Híres üzleti kudarcok tanulságokkal
Ha nekik sikerült talpra állni, neked is fog

Walt Disney, a legendás rajzfilmproducer egyszer azt mondta: „Szerintem fontos, hogy még fiatalon átélj egy jó nagy bukást.” Ő már csak tudta, mert a vállalata bizony jó néhány nehéz időszakon ment keresztül. A legenda szerint Disney egy időben kutyakaján élt, és még a lakbérét sem tudta kifizetni. Pályája elején egy szerződéses vitában elvesztette az első karakterének, az Oswald nyúlnak a felhasználásához fűződő jogait. Nem sokkal később egy nagy stúdió elutasította a Mickey egér karakterét, mert úgy gondolták, hogy a nők félnek az egerektől. Nem is tévedhettek volna nagyobbat: manapság a pólóinkra, táskáinkra nyomva hordjuk és odavagyunk érte.

man-jump-through-gap-hill-man-jumping-cliff-blue-sky-business-concept-idea.jpg 

A közhiedelemmel ellentétben a vállalkozások számára a kudarc nem akadály, hanem ugródeszka vagy állomás azon az úton, amely a sikerhez vezet. A legsikeresebb vállalkozók közül sokan átéltek néhány kolosszális bukást, mielőtt elérték az áhított célt. Sőt, két siker között is gyakran belefutottak újabb zsákutcákba. Ők igazán tudják és értékelik a fiaskókban rejlő értéket. Képesek voltak tanulni belőlük és tovább tudtak lépni.

Ha már próbáltad, te is tudod, hogy egy vállalkozás elindítása sosem sétagalopp. Ahogyan a működés hosszú távú fenntartása sem az. Bármekkora is a vállalkozásod, gyakran olyan érzés a mindennapi működtetése, mint a hullámvasutazás. A kérdés, hogy túl tudod-e élni a gyomorszorító zuhanásokat a mélybe anélkül, hogy kiszállnál.

Számos sikeres vállalkozó tapasztalt meg jelentős kudarcokat vagy csődközeli helyzeteket, ahonnan talpra tudtak állni, és egyenesbe tudták hozni a működésüket. Mondhatjuk, hogy szerencsések, de ennél jóval többről van szó. A kitartásuk és a küzdeni akarásuk jelentősen segítette őket a nehézségeik legyőzésében.

A világ legnagyobb vállalatai közül több is a csőd széléről jött vissza. Kíváncsi vagy, hogy mit éltek át, és hogyan jutottak túl a nehézségeken? Olvasd tovább a cikkemet!

 

TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

 

Kudarcok az Apple-nél

Hallottál az Apple Newtonról vagy az Apple Lisáról? Ha nem, nem vagy egyedül. Az Apple Newton egy digitális személyi asszisztens (PDA) volt – mondjuk az okostelefon elődje. Az Apple Lisa pedig az első grafikus felhasználói felülettel rendelkező személyi számítógép. Mindkettő csúfosan elbukott. Fejlesztésük dollármilliókba került, és soha nem térült meg. Az Apple a nyolcvanas és kilencvenes években sok ilyen bakit követett el – csoda, hogy életben maradt a cég. Magát Steve Jobsot is menesztették. Szerencsére 1997-ben visszatalált, és sikeresen átvette a cég irányítását. A többi pedig már történelem.

 

Az Amazon bukdácsolása

Az Amazon sztorija sem kevésbé érdekes. Jeff Bezos a cég alapítója néhány észbontó hibát követett el a vállalat elindításakor, és még többet a sikeres indulás után. Néhány ezek közül:

Amikor a vállalat játékokat és könyveket kezdett árulni, Bezos ragaszkodott az üzleti modell megváltoztatásához. Elérte, hogy a vállalat több millió dollár értékben vásárolhasson és tárolhasson játékokat. Nem kellett volna. Több mint 100 millió játékot vásároltak és raktároztak a karácsonyi szezonra. Az ünnepek után 50 millió játék a nyakukon maradt. Azaz a beszerzés fele! Az Amazon a játékok nagy részét elajándékozta, mert nem volt elegendő raktárkapacitása. De mondok ennél is „jobbat”: Az Amazon indulásakor az emberek kihasználhattak egy szoftverhibát, amely lehetőséget adott negatív számú könyv vásárlására, ami után a vásárlók pénzvisszafizetést (jóváírást) kaptak a cégtől. Nevessünk vagy sírjunk?

A vállalat a számos kezdeti hiba ellenére mégis az online vásárlás első számú weboldala lett.

 

Egy majdnem bukott startup fenomenális ötlete

Ma az Airbnb értékét több mint 25 milliárd dollárra becsülik, és ez a szám napról napra növekszik. A startup indulása mégis gyötrelmesen alakult.

Amikor a cég 2008-ban először próbált befektetőt keresni, nem járt sikerrel. Az alapító pénzszerzési törekvéseit legalább hét neves szilícium-völgyi befektető utasította vissza, de ő nem adta fel. Ki nem találnád, hogy az Airbnb milyen eszközöket bevetve lett végül a világ egyik legértékesebb startupja. Olyasmit tettek, amire csak egy mindenre elszánt, kivételesen kreatív vállalkozói csapat képes: gabonapelyhes dobozokat terveztek. Korlátozott példányszámú Cheerios müzlisdobozokat készítettek kartonpapír és ragasztó segítségével. A limitált termékeket a 2008-as egyesült államokbeli választásokon induló két elnökjelöltről nevezték el: „Obama O's” lett Barack Obamáé és "Cap'n McCains" lett John McCainé. Ez azért több mint furcsa egy szállásközvetítő cégtől, de bejött. A zseniális ötlet segített az Airbnb-nek összegyűjteni azt a több tízezer dollárt, amelyre a működéséhez szüksége volt.

Ez a példa kiváló bizonyíték arra, hogy ha túl akarsz élni az üzleti világban akkor is, ha mindenki elutasít, úgy kell igyekezned, mint még soha. És képesnek kell lenned kitörni a megszokott keretek közül.

 

Tippek, amelyekkel túljuthatsz a kudarcokon

Akár tetszik, akár nem, a kudarc elkerülhetetlen az üzleti életben. Nem könnyű megélni és nem könnyű egyenesbe jönni sem. De nem is lehetetlen. Látod, hogy az Apple és az Amazon is követetett el óriási hibákat, az Airbnb is átélt nehéz időket, és most szárnyalnak. A túléléshez pszichológiai felkészültségre és gyakorlati közgazdaságtani tudásra is szükség van.

Az összes blogcikkemet azért írom, hogy tudásom átadásával segítsem a vállalkozókat, köztük téged is a pénzügyileg is sikeres vállalkozás fejlesztésében. Egyéni konzultációimon is ezt teszem, természetesen sokkal részletesebben és személyre szabottan. Írj nekem a honlapomon keresztül, és egy ingyenes, 15 perces hívásban meghallgatom a problémádat, és elmondom, hogyan tudnám támogatni a sikeredet.

Kedvcsinálónak íme néhány általános tipp az üzleti kudarcok sikeres kezelésére:

 

  1. Tekintsd a kudarcot átmeneti megtorpanásnak, és tanulj belőle

Ahelyett hogy a fiaskót a végleges bukás jelének gondolnád, tekintsd inkább rövid távú botlásnak, amelyből tanulhatsz. Ha rájössz, hol rontottad el, kreatív megoldásokat dolgozhatsz ki, amelyekkel ugyanezt a problémát a jövőben jobban oldod meg. Légy tudatosabb és megfontoltabb, mint előtte voltál! Készíts többféle tervet arra, hogy a jövőben hogyan fogod elkerülni a hasonló helyzeteket. Például úgy, hogy finomítod a gyártási tevékenységedet vagy gondosabban kutatod fel és választod ki a felhasználandó alapanyagokat. Vagy jobban megválogatod a kollégáidat és az üzleti partnereidet. Esetleg alaposabb leszel a pénzügyi elemzések készítésében, és nem hanyagolod el őket. Mondjuk negyedévente új önköltségszámítást végzel, hogy jobban tudd árazni a termékeidet és optimalizálhasd az eredményeket. Azt is jobban megválogatod, hogy milyen marketingkommunikációs eszközöket és csatornákat használsz. A fizetőképes célcsoportod igényeit helyezed a fókuszba, és nem foglalkozol mindenkivel. Vagy megválogatod, hol tárolod a féltve őrzött dokumentumaidat és a biztonsági mentéseket.

Az üzleti élet minden területén lehet hibázni, kisebbet-nagyobbat bukni, de szinte mindig fel is lehet kelni. Ha okos tervezéssel és a fentiekhez hasonló módszerekkel csökkented a hibázás esélyét, kevesebb energiád megy el a feltápászkodásra, és gyorsabban átlendülhetsz az esetleges hullámvölgyeken.

 

  1. Kezeld jól a kockázatokat

Ha túltetted magad a botlás utáni mérgelődésen, gondolkodj stratégiailag, és vállalj észszerű kockázatot a következő lépés megtervezésekor. Alaposan mérlegeld a lehetőségeket, és tiszta, nyugodt elmével hozz döntést. Támaszkodj az üzleti partnereid véleményére, és kérj elfogulatlan tanácsokat. Ahhoz, hogy fejlődhess és új tapasztalatokat szerezz mind személyes, mind szakmai téren, túl kell lépned a kudarctól való félelmén, és vállalnod kell némi kockázatot. A vállalkozás nagymértékben a kockázatvállalásról szól. Ügyfeleimnek is gyakran mondom a konzultációkon, hogy ez nem egy biztos pálya. A bizonytalanság az egyik szépsége – ez hozza a lehetőségeket is. Ha te is felkészülten, még több tudással, még több pénzügyi ismerettel és egy jó üzleti tervvel vállalkozol, akkor máris sokat tettél a bizonytalanság mederben tartásáért.

 

  1. Kérj tanácsot egy mentortól

Mindenkinek szüksége van bátorításra, amikor váratlan problémákkal és kihívásokkal szembesül. Nekem is. A tapasztalt mentorok sok hibát elkövettek, és még többet láttak már, ezért a megszerzett bölcsességüket átadhatják neked. Amellett hogy megosztják tanácsaikat, a megfelelő mentor segíthet a kapcsolatrendszered bővítésében, amivel szintén fejlődhet a vállalkozásod.

Hogyan válassz mentort? Először mérd fel, hogy milyen területen vannak tudásbeli, szakmai hiányosságaid. Akár neked mint cégvezetőnek személyesen, akár az alkalmazottjaid körében. Például ha nincs kellően tapasztalt pénzügyi vezető a cégnél, és te sem vagy jártas a témában, azzal hatalmas kockázatnak teszed ki magad. Ha nincs lehetőséged teljes munkaidőben foglalkoztatni egy ilyen drága, vezető beosztású munkatársat, akkor keress külsős tanácsadót. Mindig kérj referenciákat, nézz utána a mentor előéletének, tájékozódj arról, hogy valóban megvan a szükséges tapasztalata, nem csak egy gyorstalpaló tanfolyam elvégzése után vagy egy-két éves működéssel a háta mögött akar neked tanácsokat adni.

Hogyan hozd ki a mentorral közös munkából a legtöbbet? Vedd komolyan ezt a munkát, készülj fel rá alaposan, és lásd el a tanácsadót az összes fontos és releváns információval. Ne feledd, hogy bár a mentor tapasztaltabb nálad a saját szakterületén, a te vállalkozásodat egyáltalán nem ismeri. Fogalmazd meg pontosan számára és a magad számára egyaránt, hogy milyen elvárásokat támasztasz vele szemben. Legyen egyértelmű, konkrét és mérhető célja az együttműködéseteknek. Jelölj ki észszerű, mindkettőtök által betartható határidőt. Például egy hozzám hasonló pénzügyi, gazdasági tanácsadó megkeresésekor kitűzheted célként, hogy egy hónapon belül felülvizsgáljátok és optimalizáljátok az árazási stratégiádat vagy három hónapon belül elkészítitek a vállalkozásod 3-5 évre szóló üzleti tervét. Ezután a közös munka során is légy aktív, ne veszítsd el a lelkesedésedet, és ne azt várd, hogy a mentor helyetted cselekedjen és oldja meg a problémákat.

 

  1. Maradj optimista

Ne hagyd, hogy a sikertelenség lehúzzon. Ha egy kicsit lehangoltnak érzed magad, mert már nem ez az első nehézség, és nem egészen úgy mennek a dolgok a vállalkozásoddal, ahogyan tervezted, azzal nincs semmi gond. De inkább koncentrálj arra, hogy tanulj a hibáidból, és higgy a készségeidben és a tudásodban, hogy a jövőben sikeresebb légy.

A cikk elején említett híres példák mellett rengeteg ismert vállalkozás van, amelyek többször is kudarcot vallottak a sikerhez vezető úton. Ha ők képesek voltak megfordítani a sorsukat, akkor te is sikerrel járhatsz.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

 

süti beállítások módosítása