5 gyakorlati tanács sikerre éhes vállalkozóknak
Kis lépések a nagy célok elérése felé

A sikeres vállalkozók mindig nyitottak a tanulásra és a fejlődésre. Ha csak öt szabad perced van egy nap, akkor azt az öt percet szánd a vállalkozói attitűdöd fejlesztésére, finomítására.

A gondolkodásmódod nagyban meghatározza a vállalkozásod sikerességét. Mindig lehet új ismereteket szerezni, megoldásokat találni újabb és újabb kihívásokra.


5_gyakorlati_tanacs_sikerre_ehes_vallalkozoknak.png

Olykor persze azt sem árt felismerni, ha valami nem megy. Ilyenkor három lehetőség közül választhatsz:

  • Nem kell mindent magadnak megoldanod, delegálhatod is a feladatot, ha sikerül bevonnod egy nálad képzettebb, alkalmasabb szakembert.
  • Ha magadtól nem sikerült elsajátítani valamely ismeretet vagy készséget, kereshetsz egy szakértőt, akitől tanulhatsz.
  • Néha észszerűbb feladni a hiábavaló próbálkozást, és olyan célokra összpontosítani, amelyeket belátható időn belül teljesíteni tudsz. Ha még nem tudod megmászni a Mount Everestet, mászd meg először a Gellért-hegyet.

A blogommal az a célom, hogy minél több tudást adjak át neked – hogy egy kis segítséggel önmagad is boldogulj. Ha pedig elakadsz valamilyen gazdasági kérdésben, válaszd a második lehetőséget a fenti három közül: keress meg bátran, és szívesen segítek.

Addig is hadd adjak 5 tanácsot, amelyeket megfogadva sikeresebb vállalkozóvá válhatsz.

 

Fél szemed mindig tartsd a cash flow menedzsmenten!

Mondhatnánk azt is, hogy a jól menedzselt cash flow minden vállalkozás szent grálja, amely nélkül nincs stabil vállalkozás. Különösen fontos ez egy intenzív növekedési periódusban. A nagy növekedés szinte mindig több költséggel jár. Legyen az alapanyagköltség, munkavállalói költség, tanácsadói költség, azaz összeségében működési költség vagy egy nagyobb beruházás.

(Az utóbbi nem jelent költséget, csak kiadást, tehát a cash flowt azonnal lecsökkenti, de a vállalkozás eredményét csak később, több évre elnyújtva növeli. Másként fogalmazva ez kiadás, mivel kifizeted, de nem számolhatod el a teljes összeget eredményedet csökkentő költségtételnek, azaz több eredményed marad, még ha a pénzed kevesebb is lesz. Cégvezetőként az ilyen aprónak tűnő, de valójában alapvető ismeretek elengedhetetlenek a vállalkozás olajozott működtetéséhez. Ezért a konzultációimon nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy közérthető magyarázatokkal segítsem az elsajátításukat.)

A nagyobb növekedési cél érdekében tehát megnövekedtek a kiadásaid, azonban a bevételek csak késleltetve érkeznek. Ez nagyon tudatos tervezést igényel. Az intuíció jó dolog, de önmagában nem elegendő. Sajnos, ezen a ponton sok cég megbukik, noha egy kis odafigyeléssel elkerülhetnék a kudarcot. Ilyenkor érdemes pénzügyi szakember segítségét kérni és tudatos döntéseket hozni a beszállítói, alvállalkozói kifizetések átgondolt ütemezésével, a megfelelő részteljesítések kialakításával, a szükséges alapanyag-mennyiség meghatározásával kapcsolatban. Egy folyószámlahitellel ezek az időszakok áthidalhatók, de ehhez tervezni kell, mégpedig előre. Nem akkor kapkodni, amikor nem tudod a költségeidet kifizetni, és jönnek a felszólító levelek.

 

Mindennap foglalkozz legalább egy nagyléptékű projekteddel!

Vállalkozóként pillanatok alatt elveszhetsz a napi problémákban. De mikor fogsz így fejlődni? Hogyan tudsz így haladni a nagy álmaid megvalósítása felé?

Törekedj arra, hogy minden munkanap még délután 2 óra előtt tegyél valamit a nagyobb céljaid elérése érdekében. Nem jó, ha csak a napi kisebb-nagyobb problémákkal foglalkozol, és elhanyagolod a hosszabb távú céljaidat. Természetes, hogy a vállalkozásodnak napi szinten működnie kell. Azonban nemcsak az a fontos, hogy a szállítóiddal apróságokon csatározz, hanem az is, hogy a megfelelő minőségi kritériumok mentén válaszd ki őket. Ehhez el kell mélyedned a témában, utána kell járnod, alaposabban fel kell mérned a piacod jelenlegi körülményeit, az elvárható normákat itthon és Európában. Abból is sokat tanulhatsz, ha megnézed, milyenek a kondíciók a világ többi részén – például az Egyesült Államokban. Az USA egy-egy piacát azért is tanácsos megvizsgálni, mert sokak szerint 2-3 évvel Európa előtt járnak. Azaz náluk már láthatjuk, hogy milyen változásokra számíthatunk például az áruminőség, a fizetési határidők vagy épp a fizetési módok tekintetében.

Bizony, a nagy céljaidat is a szürke hétköznapok alatt végzett munkával tudod elérni. Csak szánj rá elég időt.

 

Örülj a többiek sikerének! 

Főleg újító személyiségű vállalkozóknál tapasztalom, hogy ha éppen nehezebb időszakban vannak, egyáltalán nem tudnak örülni a mások sikereinek. Pedig ez nem jó. Lehúz. Elszomorít. Iriggyé tesz.

Mondok egy példát. Az utóbbi években egyre többen próbálkoznak podcastok készítésével, különösen a koronavírus-járvány kitörése óta. Az átlagszínvonal örvendetesen emelkedik, ami összességében több hallgatót vonz. Azok a podcastkészítők, akik már a járvány előtt is ezen a piacon tevékenykedtek, azt tapasztalták, hogy egyre több lett az új csatorna. Közülük többen kedvüket veszették, mondván hogy túl nagy a podcastzaj. Pedig ha jobban belegondolunk, nem feltétlenül baj, hogy másokat is inspirált a sok sikeres podcast, és belevágtak a felvételek készítésébe. John F. Kennedy mondta, hogy a dagály az összes hajót megemeli. Azaz a podcastműfaj népszerűségének növekedése a régi piaci szereplők hallgatottságát is növelni tudja. Persze ez a verseny erősödésével jár, de félgőzzel dolgozva nem is lehet sikert elérni. Még mindig jobb egy kurrens, de kompetitív piacon korai belépőként hatalmas helyzeti előnnyel indulni, mint egy stagnáló vagy haldokló piaci szegmensben vegetálni. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a helyzeti előny hamar elfogyhat, ha elkényelmesedsz, és hagyod a konkurenciát a fejedre nőni. Azért, mert egyszer jól ismertél fel egy piaci rést, mert tudtál újat mutatni, még nem dőlhetsz hátra a vállalkozói életed hátralévő részében. Ha meg tudod tartani innovativitásodat, nincs miért aggódnod. Nyugodtan örülhetsz, ha a piaci szegmensed összességében felfutóban van. És nyugodtan örülhetsz a többiek sikerének is, mert ha te is elég jó vagy, a piac bővüléséből profitálni fogsz. Tanuld el a hasznos újításokat, lesd el az okos ötleteket, tökéletesítsd őket, és bízz magadban továbbra is!

 

Ápold az ellátási láncod kapcsolatait!

A sikeredhez az is szükséges, hogy a partnereid sikeresek legyenek, jól működjenek. Minden mindennel összefügg. Ha nincs megfelelő alapanyagod, mert elakadt a szállítmány, akkor te sem tudsz termelni. Legalábbis nem időben, és emiatt esetleg kötbért kell fizetned. Tégy meg mindent azért, hogy a partnereidnek fontos légy, hogy szeressenek veled dolgozni, kötődjenek hozzád. A döntéseiket ők is sokszor érzelmi alapon hozzák meg. Pláne, ha az egyéb, objektív szempontok hasonlóak, de választás elé kerülnek, hogy melyik megrendelést teljesítsék előbb. A világjárvány fókuszba helyezte a megbízható ellátási lánc fontosságát, és ez a helyzet valószínűleg tartós marad. Minél előbb kezdj el egyeztetni a partnereiddel. Tudd meg, vannak-e nehézségeik, vagy minden a legnagyobb rendben halad náluk. Az sem árt, ha még jobban diverzifikálod a partneri láncolatodat. Így egy-egy kapcsolatod elbukása kisebb kockázatot hordoz. Inkább légy túl óvatos, mint hogy bedőlj egy váratlan szállítási nehézség miatt. Ez is olyan, mint a tőzsde: a diverzifikált portfólió csökkenti a kockázatot.

 

Képzeld el az ideális céget!

Vegyél egy üres A4-es lapot, vagy nyiss egy új dokumentumot a laptopodon, és írd le, milyennek képzeled vállalkozásod ideális helyzetét. Minél több részletet dolgozol ki, annál jobban tudod használni ezt a játékot – akár komoly változtatásokhoz is. Az úgynevezett üzletimodell-séma segít megálmodni a céged ideális felépítését. A sémát egy korábbi cikkemben már bemutattam. Javaslom, hogy olvasd el, mert egy praktikus és zseniális eszközt ismerhetsz meg. Az ügyfeleim is szeretik.

A domináns jellemvonásokon túl írj a működés finomságait mutató részletekről is. Például arról, hogyan fogadjátok az ügyfeleitek panaszait, milyen juttatásokat adnál a munkavállalóidnak, milyen légkört szeretnél teremteni az irodában vagy milyen lenne a céged arculata. Meglátod, a sok apróság szép lassan egy nagyobb egésszé áll össze.

Amikor kész vagy, vesd össze az elképzelt ideális cégedet a jelenleg működővel. Nagy valószínűséggel arról írsz majd, amit a cégedben most problémának látsz.

Ezután gondold át, hogyan juthatnál el a jelen állapotból az ideálisba. A célok tudatosításával nagyot léphetsz a megoldás felé. Beszélgess a kollégáiddal, vonj be tanácsadókat, vagy csak gondolkozz egyedül. A fő, hogy vágj bele, légy önkritikus, és tudd kívülről szemlélni a vállalkozásodat.

Ezt a gyakorlatot félévente ismételd meg, mert mindig hoz újat, ahogy a vállalkozásoddal együtt te is fejlődsz.

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Ha szeretnéd elkészíteni a vállalkozásodat jobbá, sikeresebbé tenni, azaz gazdasági, pénzügyi, üzleti probléma megoldásával kapcsolatosan lenne kérdésed hozzám, látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat és írhatsz nekem. De akár itt a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása