Befektetői körökben sokszor hallhatjuk azt a kijelentést, hogy „egy cég annyit ér, amennyit fizetnek érte.” Ez nagy igazság, mert ráirányítja a figyelmet arra, hogy egy eladósorba került vállalkozást a lehető legjobb színben kell feltüntetni, hogy kapós legyen.
Már csak az a kérdés, mitől lesz egy cég kapós a vevők szemében.
És erre bizony nem könnyű választ adni. A cégértékelés meglehetősen összetett feladat. Komoly szakmai ismereteket igényel a számvitel, a pénzügyek, a jog, valamint a közgazdaságtan területén. Mindemellett az élesben szerzett tapasztalat sem árt. Mert egy dolog megtanulni a cégértékelést az iskolapadban, és egy másik dolog szembesülni a gyakorlati élet egyáltalán nem tankönyvi valóságával.
Ha szeretnéd eladni a céged, neked nem kell mindezzel a tudással és tapasztalattal rendelkezned. Elég, ha áll melletted egy hozzáértő szakember.
De azért nem árt, ha van némi fogalmad arról, hogyan tudod felkészíteni a vállalkozásodat az egy-két éven belüli eladásra.
Ebben a cikkben négy kiemelten fontos kritériumról lesz szó. Ha e kritériumok tekintetében jól teljesít a vállalkozásod, az sokat segít abban, hogy a lehető legmagasabb áron keljen el. Persze egyéb tényezők is befolyásolhatják a vállalkozásod értékét, de érdemes ezzel a néggyel kezdened, és lépésről lépésre haladnod a folyamatban.
Az első kritérium: a múltbéli nyereség évről évre nőjön.
A második kritérium: a cégnek legyen egyértelmű növekedési potenciálja a jövőben.
A harmadik kritérium: a cég pénzügyi működése legyen fegyelmezett.
A negyedik kritérium: a vállalkozást stabil, hatékony szervezeti struktúra jellemezze.
Az első kritérium: a múltbéli nyereség évről évre nőjön
Egy vállalkozás értékének meghatározásakor az elsődleges szempont a pénzügyi teljesítmény. Ez nem csupán azt jelenti, hogy mennyi profitot termel a cég, hanem azt is, hogy mennyire stabil ez a nyereségesség. Azaz évről évre milyen gyorsan növekszik a pénzben kifejezett vállalkozási eredmény. Minél magasabb a cég eredményessége és minél fenntarthatóbb a növekedése, annál vonzóbb és értékesebb lesz a potenciális vevők számára.
A cégértékelésnél nemcsak az aktuális időszak eredménye számít, hanem az elmúlt évek pénzügyi teljesítménye is.
A potenciális új tulajdonosok szívesebben vásárolnak olyan vállalkozást, amelynek profitja folyamatosan növekvő trendet mutat. Mert ez azt jelzi, hogy a cég képes megbirkózni a piaci változásokkal, és hosszú távon is sikeresen működik. Egy vállalat értékét jelentősen növeli, ha évről évre növekszik az árbevétele és azzal párhuzamosan nyeresége is.
A cégérték meghatározásának egyik klasszikus módja az, amikor az éves eredmény összegének valahányszorosa adja a cégértéket.
Az, hogy ez a szorzószám éppen mennyi, sok tényezőtől függ. Többek között az iparágtól, mert más például egy ipari alapanyagokat gyártó cég szorzószáma és más egy informatikai vállalkozásé. De az iparágon túl az is megkülönbözteti a szorzókat, hogy a cég egy európai vagy egy ázsiai piacon aktív.
Ezek a szorzószámok adottságok, amiken te cégtulajdonosként nem tudsz változtatni. Viszont a céged eredményén nagyon is! Koncentrálj arra, hogy az minél magasabb legyen!
Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat vagy a LinkedIn profilomat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.
A második kritérium: a növekedési potenciál
A leendő tulajdonosok nemcsak a cég jelenlegi és múltbéli pénzügyi helyzetét nézik, hanem azt is, hogy a cég milyen növekedési lehetőségeket hordoz magában. Az imént említett szorzószám részben épp ezt a növekedési potenciált tükrözi vissza.
Nézzünk egy példát!
Tegyük fel, hogy van egy egyedi ipari gépeket fejlesztő kisebb vállalkozásod, amit szeretnél értékesíteni.
A cég éves bevételei stabilak, de első ránézésre a vállalkozás nem tűnik kifejezetten érdekfeszítőnek és növekedésre esélyesnek. Mondhatni, kicsit unalmas üzlet. Ezért valószínűleg az első ajánlatok nem is érnék el az általad várt összeget.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Ha a gyártó cégednek vannak egyedi szabadalmai és technológiai megoldásai, az jelentős versenyelőnyt és növekedési potenciált jelenthet. Ez a tény a cég jelenlegi nyereségességében sokszor még nem mutatkozik meg, de szép jövőt jósolhat.
Magyarországon sok vállalkozó nem törődik azzal, hogy szabadalmaztassa egyedi megoldásait. Aztán panaszkodnak, ha ellopják az ötleteiket.
Pedig a jogi védettség a cégérték növelésénél is jól jön. Egy kifejlesztett, letesztelt, bevált és szabadalmaztatott technológiai megoldásokkal rendelkező cég sokkal kelendőbb.
Miért? Mert ezek a technológiák jelentik a jövőbeli növekedés zálogát. A vevő pozitívan értékelheti a múltbeli eredményeket, de ami igazán érdekli, az a jövő. Hiszen a múlt profitja még a tiéd. Az övé a jövőbeli profit lesz.
Mindezek ismeretében érdemes már most gondoskodnod arról, hogy a vállalkozásod olyan stratégiai terv mentén haladjon, amelyek a jövőben növekedést és fejlődést eredményeznek.
A szabadalmaztatott technológia csak egy példa volt. Ha fel tudsz mutatni egy olyan stratégiát, amely meggyőzően mutatja be, hogyan fogja növelni a cég a piaci részesedését vagy hogyan fog betörni új piacokra, az szintén növelheti a cégértéket.
Az új termékek és szolgáltatások bevezetésének precízen lefektetett terve ugyancsak meggyőzően szólhat a jövőbeli növekedésről.
Ha még nincs ilyen stratégiai terved, érdemes elkészítened. A stratégiai tervezésről korábban írtam már cikket, amit itt találsz meg. Olvasd el!
Ez a hosszú távú (stratégiai) tervezés nemcsak a pénzügyeid kezelésében lesz segítségedre, hanem sok más területen is. Például a marketingben, az értékesítésben és a beszerzési folyamatok kialakításában.
Ha úgy gondolod, hogy egyedül nem tudod elkészíteni, írj nekem. Nem túlzok: több száz ilyen tervet készítettem szerteágazó iparágakban tevékenykedő cégeknek a gépgyártástól kezdve a gyógyszeriparon át az üdülési szolgáltatásokig. Tanácsadási szolgáltatásaimról a www.hofernoemi.hu weboldalamon olvashatsz részletesebben.
A harmadik kritérium: pénzügyi fegyelem
A nyereségesség fenntartása érdekében fontos a pénzügyi fegyelem és a költségek ellenőrzése. Az optimális működési költségek és a hatékony költséggazdálkodás jelentős szerepet játszik abban, hogy egy vállalkozás hosszú távon nyereséges maradjon.
A rossz likviditás (vagyis amikor sakkoznod kell, hogy épp melyik számlát fizesd ki), a túl sok hitel és egyenes következményeként a magas kamatfizetés, vagy az alacsony nyereséghányad mind-mind csökkenti a cég értékét.
A pénzügyi átláthatóság hiánya, a nehezen követhető eredmények, az adatok és dokumentumok rendszerezetlensége elijesztheti a vevőket. A rendezettség csökkenti a cégvásárlásban rejlő kockázatokat.
Érdemes időt és pénzt szánnod egy könnyen kezelhető pénzügyi rendszer bevezetésére. A részletes havi kimutatások és jelentések olyan transzparenciát teremtenek, amely segíti a jó döntéshozatalt és a nyugodt alvást. Ugye, te is szívesebben vennél egy ilyen átlátható céget?
A könnyen és gyorsan megérthető havi jelentések kialakítása az egyik kedvenc területem a pénzügyi kontrollingban. Ez az, ahol a sablonok nem segítenek. Itt a te egyedi vállalkozásodra kell szabni mindent, úgy ahogy az számodra a legjobb.
Írj, ha készen állsz rendbe tenni a vállalkozásod pénzügyeit! Néhány hét múlva sokkal nyugodtabban tudsz döntést hozni, abban biztos lehetsz.
A transzparens pénzügyi folyamatok biztonságot nyújtanak az érdeklődő vevőknek. Például azért, mert a kockázatokat pontosabban képesek felmérni.
Ha átlátható egy cég pénzügyi rendszere, az a tapasztalatom szerint mindig magasabb árat eredményez, mivel a vevők tudják, hogy egy rendezett és fegyelmezett vállalkozást vásárolnak meg.
A negyedik kritérium: stabil, hatékony szervezeti struktúra
A cégérték növelésének kulcsfontosságú eszköze a vállalat belső működési hatékonyságának növelése egy olajozott szervezeti struktúra kialakításával.
Szomorúan látom, hogy a szervezetfejlesztést sokan elhanyagolják, pedig kihagyhatatlan. Még mindig jellemző, hogy a kisebb vállalkozások tulajdonosai félnek nagyobb döntési jogkört adni egy-egy terület felelősének.
Gondolj csak bele, ha mindent te irányítasz a vállalkozásodban, az hogyan létezhetne nélküled?
Nem azt mondom, hogy a személyed ne legyen meghatározó a vállalkozásodban. De ne a napi ügyekkel foglalkozz, hanem a stratégiai kérdésekkel. Tartsd észben, hogy a céged egy külön entitás, amely akkor képvisel igazi értéket, ha nélküled is eredményes. Vitathatatlan, hogy egy strukturált vállalat, amely képes gyorsan és hatékonyan reagálni a piaci kihívásokra, nagyobb értékű a potenciális vevők számára.
Az egyik legfontosabb szempont, hogy a szervezetben mindenki tisztában legyen a saját feladatkörével, és képes legyen önállóan, felelősen meghozni a szükséges döntéseket.
Ha a döntéshozatali folyamatok központosítottak egy vállalkozásban, és minden apró döntés a vezetésen keresztül zajlik, az lassítja a munkát, és rontja a hatékonyságot. Ezzel szemben ha mindenki a saját hatáskörén belül dönthet, az gyorsabb, hatékonyabb működést eredményez, ami javítja az ügyfélelégedettséget, és hozzájárul a növekedéshez.
A világos szervezeti hierarchia, valamint a felelősségi és döntési hatáskörök kialakítása nem megy gyakorlat nélkül. Keress meg, ha szeretnéd profin felépíteni a vállalkozásod döntési mechanizmusait!
Az igazán jól kialakított rendszerek havi jelentésekkel is kiegészülnek. Így nem veszíted el a kontrollt, és be tudsz avatkozni, ha úgy gondolod, hogy nem jó irányba haladnak az ügyek.
Ha a vevők ilyen szervezettséget látnak a cégedben, ahol nem a te döntésedre vár mindenki a legapróbb ügyekben, az megnyugtatja őket, hogy a távozásod nem fogja ellehetetleníteni a napi ügymenetet.
Egy vállalkozás humán erőforrása, azaz a kollégák és a külsős bedolgozó partnerek kiemelt szerepet játszanak az értékesítésben. Egy képzett és motivált munkavállalói csapat jelentős versenyelőnyt jelent.
Fontos, hogy elkötelezett munkatársaid legyenek, akik hatékonyan dolgoznak együtt. Egy összeszokott és önálló csapat tovább növeli a cég értékét, mert a vevőknek nem kell attól tartaniuk, hogy a tranzakció után a kulcsemberek elhagyják a céget.
Igen, nemcsak a munkavállalók félnek attól, hogy az új tulajdonos nem tart igényt a munkájukra. Az új tulajdonosok éppúgy félnek, hogy a megbízható munkatársak lelépnek.
Egy vállalkozás értékét az előbbiekben részletezett négy kritériumon túl több más szempont is befolyásolja. De ha csak ezt a négyet szem előtt tartva, tudatosan építed a vállalkozásodat, a vevőid sokkal többet lesznek hajlandók fizetni érte – minden különösebb extra győzködés nélkül. Mert az ezen a négy területen felmutatott eredményeid magukért beszélnek.
Ne feledd, egy cég értékének maximalizálása hosszú távú stratégiai döntések eredménye, amelyekhez az alapokat már most érdemes lefektetned. Akkor is, ha csak néhány év múlva tervezed az eladást.
Ha szeretnéd a segítségemet kérni a hatékonyabb üzleti és pénzügyi folyamatok fejlesztéséhez, vagy ha hiányoznak a pénzügyekkel, üzleti tervezéssel, adózással kapcsolatos kompetenciák a vállalkozásodban, írj nekem! Egy akciós villámkonzultáció keretében megbeszélhetjük az alapokat, utána pedig közösen kiválaszthatjuk a legmegfelelőbb üzleti tanácsadási csomagot, vagy kidolgozhatunk neked egy teljesen személyre szabott üzletfejlesztési programot is.
Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.
Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!
Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.
Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.