Miért zárnak be sorra a kedvenc vendéglátóhelyeim?
Avagy: meg lehet-e élni Magyarországon prémium szolgáltatásból?

Az utóbbi fél évben három kedvenc vendéglátóhelyem is bezárt. A Máriaremetén és a Római-parton üzemelő Minus11 fagyizó, a balatonalmádi Veganeeta Home vegán étterem és az R Coffee újhullámos kávézója Rétságon.

Mondhatnád, hogy ugyan már, ez mindennapos – pláne a vendéglátóiparban. Lehet, de nekem épp most érte el az ingerküszöbömet annyira, hogy cikket írjak róla.

close-up-view-blue-monday-concept.jpgImage by freepik

Miért zárnak be ezek a prémium helyek? Van egyáltalán közös ok? Vagy minden eset egyedi? És mit tanulhatsz a történetükből te, vállalkozóként? Ennek próbáltam utánajárni a három vállalkozás bezárással kapcsolatos online kommunikációját vizsgálva.

Fontos, hogy egyik cégről sincsenek belső információim. Nem ismerem az üzleti tervüket, a bevételeiket és kiadásaikat, a működésüket, a belső problémáikat, a pénzügyi helyzetüket, a cash flow-juk állapotát. Ezért ez a cikk nem egy alapos elemzés – inkább csak „hangosan” gondolkodom.

 

Három vállalkozás – három niche piac

Három vállalkozás, három tulajdonosi szenvedély: fagylalt, kávé, vegán étel. Mindhárom vállalkozás viszonylag szűk piaci réteget –angolul „niche” piacot – célzott meg. Ráadásul mindhárman prémium minőséget kínáltak – prémium árért. Magyarul drágán.

A Minus11 fagyizó magas minőségű alapanyagokból készült, igazán különleges fagylaltokat árusított. A környezet puritán, kívülről meg nem mondtad volna, hogy egy ilyen egyszerű kis üzlethelyiségben veheted meg az ország egyik legjobb fagyiját. (Ráadásul mindig tudtam glutén- és tejmentes fagylaltot választani.) Erősen specializálódtak, mert se kávé, se sütemény nem szerepelt a kínálatukban. És mivel fagyi, csak a tavaszi-nyári időszakban tartottak nyitva.

Az R Coffee kávézó szintén niche piacon működött, ráadásul egy kis nógrádi kisvárosban, Rétságon. Saját pörkölésű kávéból készült, újhullámos (specialty) kávét árult. Az ő kínálatuk már nem volt olyan szigorúan specializálódott, mint a fagylaltozóé. A kávézóban ehettünk süteményeket, különféle bisztróételeket, sőt egy kis sarokban a Lipóti pékség kínálatából is válogathattunk. Először a kávézó nyílt meg, majd pörkölővel bővült a vállalkozás. Utóbbi továbbra is működik, csak maga a kávézó zárt be. Rendezvényeket is szerveznek, és kávét is árulnak a webshopjukban. Vagyis ebben az esetben maga a vállalkozás nem szűnt meg, csak egy fontos „lábát” veszítette el.

A harmadik üzleti vállalkozás a balatonalmádi Veganeeta Home, amelynek az étterme a térség gasztronómiai gyöngyszeme volt. Gondosan összeállított, változatos vegán ételekkel, barátságos kiszolgálással, visszafogottan otthonos környezetben. Nagyon kedveltem, mert a Balaton környékén még 2024-ben is kihívás megbízhatóan glutén- és tejmentes fogásokat kínáló éttermet találni. A Veganeeta célcsoportja – ahogy a neve is utal rá – a vegánnok voltak. Ez egy másik nagyon szűk piac. Magyarországon a statisztikák szerint a lakosság 4 százaléka nem eszik húst, és 1 százaléka vegán. Természetesen nemcsak vegánok mehetnek be egy ebédre egy vegán étterembe, de maradjuk a realitásoknál: rendszeresen csak vegánok vagy ételintoleranciával élők fognak egy ilyen helyen étkezni.

 

Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat vagy a LinkedIn profilomat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.

 

A kudarcok publikált okai

Mindhárom vállalkozás közzétette a közösségi médiában, mi vezetett a kudarcukhoz.

A Minus11 fagylaltozó tulajdonosa azt írta a Facebook-oldalán, hogy bárhogyan próbálta, nem tudta külföldről irányítani a vállalkozását, és átadni se tudta senkinek.

Az R Coffee az Instagramon közölte, hogy munkaerőhiány miatt kellett bezárnia a kávézót. Gyakorlatilag nem találtak képzett baristákat a környéken.

A Veganeeta Home tulajdonosa szintén az Instagramon mondta el, hogy a költségei (főként az alapanyagok árai) annyira megemelkedtek az utóbbi időben, hogy azt már nem tudta beépíteni az értékesítési áraiba. Úgy vélte, hogy a profitot is biztosító magasabb áron nem tértek volna be hozzá a vendégek.

Három nagyon más ok, igaz? A kávézó és a fagyizó esetében elvileg még csak azt sem mondhatjuk, hogy a veszteségek vezettek a bezáráshoz. Legalábbis erről nyilvánosan nem beszéltek a cég vezetői.

Én mégis látok egy közös problémakört, ami mindhárom esetben hozzájárulhatott a kudarchoz.

 

Prémium árazás, szűk piac, rossz helyszín

Nincs mit szépíteni: egyik vállalkozás sem üzemelt túl jó helyszínen. A forgalom valószínűleg közel sem volt elegendő és állandó a virágzó üzleti tevékenységhez. Különösen akkor nem, ha figyelembe vesszük, hogy milyen szűk réteget céloznak meg mind a termékeikkel, mind az áraikkal.

Emberként és üzleti tanácsadóként is értem, hogy egy kevésbé jó helyen lévő üzlethelyiség alacsonyabb áron kibérelhető vagy megvásárolható. De biztos, hogy ez a jó üzleti döntés?

A vendéglátó szektorban különösen fontos, hogy a vendéglátó egység gondosan kiválasztott, kellő forgalmat generáló helyszínen legyen. Ennek átgondolása is olyan lépés, amely az üzleti modell elkészítéséből semmiképp sem hagyható ki – különösen, ha rétegigényt elégít ki a vállalkozás.

Üzlethelyiséget igénylő vállalkozást indító vagy a vállalkozásuk működését újragondoló ügyfeleimmel sokat foglalkozunk ezzel a kérdéssel az üzleti modelljük megalkotásakor. Kezdetben sokszor tényleg nincs pénz arra, hogy egy drága, forgalmas helyen, milliókért bérelt helyiségben teszteljük az üzleti ötletet. De a tervezéskor számolunk azzal is, hogy ha a modellünk életképes, ha a vevők vagy vendégek értékelik a termékeket vagy a szolgáltatásokat, akkor minél hamarabb érdemes forgalmasabb helyre költözni.

Ha te is ilyen terveket szövögetsz, és szeretnéd elkerülni azokat a buktatókat, amelyekbe a legtöbb kudarcot valló startup belefut, keress meg itt, és megbeszéljük, hogyan tudok segíteni neked.

Visszatérve a három bezárt üzletre:

A fagylaltozó két egysége közül az első egy buszmegálló és egy iskola közelében volt, ami akár lehetne nagyon forgalmas hely is. De ez a fagylaltozó egy kertváros kevésbe frekventált részen nyílt. A pici helyiségről még sok helyi lakos sem tudott, évek múltán sem. Autóból szinte nem is lehetett észrevenni, gyalogosforgalom pedig alig volt a környéken. Ez nem kedvez egy olyan alacsony egységárú terméknek, mint a fagylalt, amelyből nagyon sokat kell eladni a látható profit érdekében.

Később a Római-parton is nyitottak egy fagylaltozót. Ez már sokkal jobb helyszín lehetett, bár a sétány legeslegeslegvégéig kellett elballagni hozzájuk, ahol már erősen megritkult a gyalogosforgalom.

A kávézó egy kétezerhatszáz lakosú településen üzemelt Nógrád megyében. Igaz, főútvonalon, de valljuk be, hogy az útközben egy gyors kávéra vágyó autósok és kamionosok többsége nem értékeli az újhullámos, világos pörkölésű specialty kávék egyedi ízvilágát. Ha egyáltalán tudja, mi az. Magyarországon az emberek zöme még mindig az erős fekete kávét szereti, amelyet egy benzinkúton valószínűleg olcsóbban tud megvenni. Hiába a magas minőség, a tényleg nagyon-nagyon finom kávé és más bisztróételek, ha nincs elegendő vásárló.

De a kávézónak elvileg nem is a forgalommal volt problémája, hanem a szakképzett helyi munkaerő hiányával!

Vegyük észre, hogy a gondot itt is a helyszín és a prémium, niche termék kombinációja okozza. Autószerelőt, óvónőt, bolti pénztárost könnyen találsz egy kisvárosban is, de specialty kávékhoz értő baristát aligha.

Ami a vegán éttermet illeti, egy szezonon kívül csendes balatoni településen még a hagyományos éttermek is csak alacsony forgalmat tudnak elérni. A legtöbbjük be is zár ilyenkor; a tulajdonosaiknak más üzleti érdekeltségeik is vannak – például másik éttermük Budapesten vagy egy megyeszékhelyen. Ehhez képest a Veganeeta szezonon kívül is nyitva tartott. Kezdetben a település központjában, egy szűk helyen működtek, ahol sokszor telt ház volt. Valószínűleg ezen felbuzdulva nyitottak egy sokkal tágasabb éttermet Balatonalmádi szélén. Időközben azonban az élelmiszerinfláció az egekbe szökött, ezért az éttermi étkezést egyre kevesebben engedhették meg maguknak. Ezt egy olyan hírű étterem, mint a Veganeeta talán túlélhette volna Budapest egy trendibb helyszínén, de nem a Balaton partján. Akármennyire csodálatos is az éttermi koncepció és magas minőségű minden – alacsony forgalmú helyen, rendkívül alacsony piaci réssel még a legfantasztikusabb marketinggel sem lehetséges igazán szép profitot termelő vegán éttermet fenntartani a húst hússal evők országában.

 

Mi ebből a tanulság?

Mindhárom vállalkozás igazi „szerelemgyerek”. Ami jó, mert a tulajdonos szívét-lelkét beleteszi, és ez a minőségen is meglátszik. Sok ilyen szemléletű vállalkozóra lenne szükség Magyarországon.

A szerelem azonban kevés, túl kell tudni élni a viharos hétköznapokat is. Ha te is hasonló helyzetben jársz, adok ehhez néhány általános tanácsot:

  1. Ha szűk a piacod és magasak az áraid, legyen terved gazdasági visszaesés idejére. Ezt átgondolt üzleti tervezéssel, pesszimista forgatókönyvek felállításával tudod elérni.
  2. Ha nyitáskor nem tudsz kellően forgalmas helyen üzlethelyiséget bérelni, legyen terved arra, hogyan, mikor és hová fogsz továbblépni, ha a vállalkozás beindul – és főleg hogy honnan teremted elő az ehhez szükséges pénzt.
  3. Ha szűk piacot célzol meg, igyekezz minél pontosabb becslést adni a ténylegesen elérhető vásárlók számára, és dolgozz azon, hogy ez a szám növekedjen – például úgy, hogy forgalmasabb helyre költözöl.
  4. Ha szűk a piacod, és nem túl forgalmas helyen vagy, fordíts nagy gondot arra, hogy ügyes és kitartó marketinggel a célközönséged minél nagyobb részét érd el, és vedd rá őket, hogy akár messzebbre is elzarándokoljanak miattad.

 

Zárszóként még annyit, hogy nagyon sajnálom ennek a három vendéglátóhelynek a megszűnését, mert a kedvenceim voltak. Remélem, hogy egyszer még visszakapom őket. Szurkolok mindhárom vállalkozónak, és sok sikert kívánok nekik az ötleteik megvalósításához.

Ha szeretnéd a segítségemet kérni a hatékonyabb üzleti és pénzügyi folyamatok fejlesztéséhez, vagy ha hiányoznak a pénzügyekkel, üzleti tervezéssel, adózással kapcsolatos kompetenciák a vállalkozásodban, írj nekem! Egy akciós villámkonzultáció keretében megbeszélhetjük az alapokat, utána pedig közösen kiválaszthatjuk a legmegfelelőbb üzleti tanácsadási csomagot, vagy kidolgozhatunk neked egy teljesen személyre szabott üzletfejlesztési programot is.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása