Aki a jég hátán is megél: a sikeres vállalkozó 5 tulajdonsága
Vesd be ezeket a trükköket, és csináld te is utána!

Ha a Duracell nyuszinak és a faltörő kosnak lenne közös gyereke, biztosan sikeres vállalkozó válna belőle. Az üzleti siker egyik titka kétségtelenül az, hogy menni kell előre. Tűzön-vízen át.

Nem mondom, hogy könnyű. Ha könnyű lenne, mindenki sikeres vállalkozó lenne.

portrait-smiling-girl-holding-ice-skates.jpg

Image by gpointstudio on Freepik

Mit tud a kevés sikeres vállalkozó, amit a többiek nem? Én 5 tulajdonságot tartok különösen fontosnak. Van, aki ezekkel születik, de lehet tanulni, fejleszteni is őket.

A sikeres vállalkozó 5 szuperképessége

1. A sikeres vállalkozó tud alkalmazkodni az őrült tempójú világhoz

Kodak, Xerox, Yahoo, Nokia, Blackberry, Polaroid. Tudod, mi a közös ezekben a márkákban? Valaha mind nagyon trendik, nagyon sikeresek és nyereségesek voltak. De a világ változása, a technológiai fejlődés, a változó vásárlói igények és az agilisabb konkurencia elsodorta őket.

Hátradőltek abban a biztos, de téves tudatban, hogy ők uralják a piacot. Tévedtek.

A hosszú távon is sikeres vállalkozó nem követi el ezt a hibát.

Tudja, hogy szinte garantáltan szembesül komoly kihívásokkal, ezért folyamatosan követi a piac változásait, a konkurenseket, és cselekszik is, megelőzve a többieket.

Nem ő követ, hanem őt követik, mert ő diktálja a tempót.

Ha utánozni szeretnéd a sikeres vállalkozót, nem árt, ha fanatikusan lelkesedsz azért, amit csinálsz. Sokan közülük képesek napi 12 órát vagy még többet is dolgozni az üzleti sikerért. Ezt csak úgy lehet megtenni, ha élvezed a munka minden egyes percét.

Az alkalmazkodás a változásokhoz rengeteg energiát igényel. Folyamatos figyelned kell a külső üzleti környezetre és a vállalkozásod belső működésérére is. Gyorsan kell reagálnod, és mindenen rajta kell tartanod a szemed.

Vagy ami még jobb:

Legyenek olyan segítőid, akik jobban értenek nálad egy-egy részfeladathoz, és helyetted tartják rajta a szemüket az adott területen.

Akik veled együtt gondolkodva megkönnyítik a vállalkozói döntéseidet. Ezt nem csak azért mondom, mert az üzleti tanácsadói munkám révén történetesen éppen ilyen szolgáltatást nyújtok. Hanem mert akkor sem tudsz mindennel foglalkozni, mindennel képben lenni, ha te is egy Duracell nyuszi vagy.

De ha már itt tartunk: ha üzletfejlesztéssel, pénzügyekkel, üzleti tervezéssel kapcsolatos problémád akadt, írj nekem, és segítek kidolgozni olyan megoldásokat, amelyekkel könnyebben alkalmazkodhatsz a felpörgött világunkhoz.

2. A sikeres vállalkozó kreatív és innovatív

Néhány éve az egyik ismerősöm lelkesen mesélte, hogy kovászos pékség nyílt a környékükön. Hurrá!

Aztán nyílt még egy. Szuper, van választék!

Aztán egy harmadik. Negyedik. Ötödik... Egy Budapest széli külvárosban, ahová aludni járnak haza az emberek!

A sikeres vállalkozó nem nyit harmadik vagy negyedik kovászos pékséget. Hanem kitalál valami egyedibbet, jobbat. Esetleg utánozhatatlant.

Az igazán sikeres vállalkozások szinte mindegyikében van valami nehezen lemásolható. A Coca-Colának az egyedi receptje és az évszázados hagyománya. A Disneynek a jogvédett, világhírű rajzfilmfigurái. A Microsoftnak a szinte megkerülhetetlen operációs rendszere.

A világ leghíresebb befektetője, Warren Buffett a vállalkozásokat váraknak tekinti, amelyeket folytonosan ostromolni szeretne az ellenség (a konkurencia). Az a cég képes túlélni a támadásokat vagy akár elrettenteni a versenytársakat, amelyik széles vizesárkot (angolul: moat) húz a vár köré. Magyarul úgy mondjuk, hogy körülbástyázza a vállalkozását.

Még mielőtt azt gondolnád, hogy kisvállalkozóként neked nincsenek ilyen eszközeid, hadd szögezzem le, hogy kreatív megoldásokat kicsiben is lehet találni.

Sőt, egy kisebb cégnek kisebb vizesárok, kevesebb bástya is elég. Egy másik hasonlattal élve: egy lakótelepi lakás betörés elleni védelmére elég lehet egy több ponton záródó zár és egy rács az ajtó elé. Ugyanez kevés egy milliárdos villára vagy a Louvre múzeumába.

Neked egy kisebb erőfeszítést kívánó innováció is meghozhatja a kívánt eredményt. És még csak nem is kell valami költséges technológiai befektetésre gondolnod.

Képzeld el, hogy kutyakiképzőként azzal a helyzettel szembesülsz, hogy egyre több kutyaiskola nyílik a környéken. Milyen kreatív megoldással tudnád magad megkülönböztetni tőlük, sőt esetleg elérni, hogy messzebbről is hajlandók legyenek hozzád eljönni a kutyatulajdonosok?

Például specializálódhatsz vadászkutyák kiképzésére. Kidolgozhatsz egy egyedi programot, és a marketingtevékenységedet is ennek megfelelően alakíthatod. Ha valaki jó vadászkutyát akar nevelni a vizslájából, a város másik végéből is el fog jönni hozzád. Ha igazán ügyesen csinálod, akár a szomszéd megyéből vagy az ország másik feléből is.

Ez egy olyan innováció, amely nem igényli, hogy kilépj a saját kompetenciádból (nem kell megtanulnod mondjuk programozni hozzá), mégis egy körülbástyázottabb vállalkozást eredményez.

Ha van már egy jól menő vadászkutya-kiképző iskola a városban vagy a megyében (a tiéd), egy versenytárs kétszer is meggondolja, hogy nyisson-e egy másikat. Mert már te uralod ezt a piaci szegmenst. Inkább indít egy őrző-védő kutyákra szakosodott iskolát, ha mindenáron specializálódni akar.

Ez a kreativitás és az innovativitás célja és szerepe az üzleti életben.

TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

3. A sikeres vállalkozó lépést tart a technológiai fejlődéssel

Valamikor, nem is olyan régen, a könyvesboltok úgy gondolták, hogy a legfejlettebb technológia, amire szükségük lesz a belátható jövőben, megtalálható egy jobb pénztárgépben. (Na jó, kicsit túlzok, de csak hogy érzékletesebb legyen a példa.)

Aztán jött az Amazon.

Először a könyvesboltláncok mentek csődbe miatta, ma már szinte minden kiskereskedőnek félelmetes konkurenciát jelentenek.

Miért? Mert olyan új technológiai megoldásokat hoztak a kereskedelembe, amelyekkel le tudták nyomni az árakat és így ki tudták szorítani a hagyományos kiskereskedőket.

Ne gondold, hogy azért, mert te nem egy technológiaigényes ágazatban tevékenykedsz, figyelmen kívül hagyhatod a technológiai fejlődést. A könyvesboltok is ezt hitték.

A technológiai fejlődés minden szinten átalakítja az üzleti működést a magasabb színvonalú ügyfélszerzéstől a racionalizált értékteremtő folyamatokig. A folyamatok racionalizálására digitális eszközöket és platformokat használni ma már alap – egy kisvállalkozás számára is.

Sőt, nyakunkon a mesterséges intelligencia is, amit a legtöbb vállalkozó még bizalmatlansággal vegyes értetlenkedéssel néz. Nem tudom, mi lesz a technológia jövője, de ha hinni lehet a körülötte lévő felhajtásnak, könnyen előfordulhat, hogy néhány éven belül alapjaiban változtatja meg az életünket, ahogy azt a 90-es években berobbanó internet tette.

Valószínűleg nem lesz elég, ha játszogatsz egy kicsit a ChatGPT-vel, mert a versenytársaid megtalálják a módját, hogyan kiaknázzák az egyre több AI-eszköz kínálta lehetőségeket, és köröket verjenek rád produktivitás és hatékonyság terén.

Sorolhatnám még a hazai kisvállalkozók számára is egyre fontosabbá váló technológiai területeket a tömeges adatok (big data) feldolgozásától a digitális biztonságig. Egy sikeres vállalkozó azért is sikeres, mert ismeri és használja a számára releváns technológiákat.

Itt sem kell mindenhez értened. Nem arról van szó, hogy te magad készítsd el a honlapodat vagy te vágd meg a YouTube-ra szánt következő videótokat.

De tudnod kell, milyen új, hasznos megoldások jelennek meg. Fel kell ismerned a bennük rejlő lehetőséget és veszélyt is. A többit a megfelelő szakember majd megoldja.

4. Ha százszor elbukik, a sikeres vállalkozó százszor áll fel

Edison saját bevallása szerint 2774-szer bukott el, mielőtt sikeresen kifejlesztette volna az izzólámpát.

Egy másik kedvenc példám a Jóbarátok egyik epizódszereplője, akit a Moss 865 nevű szoftvere tett gazdaggá. Azért 865 a márkanév vége, mert az első 864 változat befuccsolt.

Itt az ominózus részlet (angolul), ha nosztalgiáznál egy kicsit:

Érdekelnek a hasonló sztorik? Néhány ismert sikeres vállalkozó kezdeti bukdácsolásáról írtam már cikket. Olvasd el azt is!

A sikeres vállalkozó nemcsak Duracell nyuszi és faltörő kos, de keljfeljancsi is.

A vállalkozói lét ugyanis tele van kihívásokkal és kudarcokkal, a finanszírozási nehézségektől kezdve a piaci instabilitásig.

Azok a sikeres vállalkozók, akikre példaképként tekintesz, kiforrott ellenálló képességet fejlesztettek ki magukban. Tudják, mert átélték, hogy a kudarcok után is képesek talpra állni. Megerősödtek.

Az ellenálló képesség elengedhetetlen a hosszú távú siker és a kreatív vállalkozói lendület fenntartásához, a rendszeresen eléd kerülő nehézségek leküzdéséhez. Mert nehézségek garantáltan lesznek.

Az ellenálló képességed fejlesztésére kiváló lehetőség az, amikor finanszírozáshoz szeretnél jutni. Ez manapság egyáltalán nem egyszerű feladat.

Kitartónak kell lenned, mert könnyen megeshet, hogy az első pénzintézettől nem kapsz hitelt, sőt akár a harmadiktól sem.

Nem mindegy, mit és hogyan prezentálsz a felkeresett banknak. A megnyerő prezentációhoz gyakran már egy évvel korábban el kell kezdened pénzügyileg tudatosan vezetni a cégedet.

Egy igazán együttműködő befektető megnyeréséhez akár egy tucat emberrel is tárgyalnod kell. Komoly kihívás meggyőzni valakit arról, hogy ő is higgyen az ötletedben annyira, hogy kockára tegye a pénzét érte.

A növekedési ambícióid elérése az esetek többségében ilyen külső forrásokkal valósulhat csak meg. Ezért érdemes ezt a kérdést komolyan venned és gazdasági, vállalkozói tanácsadó segítségét kérned.

A különböző finanszírozási lehetőségek feltárásában én is támogatom az ügyfeleimet. De nem úgy, mint egy hitelügynök. Én az üzleti tervek, a pénzügyi előrejelzések és finanszírozási javaslatok elkészítésében nyújtok gyakorlati segítséget.

A közös munka eredményeképpen jellemzően növekszik a vállalkozás hitelképessége. Vagyis az esélye egy jobb finanszírozási lehetőség megszerzésére akár befektetői tőkéről, akár banki hitelről legyen szó.

Itt is igaz, hogy a megfelelő szakemberekkel körülvéve kevesebbszer kell a padlóról felállni.

Ki tudja, talán Edisonnak sem kellett volna több ezerszer zsákutcába futnia, ha jobb csapatot épít maga köré.

5. A sikeres vállalkozó nemcsak a mának él: tanul és tervez

Mikor jöttél ki az iskolapadból? Ha tíz-húsz év is eltelt, az ott felszedett tudásod garantáltan elavult. Ha még csak egy egy-két éve, akkor se örülj annyira. Nyolc-tíz év múlva a te tudásod is elavult lesz, ha nem tartod frissen. Ma már egyre kevésbé elég az, amit az iskolában megtanulsz.

Tudtad, hogy Steve Jobs sosem fejezte be a főiskolát? Bill Gates ugyan bejutott a Harvardra, de nem végezte el. Akárcsak Mark Zuckerberg. És ha azt hinnéd, ez valami újkeletű hóbort a milliárdos vállalkozóknál, elárulom, hogy Walt Disney sem végzett semmilyen felsőbb iskolát.

Nem mondom, hogy ne tanulj. (Én tizenegy évet húztam le különböző egyetemeken és felsőfokú képzéseken.) De ne gondold, hogy egy-két diploma elég a sikerhez.

Ezek az iskolából kimaradt milliárdosok rengeteget képezték magukat, és nem hagyták abba a tanulást azután sem, hogy sikeresek lettek. Tudtad például, hogy Bill Gates fanatikusan szeret olvasni, és a mai napig évente közzéteszi a kedvenc könyvei listáját?

De a sikeres vállalkozó nemcsak tanul a jövője érdekében, hanem tervez is.

Ha te is ilyen vállalkozó szeretnél lenni az ultragyors változások és bizonytalanságok világában, akkor alaposan átgondolt stratégiai jövőképpel és világos ütemtervvel kell rendelkezned.

Kezdjük az alapokkal: Megfogalmaztad valaha, hogy mi a vállalkozásod stratégiai jövőképe és hosszú távú célja? Ha még nem, itt az ideje.

Kezdd azzal a pofonegyszerű kérdéssel, hogy hol szeretnél tartani kettő és öt év múlva. De nem elég ám, ha valami ködös, vázlatos elképzelés él a fejedben!

Van most egy szabad fél órád? Gondold át és írd is le a válaszodat.

Várj egy napot, és folytasd a jegyzetelést azzal, hogy a leírt céljaid hogyan érhetők el. Próbálj minél konkrétabb lépéseket megfogalmazni, és koncentrálj a legfontosabb teendőkre.

Beszéld meg a víziódat az üzleti partnereiddel, egy támogató családtaggal, egy üzletfejlesztéshez értő szakemberrel. (Tipp: mondjuk velem. 😊) 

Ha megvannak a távlati tervek és a főbb mérföldkövek, vázold fel az apró lépéseket is. Egy távoli célnak nekivágni és kitartani útközben sokkal nehezebb, mint ha egyszerre csak egy könnyen teljesíthető, közeli minicéllal kell foglalkoznod.

Sok sikert, és remélem, találkozunk az úton!

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

 

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása