Franchise: vállalkozóként ezeket mérlegeld, mielőtt belépnél
Kétélű kard kevésbé bátor vállalkozóknak

Nulláról felépíteni egy vállalkozást sokaknak félelmetesen hangzik. Különösen azoknak, akik alkalmazottként az önállósodásról álmodoznak, de semmilyen vállalkozói tapasztalattal nem rendelkeznek.

A franchise vonzó átmenet lehet nekik, mert már nem alkalmazotti lét, de még nem is teljesen önálló vállalkozói kockázatvállalás.

so-what-who-cares-positive-caucasian-brunette-woman-shrugging-her-shoulders-looking-careless-about-problems-having-calm-carefree-expression-her-pretty-face.jpgImage by wayhomestudio on Freepik

Vannak, akiknek ennyi szabadság pont elég, nem kérnek többet. És vannak, akik egy lépcsőfoknak tekintik az igazi, önálló vállalkozáshoz.

A franchise nem új vállalkozási forma, de egyre népszerűbb Magyarországon is. Lehetsz franchise-tag egy fodrászüzletben éppúgy, mint egy ruházati kiskereskedésben.

Számos ismert márka működik franchise-rendszerben; elég csak a McDonald’s gyorséttermekre vagy a Lipóti Pékség hálózatára gondolni.

 

De mi is az a franchise?

Először mondom a száraz, hivatalos verziót, aztán megnézzük, mit jelent ez a gyakorlatban.

A franchise egy olyan licenctípus – a magyar polgári jog szerint jogbérlet –, amely a franchise-jogosult számára hozzáférést ad a franchise-gazda védett üzleti ismereteihez, folyamataihoz és védjegyeihez.

Ezáltal lehetővé teszi a franchise-jogosult számára, hogy a franchise-gazda üzleti neve alatt terméket vagy szolgáltatást értékesítsen.

A franchise megszerzéséért cserébe a franchise-jogosult általában indulási díjat és éves licencdíjat fizet a franchise-gazdának.

A franchise-gazda hozza létre és fejleszti az üzleti modellt. A franchise-jogosult pedig a napi működésért felelős. Ő vezeti az üzletet a franchise márkanév alatt.

 

A franchise hétköznapibban

A franchise arra jó, hogy be tudsz ülni egy már jól felépített vállalkozásba. Szinte mindent készen kapsz: a terméket vagy szolgáltatást, a bejáratott márkanevet, a marketinget, a bejáratott és kipróbált folyamatokat, az egyedi fejlesztésű szoftvereket és még sok mást.

Egy franchise pékség esetében például megkaphatod a receptúrát, a gépeket, sőt akár készen is kaphatod magukat a pékárukat, hajnalban az üzletedbe szállítva. Megtanítják – sőt sokszor előírják –, hogyan kell berendezned az üzletedet, és időről időre készen kapod a reklámanyagokat is. Kurzusokon vehetsz rész, ahol átadják a sikeres működéshez szükséges összes ismeretet.

Mindez persze pénzbe kerül, de néha megéri megfizetni annak az árát, hogy nem neked kell az alapoktól építkezned.

 

A semmiből építs egy márkát vagy fektess be egy franchise-ba?

Az utóbbi időszakban egyre többen kerestek meg azzal, hogy szeretnének csatlakozni egy franchise-hálózathoz. Egyedül azonban nem tudják eldönteni, kiszámolni, hogy jó-e az ajánlat – hiszen tapasztalatlan vállalkozóként sem az üzleti tervezéshez, sem a pénzügyekhez, sem a szerződések értelmezéséhez nem konyítanak.

A franchise kétségkívül könnyebb út a teljes önállóságnál, de azért fel kell tudni mérni, hogy te is fogsz-e elég pénzt keresni, vagy csak a franchise-gazda.

Bár minden konkrét helyzet más és más, azért van néhány tipikus előnye és hátrány, amelyeket érdemes gondosan mérlegelni.

A cikk folytatásában először bemutatom a franchise 5 előnyét és 5 hátrányát. Utána pedig kapsz egy listát arról, hogy mire figyelj, mielőtt belevágnál.

Ezek a tanácsok segítenek megérteni, mire kell odafigyelni a tárgyalások, a mérlegelés és a döntés során.

Ha úgy érzed, hogy a cikk elolvasása után maradtak még benned kérdések a konkrét terveid kapcsán, írj nekem, és megbeszéljük, hogyan tudok segíteni.

 

A franchise 5 előnye

 

1. Létező márkaismertség

A franchise-vásárlás egyik legjelentősebb előnye, hogy a márkát, amelyhez csatlakozol, sokan ismerik. A semmiből induló vállalkozással ellentétben egy franchise már meglévő ügyfélkörrel és jól csengő névvel rendelkezik. Ezzel időt és pénzt is megtakaríthatsz az induláskor. Egy jól felépített, elismert márkával felvértezve már a kezdetektől magasabb bevételt remélhetsz. Ami jelentős érték és előny egy teljesen kezdő vállalkozással és branddel szemben.

Tipp: Ha nem áll egy bejáratott és kedvelt márka a kiszemelt franchise mögött, gondolkodj el azon, hogy mit is vásárolsz meg valójában. Ha maga a franchise átadója is csak most kezdi el felépíteni a márkáját, akkor légy különösen óvatos.

 

2. Működőképes üzleti modell

Egy franchise általában jól kidolgozott és kipróbált üzleti modellt nyújt a franchise-jogosultnak. A tapasztalt franchise-gazda valószínűleg már átélt néhány üzleti kihívást és leszűrte a tanulságait. Vagyis más kárán tanulhatsz, nem a sajátodén.

Tipp: Nem minden franchise-gazda tapasztalt. Jól teszed, ha ennek is alaposan utánanézel, mielőtt szerződést kötnél. Az üzleti modell vagy a know-how általában tartalmazza a részletes működési kézikönyvet, a kidolgozott marketingstratégiákat és a képzéseket is, amelyek növelik a közös siker valószínűségét.

 

3. Képzés és támogatás

A franchise-partnerek jellemzően széles körű támogatást és képzést kapnak a franchise-gazdától. Ez különösen értékes lehet, ha kezdő vagy az üzleti életben. A támogatás az induláshoz szükséges képzéseken túl gyakran kiterjed a folyamatos támogatásra mind a marketing, mind az üzletvezetés vonatkozásában. És nem utolsó sorban részese leszel egy kapcsolati hálónak, mert megismerheted a többi franchise-jogosultat.

Tipp: A képzés és a marketing különösen fontos része a franchise-szolgáltatásnak. Ne legyél rest részletesen tájékozódni arról, hogy pontosan mit is kapsz majd ezen a téren – nemcsak az induláskor, hanem hosszú távon is. Beszélj a franchise-hálózat tagjaival, faggasd ki őket a tapasztalataikról a témában.

 

Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

 

4. Méretgazdaságosság kihasználása

Ez az egyik legnagyobb előny a franchise-jogosultak számára. Mert a hálózat tagjaként ki tudod használni a teljes franchise-ban meglévő méretgazdaságossági előnyöket. Franchise-jogosultként alacsonyabb költségek mellett juthatsz hozzá árukhoz és szolgáltatásokhoz a franchise-hálózat kollektív erejének köszönhetően. Ami azt jelenti, hogy a vállalkozásoddal több pénzt tudsz termelni.

Tipp: Kérdezz rá, milyen költségelőnyöket kínál a franchise-gazda, és kérd meg, hogy számításokkal is támassza alá állításait. Egy jó válasz például így hangzik: „Mi a piaci árnál 10 százalékkal olcsóbban tudjuk bérelni a működéshez szükséges berendezéseket.” Ezt persze nem kell bemondásra elhinned. Nézz utána, hogy tényleg így van-e.

 

5. Mérsékelt kockázat

Bár egyetlen üzleti vállalkozás sem kockázatmentes, a franchise alacsonyabb kockázatot jelenthet, mint ha a semmiből indítanál egy vállalkozást. Egy bevált üzleti modell és támogatási rendszer megléte esetén a franchise-jogosultak nagyobb eséllyel érhetnek el sikereket.

Tipp: Ne csak franchise-ban gondolkodj, hanem nézd meg azt is, milyen erőfeszítést és milyen kockázatvállalást igényel egy hasonló vállalkozás felépítése a nulláról. Például ha arra jutsz, hogy a franchise-zal fél éven belül elkezdhetsz profitot termelni, és semmiből indulással pedig két-három évet is várnod kell az esetleges nyereségességig, az egy jó érv lehet a franchise mellett.

 

A franchise 5 hátránya

 

1. Magas induló költség

A franchise-jog megvásárlása gyakran jelentős kezdeti befektetést igényel. Kezdve a franchise-gazdának fizetendő magas belépési díjtól a berendezések, felszerelések és az induló készletek költségéig.

Emellett havonta fizetendők a jogdíjak (royalty) a megismert és alkalmazott üzleti modell know how-jáért cserébe.

A márkaépítés és a marketing sokszor igen magas költségét is a franchise-átvevők fizetik meg.

Ezek a költségek összességében nagyon jelentősen befolyásolják a franchise-jogosult vállalkozásának nyereségét, különösen az első években.

Tipp: Tisztázz és konkretizálj minden várható költséget a szerződésben. Ha azt látod, hogy a franchise tulajdonosa maga is mindenre részletesen és tételesen kitér a dokumentációban, az jó jel. Ha bizonyos várható költségek típusait és mértékét „lebegteti”, az később kellemetlen meglepetésekhez vagy vitákhoz vezethet.

 

2. Korlátozott önállóság

A franchise-jogosultnak a franchise-gazda által meghatározott irányelvek szerint kell működnie, ami korlátozza az önállóságot és a rugalmasságot.

Ez a keretrendszer kiterjed a termékkínálatra, az árképzésre és a marketingstratégiára is. Mondhatni, ezzel fizetsz a mérsékeltebb üzleti kockázatért. Kisebb kockázat, kisebb szabadság. Nem mindenkinek való. Ezért is írtam a cikk elején, hogy ez a működési keretrendszer egyfajta átmenet a munkavállalói lét és az önálló vállalkozás között.

A franchise-jogosultnak be kell tartania a franchise-gazda szigorú működési szabályait és eljárásait. Ami kétségkívül korlátozza a kreativitást és a helyi piaci viszonyokhoz való gyors alkalmazkodási képességet.

Tipp: Mielőtt beszállnál a kiszemelt franchise-ba, legyen nagyon világos a számodra, hogy meddig van szabad játéktered. Ha több beleszólást szeretnél kapni bizonyos dolgokba, próbálj tárgyalni róla.

 

3. Függés a franchise-gazdától

Ha mindened a szabadság érzése, akkor ne ezt a formát válaszd! A franchise-jogosult sikere szorosan összefügg a franchise-gazda teljesítményével és hírnevével.

A negatív hírverés, a menedzsmentben bekövetkező változások vagy a franchise-gazda stratégiai hibái negatívan befolyásolhatják a hálózaton belüli összes franchise-partner eredményét.

A franchise-megállapodások általában időhöz kötöttek, és egy bizonyos időszak után megújításra köteleznek. A megújítási feltételek nem mindig kedvezőek, és fennáll annak a kockázata, hogy a franchise-gazda úgy dönt, hogy nem újítja meg a megállapodást.

Tipp: Ha biztonsági játékra törekszel, részesítsd előnyben azokat a franchise-rendszereket, amelyet legalább 10 éve léteznek és a tagok szerint is jól működnek, komoly nyereséget termelve mindenkinek.

 

4. Korlátozott növekedési potenciál

Bár a franchise lehetőséget kínál a gyors terjeszkedésre, a növekedési potenciált korlátozhatja a piac telítettsége vagy a franchise-átadó által meghatározott területi korlátozások.

Tipp: Ha számodra a növekedési lehetőségek fontosabbak, mint a kezdeti stabilitás, válassz egy kevésbe befutott franchise-szolgáltatást. Ez ugyan nagyobb kockázattal és több előzetes háttérmunkával jár, de cserébe esetleg korai részese lehetsz a következő nagy durranásnak.

 

5. Konfliktus lehetősége

A franchise-megállapodások összetett jogi dokumentumok, és nem ritkák a franchise-jogosultak és a franchise-gazda közötti nézeteltérések. A franchise-tulajdonosok úgy érezhetik, hogy a megállapodás feltételei korlátozzák őket, ami a tevékenységi területtel, a díjakkal vagy egyéb kérdésekkel kapcsolatos vitákhoz vezethet.

Tipp: Ha nem értesz a jogi, üzleti, pénzügyi kérdésekhez, a kezdetektől legyen melletted szakértő. Én az üzleti ajánlat és a pénzügyi számítások terén tudok segíteni neked, egy rutinos jogász pedig az orrod alá tolt franchise-szerződés jogi furfangjainak és buktatóinak felismerésében és kivédésében. Ne ezeken a szakértői díjakon akarj spórolni, mert sokkal többet veszíthetsz, ha tapasztalat nélkül ugrasz fejest az ismeretlenbe.

 

Mit mérlegelj, mielőtt elkötelezed magad egy franchise mellett?

Mielőtt belevetnéd magad egy franchise-lehetőségbe, javaslom, hogy alaposan mérlegeld a következőket is.

 

1. Személyes célok és értékek

A franchise összhangban van a személyes és szakmai céljaiddal? Vedd figyelembe az olyan tényezőket, mint az életmód, a munka és a magánélet egyensúlya és a távlati életcélok.

 

2. Pénzügyi megfontolások

Értékeld a befektetés teljes költségét. Számolj! Vedd számításba a kezdeti díjakat, a folyamatos kiadásokat és a potenciális megtérülést. Végezz alapos pénzügyi előrejelzéseket a franchise-lehetőség életképességének és jövedelmezőségének felmérése érdekében.

 

3. Tudj meg minél többet a franchise-gazdáról

Működtesd a nyomozói vénádat! Alaposan nézz utána a franchise-gazdának. Ki ő, mi ő? Milyen a pénzügyi helyzete? Mennyire stabil? Milyen a márka hírneve és melyek az eddigi eredményei? Beszélj jelenlegi és korábbi franchise-jogosultakkal is, hogy minél több belső információd legyen a franchise-gazda által nyújtott támogatás színvonaláról.

 

4. A franchise-szerződés teljes megértése kulcskérdés

Részletesen és alaposan ismerd meg a franchise-megállapodás feltételeit. Beleértve a korlátozásokat, a kötelezettségeket, a jogaidat.

Különösen a szolgáltatások pontosan definiált tartalmát, amelyekért a franchise-szerződés időtartama alatt havi díjat fizetsz.

Tudnod kell, hogy a franchise-gazda milyen teljesítést ígér, különben nem tudod megítélni, hogy a tényleges teljesítménye jó-e vagy rossz. Hogy szerződésszerűen teljesített-e az adott hónapban, azaz megérdemli-e a havi díjat vagy sem.

A felmondási záradékok különösen lényegesek. Senki nem azzal vág bele egy együttműködésbe, hogy majd ki akar szállni belőle. Most talán lelkes és bizakodó vagy, mindent rózsaszín szemüvegen keresztül látsz, szimpatikusnak találod a franchise-gazdát és megbízol benne. De ahogy a mondás tartja, „lakva ismeri meg az ember a másikat”. Egy-két év közös munka során kiderülhet, hogy „nem ilyen lovat akartál”. Már most, az induláskor fontos tudnod, mennyire lenne könnyű és fájdalommentes az elválás, ha arra kerülne a sor.

 

5. Piacelemzés

Térképezd fel a franchise-koncepció iránti keresletet a célpiacon. Tudj meg minél többet az aktuális piaci versenyről. Vegyél figyelembe minden olyan tényezőt, ami hatással lehet a franchise sikerére. Például:

  • Melyek a fogyasztói preferenciák?
  • Ki a célcsoportod?
  • Mennyi hasonló versenytárs működik a környéken?
  • Kedvez a gazdasági helyzet ennek a szolgáltatásnak?

Ne feledd, hogy egy jól csengő márka és egy bevált üzleti modell sem garancia a sikerre. A piaci feltételek, a verseny és a helyszín mind befolyásolhatják a franchise teljesítményét. Az alapos piackutatást nem kihagyható lépés, ne ezen spórolj!

 

A franchise-megállapodás tárgyalása során és a pénzügyi számítások elvégzésében én is segíthetek, ha egyedül nem megy. Nézd át a szolgáltatási csomagjaimat a honlapomon, vagy kérj személyre szabott konzultációt.

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása