Agytakarítás: Számolj le 5 vállalkozói tévhittel az új évben
Tedd rendbe a gondolataidat, mielőtt tervezni kezdesz!

Te is fogadalmak garmadájával kezded az évet? Jobbat tudok! Előbb tarts „agytakarítást” a gondolataid között, és söpörd ki a vállalkozásod működtetésével kapcsolatos tévhiteket, rossz beidegződéseket. Nagyot lendíthet az eredményeiden, ha tiszta lappal – vagyis inkább tiszta fejjel – vágsz neki 2022-nek.

Nem baj, ha egy-egy szilárdabb meggyőződésed is áldozatául esik a takarításnak. A véleményváltoztatás nem időpocsékolás a vállalkozói életben, főleg az elején. Az ember lépésről lépésre halad, ez a tanulási folyamat teljesen normális. Lehetetlen már az elején telibe találni.

32_corinne-kutz-jql8ifcln_e-unsplash.jpeg

A vállalkozó egyik tulajdonsága, hogy mindig megkérdőjelezi önmagát, és alkalmazkodik a változó körülményekhez. A sikeres vállalkozók túlnyomó többségét érte néhány kudarc a kezdetekben. Amikor látjuk a sikerüket, mégis az a benyomásunk, hogy néhány hónap alatt hozták létre azt, ami mögött valójában évek munkája áll.

Milyen tévhiteket és beidegződéseket keress magadban? Íme néhány példa, amelyek mentén elindulhatsz.

  1. A 2022. évi üzleti tervvel elég egyszer foglalkozni. Kész, pipa az egész évre.

A valóságban nagyon nem ez a helyzet. Mert ha így teszel, akkor szinte semmi értelme az üzleti terv készítésébe ölt sok munkának. Ez nem az a feladat, amit egyszer megcsinálsz és utána egész évben rá se nézel. Jó úton jársz, ha gazdasági tanácsadót is bevonsz a tervezéskor – elvégre nem kell mindenhez értened. De az elkészült anyagot nem teheted be a fiók aljába. Az üzleti tervet akkor hasznosíthatod igazán jól a vállalkozásod eredményességének növeléséhez, ha legalább havonta foglalkozol vele. Javaslom, hogy rendszeresen kövesd a vállalkozásod megvalósult teljesítményét, hasonlítsd össze a tervezettel, és részletesen elemezd az eltéréseket.

A profik legalább negyedévente készítenek úgynevezett gördülő pénzügyi tervet. Ez az a pénzügyi és üzleti kimutatás, amely például az első negyedév után a 1–3. havi tényadatokat és a 4–12. havi tervet tartalmazza minden olyan tényezőre vonatkozóan, amely az üzletmenetedre jelentős hatással van. Ilyen tényező lehet például az ügyfélszám, a rendelésszám vagy a legtöbbet értékesített szolgáltatás. A tervet ilyenkor a friss tapasztalatok alapján érdemes átdolgozni, módosítani, így lesz igazán „gördülő”.

  1. A befektetőknek szóló prezentáció akkor jó, ha összetett, részletekbe menő.

Nagyon gyorsan töröld ki ezt a fejedből. Határozottan nem akkor jó. A bonyolultsággal nem éri el a célját, mivel a hallgatóság csak belezavarodik. Elveszik az üzenet és a potenciális üzleti befektető érdeklődése is a céged iránt. Egy jó üzleti prezentáció egyszerű és velős. Olyan alapvető kérdésekre ad világos és határozott választ, mint hogy

  • miről szól az üzleted,
  • milyen okból és céllal szeretnél befektetőt bevonni,
  • mit nyújtasz te a befektetőnek,
  • és hogy mit vársz el a befektetőtől.

Ennyi. Természetesen mindezt profi módon, szemléletesen. Szép és beszédes grafikonokkal, tömör, egyértelmű üzenetekkel. Persze ki kell dolgoznod a részleteket is, el kell készítened a különböző számításokat, leírásokat, hogy elő tudd venni őket, ha egy-egy téma iránt mélyebben is érdeklődne a befektető. Maga a prezentáció azonban ne vesszen el a részletekben, hanem a legfontosabb kérdésekre adjon választ, tényekkel, adatokkal, reális elképzelésekkel alátámasztva. Ha szükséged van egy ilyen befektetői prezentációra, és még sose készítettél hasonló anyagot, írj nekem a www.hofernoemi.hu honlapomon található elérhetőségeimre vagy keress meg a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamon. 

  1. Egy vállalkozás elindításához világmegváltó ötletre van szükség.

Szerencsére ez sem igaz. Egy vállalkozás beindításának alapfeltétele tényleg az ötlet, de nem feltétlenül kell, hogy páratlanul innovatív legyen. Sok céget olyan ágazatokban hoznak létre, amelyek már megalapozottak. Ilyenkor a megfelelő ötlet egy szilárd üzleti tervvel és egy kidolgozott projekttel párosul.

Pékséget vagy kávézót is lehet sikeresen működtetni, pedig egyik sem egyedi ötlet. Az én vállalkozásom sem különösen innovatív. Nekem más az erősségem: az évtizedek alatt összegyűjtött gazdasági, pénzügyi és üzletvezetési tudásom, tapasztalatom. Igyekszem innovatív megoldásokat is bevetni, de nem azok adják a vállalkozásom magját. Neked sem kell feltalálnod a spanyolviaszt. Az viszont nem árt, ha viszel valamiféle egyediséget a vállalkozásodba, amitől felismerhető lesz és különbözik a hasonló szolgáltatásoktól vagy termékektől. Például a kávézód különlegesebb lesz, ha helyben pörkölt kávéból készítitek a kávékat. Egy kozmetika pedig párosulhat egy természetes alapanyagokból készült kozmetikumokat készítő kis üzemmel. A lényeg, hogy megfelelő tevékenységet kínálj megfelelő helyen, a fizetőképes ügyfelek igényei szerint.

  1. Állandóan dolgoznod kell. Se pihenés, se szabadság.

Ha így tennél, már keress is egy pszichológust, mert szinte garantált a kiégés és néhány éven belül az üzleti bukás is. Lehetetlen megfelelően fejleszteni a vállalkozásodat, ha napi 16-18 órát dolgozol. Csapdába esel a munkádban, kimerülsz, fásult, frusztrált és ingerlékeny leszel.

Természetesen az a másik véglet sem igaz, hogy a vállalkozók szinte mindig szabadságon vannak, mert maguk határozzák meg a munkaidejüket.

Vállalkozóként a saját főnököd vagy, ami sokszor azt is jelenti, hogy még tudatosabban kell bánnod az időddel. Nincs, aki képletesen a fejeden ugráljon vagy feladatokkal nyaggasson, pedig abból bőven akad. Foglalkoznod kell az ügyfeleiddel, a beszállítóiddal, adott esetben a befektetőkkel stb. Ha nem vagy jelen (beleértve nemcsak a fizikai, hanem a virtuális jelenlétet is), akkor az üzlet nem megy magától! Hosszú hétvégi pihenések helyett a vállalkozók sokszor szombaton is dolgoznak, vasárnap is adminisztrálnak.

Egy dolgot ne feledj: elfoglaltnak lenni más, mint hatékonynak lenni. Az elfoglaltság nem cél. A cél az, hogy átgondoltan állítsd össze a napirendedet, és azokra a cselekvésekre összpontosíts, amelyek valóban előre visznek.

Egyre több ügyfelemmel alakítjuk ki közösen a naponta, hetente és havonta elvégzendő feladataik listáját. Ez a nemrég indított éves üzleti ghostpartnerprogramom januári témája is. Ezekkel a személyre szabott feladatlistákkal elkerülhetted a hétvégi munkát úgy, hogy a produktivitásodat a személyiségedhez igazítva maximalizálhatod. Ha rászánsz néhány konzultációs órát velem, később sok időt takaríthatsz meg. Kiegyensúlyozottabb és kreatívabb leszel, mert nem görgeted magad előtt a felgyülemlett feladatokat, nem nyomasztanak napokig, hetekig. Lesz energiád az új ötletek kidolgozására, ami a vállalkozásod fejlődéséhez elengedhetetlen. Ehhez időként hosszabb, több hetes feltöltődés is szükséges.

Bizonyos ágazatokban, például az idegenforgalomban, a vendéglátásban sokan éppen akkor dolgoznak, amikor mások pihennek: este, hétvégén, nyáron stb. Ha te is ilyen területen tevékenykedsz, különösen fontos, hogy találj időt a kikapcsolódásra – ha máskor nem, hát akkor, amikor a legtöbb ember dolgozik.

  1. A saját vállalkozásban az a jó, hogy magas fizetést adhatsz magadnak.

Egyrészt minden vállalkozásnak alapvető célja, hogy hosszú távon nyereséget termeljen. Ez az egyik fő motiváció a létrehozásában. Ehhez azonban rövid távon áldozatokat is kell hozni. Másrészt egy vérbeli vállalkozónak a pénz nem minden. Egy vállalkozás létrehozása izgalmas emberi kaland, gyakran egy életre szóló projekt, amely az anyagiakon kívül más előnyökkel is jár. Ha csak azért akarsz saját céget alapítani, hogy rengeteg pénzt keress, akkor küzdelmes és csalódásokkal teli éveknek nézel elébe. Ha azonban szenvedélyesen szereted a tevékenységedet, akkor a nyereségen kívül más is motivál, és segít átlendíteni a pénzügyileg nehezebb időszakokon.

A vállalkozók többsége nem ad magának magas fizetést rögtön a cégalapítás után. Az elért nyereséget gyakran újra befekteti a fokozatos növekedés érdekében. A legtöbb vállalkozás nem termel nyereséget legalább három évig, és így nem is lehet nagyobb összegeket kivenni belőle. Egy vállalkozó átlagosan nem keres sokkal többet, mint egy jól képzett alkalmazott. De megvan az a kiváltsága, hogy megvalósíthatja elképzeléseit, a saját útját járhatja. És ez a szabadság szerintem bizonyos értelemben gazdagság.

Ha az első években nem keresel is jól, később beérhet a kitartó munkád gyümölcse. Csak szem előtt tartanod a stratégiai elképzeléseidet, és türelmesnek kell lenned.

A vállalkozói lét valósága minden bizonnyal kevésbé varázslatos, mint a filmekben, de az emberi léptékű siker sokkal elérhetőbb, mint gondolnád.

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása