Hogyan készíts ütős üzleti tervet?
Alapozd meg a vállalkozásod sikerét

Egy üzleti vállalkozás elindításához az átgondolt üzleti terv elkészítése nélkülözhetetlen eszköz, amely nélkül gyakorlatilag vakon repülsz. Néhány héttel korábban az üzletimodell-séma megalkotásáról írtamegy blogcikket. Ahhoz szorosan kapcsolódik az üzleti terv összeállítása, ami lényegében a tömör üzletimodell-séma kibontása. 

hofer_noemi_uzleti_terv.png

Leegyszerűsítve kétféle üzleti tervet érdemes megkülönböztetni:

  1. A nagyívű, a következő 3 vagy 5 évre vonatkozó tervet, amit stratégiai tervnek is neveznek.
  2. Az éves üzleti tervet, ami struktúrájában hasonló, a következő évről szól, általában havi bontású, és a stratégiai tervnél részletesebb.

E tervek elkészítése és megvalósítása elengedhetetlen a vállalkozásod dinamikus fejlődéséhez, stabilitásához és eredményességéhez.

Az üzleti terv általában tartalmazza:

  • a releváns piaci környezet elemzését,
  • a versenytársak bemutatását,
  • a vállalkozásod tevékenységeit,
  • az üzleti stratégiádat (beleértve a marketing-, a humánerőforrás és az informatikai-stratégiádat is),
  • a pénzügyi tervet.

Miben különbözik még a stratégiai terv az éves üzleti tervtől?

Egyrészt abban, hogy a stratégiai terv a vállalkozásod alapjait fekteti le. A stratégiád meghatározásával kezdődik, nagy figyelmet fordít a távlati célokra, azaz arra, hogy

  • mi a vállalkozásod missziója, küldetése, amire például a cégkultúrát is építed;
  • mi a céged víziója, azaz hová akarsz eljutni vele a jövőben, milyen fejlődési potenciált látsz benne;
  • mi az a piaci pozíció, amit szeretnél elérni;
  • melyek a legfontosabb tevékenységek, amelyekből árbevételt szeretnél elérni;
  • hogyan épül fel a vállalkozásod;
  • kik a fő partnereid (a marketing, a beszerzés, az előállítás és az értékesítés területén)
  • milyen problémára nyújtasz megoldást;
  • mi az értékteremtő tevékenységed.

A stratégiai terv a fenti, szavakkal leírható célok mellett a számokkal kifejezett pénzügyi terveket is tartalmazza. Mivel a 3–5 éves tervben a stratégiai szempontok dominálnak, egy kicsit lazábban bánhatsz a számokkal. De csak egy kicsit! Ha nem kell is olyan részletesen kidolgoznod, mint az éves üzleti tervedet, azért szükséges vázolnod az olyan fő számokat, mint az értékesítési forgalom volumene, az árbevétel, az adózás előtti eredmény, az alkalmazottak száma, a nettó adósság.

Fontos, hogy pontos képed legyen a reális növekedési ütemről is. Az új ügyfelek meghódítása mellett törekedj arra, hogy minél több vevőd térjen vissza és rendszeres időközönként vásároljon a termékeidből, szolgáltatásaidból. Ismerd meg őket minél jobban, tudj meg róluk minél több olyan információt, amely hasznos lehet a tevékenységed fejlesztéséhez. A vállalkozásod későbbi életében, amikor új vevőket már egyre nehezebben tudsz elérni, ezek a visszatérő vevők jelenthetik a további növekedésed forrását, ha új vagy magasabb profittartalmú termékek, szolgáltatások megvásárlására tudod ösztönözni őket. Azt se feledd, hogy egy új ügyfél meggyőzése mindig sokkal több pénzbe kerül, mint egy meglévőé. Körülbelül ötször annyiba.

Az üzleti terv mint sokrétű eszköz

Azok az ügyfeleim, akiknek korábban nem volt üzleti tervük, mindig lelkesen számolnak be a pozitív hatásairól – arról, hogy mennyire megkönnyíti bizonyos döntéseiket és hogy milyen sokat segít többek között a jó árképzés kialakításában.

Üzleti tervet készíteni akkor is hasznos, ha „csak” katásan adózó egyéni vállalkozó vagy és ezért a költségeid elszámolása nem követelmény. Meglepően sok kisvállalkozó nincs azzal tisztában, hogy mennyibe kerül az életük fenntartása, pedig a költségeik megtervezésével jobban láthatnák, mennyi bevételt lenne jó kiszámlázniuk a kívánt életszínvonal eléréséhez.

Mind a stratégia üzleti terv, mind az éves üzleti terv lehet egészen egyszerű vagy nagyon részletes is. Csak az igényedtől függ és attól, hogy a tanácsadód mit javasol, miután megismerte a vállalkozásod főbb jellemzőit.

Néhány évente vagy gyorsan változó piacok esetén, akár évente is érdemes a terveidet felülvizsgálnod.

EXTRA TIPP: Az üzleti tervet célszerű három verzióban megvizsgálni: optimista, pesszimista és realista szemléletmóddal. Egy-egy tényező változtatásával akár több érzékenységvizsgálatot is gyorsan elvégezhetsz az egyes verziókhoz. Az eredmény a későbbiekben sokat segíthet fontos üzleti döntések meghozatalában.

 

Az üzleti terved központi eleme a pénzügyi terv

Mielőtt rátérnénk a pénzügyi terv készítésével kapcsolatos gyakorlati teendőkre, tisztázzunk néhány alapfogalmat.

A pénzügyi terv a piaci környezet és a tevékenységed bemutatásán túl a következő négy számviteli kimutatásból áll:

  • Számviteli mérleg: egy adott időpontra vonatkozó kimutatás, amely tükrözi a vállalkozás vagyonának összetételét (eszközök), valamint ezeknek a vagyonelemeknek a finanszírozási forrását (források). A vonatkozási időpont pedig a mérleg fordulónapja.
  • Eredménykimutatás: egy adott időszak (jellemzően az üzleti év) bevételeit és ráfordításait, továbbá ezek különbözeteként a vállalkozás nyereségét, illetve veszteségét mutatja be.
  • Cash flow kimutatás: a vállalkozás pénzáramlásait (bevételeit és kiadásait) mutatja be strukturáltan, azaz működési, befektetési és pénzügyi tevékenységekre bontva.
  • Kiegészítő melléklet: azokat az információkat tartalmazza, amelyek a mérleg, az eredménykimutatás és a cash flow mögötti gazdasági események megértéséhez szükségesek.

 

Egy alapvető különbség, amit cégvezetőként jó tudnod

Az eredménykimutatásban és a mérlegben a bevételeket és a ráfordításokat akkor kell bemutatni (lekönyvelni), amikor felmerülnek, még ha nem történik is pénzmozgás. a cash flow kimutatás viszont csak a pénzmozgással járó eseményeket prezentálja.

 

Nézzük a gyakorlatot! 

Az első három kimutatást Excel-táblázatokban célszerű elkészíteni. Az eredménykimutatásnak akár egyedül is nekifoghatsz, amelyre alapozva a cash flow kimutatást is részben összeállíthatod, ha átgondolod, milyen pénzmozgásokat okoznak a tervezett eredménytételek.

A pénzügyi terv általában a következő egy évet vizsgálja. A tervet havi bontásban és viszonylag részletesen érdemes kidolgozni. A kialakított táblázati struktúra jól alkalmazható majd a vállalkozásod tényleges, azaz realizált teljesítményének havi visszaméréséhez is.

Azokkal a tételekkel érdemes tervezni, amelyeknek ismered a teljesített, úgynevezett tényadatait a tevékenységed megkezdésekor. Pontosabban már a cégalapításkor, azaz amikor elkezded a tevékenységed megalapozását akár különféle eszközberuházásokkal, -vásárlásokkal, akár a céged arculatának kialakításával vagy az üzleti terv készítésével.

Első lépésként az eredménykimutatás alapjait te magad is össze tudod állítani az alábbi egyszerű képlet mentén:

Bevételek – direkt költségek – indirekt költségek = adózás előtti eredmény

Az adózott eredményt úgy számíthatod ki, hogy az adózás előtti eredményből levonod a nyereségadó összegét. Az adózott eredmény egy részét vagy teljes egészét vehetik fel a tulajdonosok osztalékként. Ha egyedüli tulajdonos vagy és magadnak fizeted ki az osztalékot, csak rajtad áll, hogy mennyi nyereséget hagysz bent a cégben a vállalkozás fejlesztésére, és mennyit utalsz ki magadnak. Ha többen vagytok tulajdonosok, akkor taggyűlésen kell döntést hoznotok a nyereség felosztásáról.

Nézzük meg a fenti egyenlet bal oldalán szereplő tételeket részletesebben:

Bevételek

Írd össze a termékeidet és szolgáltatásaidat, majd a legjobb tudásod szerint tervezd meg, hogy havonta miből mennyit szeretnél értékesíteni. Amennyiben sok terméket forgalmazol, akkor már a tervezéskor észszerű termékcsoportokat kialakítani.

EXTRA TIPP: Úgy állítsd össze a táblázatot, hogy mind a havi mennyiségek, mind az árak könnyen és egyszerűen változtathatók legyenek. Amennyiben költségalapú árazást alkalmazol, az értékesítési árakat és a releváns költségtételeket képletekkel kapcsold össze.

Direkt költségek

Másnéven változó költségek, amelyek a termeléshez vagy a szolgáltatás nyújtásához közvetlenül kapcsolódnak. A termék közvetlen vagy változó költségei függenek az előállított darabszámtól vagy szolgáltatás esetén a szolgáltatás mennyiségétől, amelyet például órában vagy projektszámban mérhetsz. Kiindulópontként felsorolok néhány tételt, amelyeket a vállalkozásod sajátosságaira szabva elkészítheted a pénzügyi terved vonatkozó részét:

  • Anyagköltség,
  • munkaerő költsége,
  • energiaköltség,
  • külső gyártó költsége,
  • saját gyártás költsége,
  • licencdíj,
  • termelőgépek értékcsökkenése,
  • szállítási költség,
  • csomagolási költség.

 

Indirekt költségek

Másnéven állandó költségek, amelyek általában nem kapcsolódnak a termelés vagy szolgáltatás volumenéhez. A termék közvetett vagy állandó költségei függetlenek az előállított darabszámtól vagy szolgáltatás esetén a szolgáltatás mennyiségétől. Ehhez is adok gondolatébresztő példákat, amelyeket írj át a te vállalkozásodban felmerülő tételekre:

  • Cégvezetés és adminisztratív munkaerő költsége,
  • kereskedelmi költségek,
  • marketingköltségek,
  • informatikai költségek,
  • kommunikációs költségek,
  • irodabérlet,
  • iroda rezsiköltségei,
  • könyvelő díja,
  • gazdasági és üzleti tanácsadó díja,
  • ügyvédi díjak,
  • bankköltségek,
  • helyi adók.

 

Ha mindent sorra vettél, akkor kiszámolhatod az adózás előtti eredményeidet havonta és évente. És már kész is a pénzügyi terved lényege!

Ezt követően gondold át, hogy milyen beruházásokat szeretnél megvalósítani az adott évben, és milyen pénzügyi forrásokat szándékoznál bevonni hozzájuk. A tervedet ezek az értékek még módosítják.

Nem pénzügyi szakemberként a pénzügyi terv készítése bonyolult feladat, pláne, ha nem különösebben szeretsz számokkal foglalkozni. Az emberek többsége nem szereti a matekot. Nincs ezzel semmi gond. Én azért vagyok, hogy levegyem a terhet a válladról, és együtt elkészítsük a pénzügyi tervedet. Neked csak néhány kérdésemre kell válaszolnod.

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Ha szeretnéd elkészíteni a vállalkozásod üzleti tervedet vagy kérdésed van egy üzleti, gazdasági, pénzügyi probléma megoldásával kapcsolódóan, látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat és írhatsz nekem. De akár itt a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása