégben jelentős eredményeket lehet elérni, ami végeredményben nagyobb profitot eredményezhet.

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Ha kérdésed van a pénzügyi tudatossággal, a vállalkozásindítással kapcsolatban, vagy szeretnéd, hogy segítsek más gazdasági, pénzügyi, üzletfejlesztési kérdésben, keress meg a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen, vagy látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása