Lassan már a sarki zöldséges is Black Friday akciót hirdet. Muszáj neki, mert ezen a héten senki nem vesz semmit teljes áron.
A nagy boltláncok már jó ideje ráálltak erre a novemberi őrületre. Nem is tehetnek mást. A kis üzleteknek viszont gyakran beletörik a bicskájuk az egészbe. Próbálj meg 25 százalékkal olcsóbban adni mindent úgy, hogy közben még reklámra is költesz. A végén örülhetsz, ha nullára kijössz.
image by freepik
Évek óta figyelem a magyar boltok és webáruházak küzdelmét a Black Friday-jel. Van, aki minden évben belerokkan a nagy leárazásba, mégis újrakezdi novemberben, mert kötelezőnek érzi. Mások inkább kimaradnak. Ha nem jönnek a vevők, hát nem jönnek. A legtöbben valahol félúton egyensúlyoznak: bedobnak pár látványos akciót, aztán reménykednek, hogy a vevők nem csak az olcsó termékeket viszik haza.
Melyik a jó stratégia? Nem tudok mindenkire érvényes egyenválaszt adni, de van néhány tippem arra, mit fontolj meg vállalkozóként, mielőtt a leárazásról döntesz.
5 érv a Black Friday mellett
1. Forgalomnövelés
A Black Friday fő vonzereje a vállalkozók számára a bevétel növelése. A statisztikák szerint a magyar online kiskereskedők akár 30-40 százalékos forgalomnövekedést is elérhetnek ebben az időszakban.
Karácsony előtt a legtöbben nagyvonalúbban költekeznek. Akkor is, ha ehhez hitelt kell felvenniük, vagy ha tudják, hogy az új év első hónapjaiban majd összébb kell húzzák a nadrágszíjat. Sokan egész évben ezekre a leárazásokra várnak. Hiba lenne átengedni őket a konkurenciának.
2. Vásárlói kör bővítése
Ha jól csinálod, a Black Friday több mint egyszeri értékesítési lehetőség. Kiváló alkalom új, visszatérő vevők megszerzésére is.
Sőt, éppen ez lenne a lényege.
A kedvező árak miatt olyan vásárlók is kipróbálhatják termékeidet, akik korábban még nem tették meg. Utána már te jössz: meg kell találnod a módját, hogyan tartsd meg őket, és ösztönözd vásárlásra a következő év során.
Ilyenkor érdemes dolgozni például a hírleveledre feliratkozók számának növelésén, hogy a Black Friday idején megszerzett vevőket újabb ajánlatokkal érhesd el.
3. Készletkisöprés
Megfigyelted, hogy az akciós termékek között rendszeresen bukkannak fel előző generációs termékek? Például ha a Sony idén kijött egy új prémium fülhallgatóval, akkor nem azt kínálja nagy engedménnyel, hanem az előző modellt.
A Black Friday remek alkalom a szezonális vagy elfekvő készletek értékesítésére. A raktárban porosodó termékek most könnyebben kelhetnek el, ha elég jó az ár és a marketing.
Miért jó ez neked? Mert az eladásokkal egyfelől felszabadítod a raktári helyet, másfelől a befolyt pénzből keresettebb termékeket vásárolhatsz, amelyeket magasabb profittal és gyorsabban értékesíthetsz.
4. Márkaépítés és láthatóság
A Black Friday akciók idején azok is jobban odafigyelnek a hirdetésekre, többet látogatják az üzleteket, többet böngészik a webáruházak honlapját, akik év közben nemigen foglalkoznak ilyesmivel. Vagyis nyitottabb szemmel és füllel járnak.
Ezt pedig kihasználhatod a márkád építésére is.
Bár sokan harsogják ilyenkor az ajánlataikat, az okos marketing még így is lendületet adhat. Ha jól csinálod, jelentősen növelheted a vállalkozásod ismertségét azok körében is, akik nem vásárolnak azonnal.
5. Versenyelőny
Az akciózásból kimaradó vállalkozások könnyen lemaradhatnak. A vásárlók ma már elvárják a Black Friday kedvezményeket. A potenciális vásárlóid borítékolhatóan csak potenciálisak maradnak, ha nem látnak tőled ajánlatot.
Ha pedig most a konkurensed ajánlatát választják, akkor esetleg egy vagy több évig sem lesz náluk esélyed. Ez a most vagy soha dilemmája. És ha így nézzük, bizony nem szabad kimaradni belőle.
5 érv a Black Friday ellen
1. Alacsony árrés
A túl nagy kedvezmények jelentősen csökkenthetik a profitodat, sőt veszteséget is termelhetsz. Néha megéri bevállalni, de nem ész nélkül. Ezt is lehet okosan csinálni.
Ha érdekel, a te vállalkozásod egyedi helyzetében mi lenne a legjobb megoldás, jelentkezz be konzultációra hozzám. Írj itt.
Számos gazdasági konzultációs csomagom közül választhatsz a honlapomon, de teljesen egyéni csomagot is kitalálhatunk az igényeidre szabva. Ha gyors vagy, az így megtanult árazási metódust már az idén elkezdheted használni.
2. Márkaérték csökkenése
Ha egyébként is sokat akciózol az év során, az rombolhatja a márkád presztízsét. A vásárlók hozzászokhatnak az állandó akciókhoz, ami hosszú távon hiteltelenné teszi az eredeti áraidat. Ha azt látod, hogy csak akkor jönnek a vevők, ha csökkented az áraidat, akkor előbb az árképzési és márkaépítési stratégiádat kell újragondolni. Ez sokkal fontosabb, mint a Black Friday hajszolása.
3. Logisztikai kihívások
Ha jól sikerül a kampányod, és hirtelen megnövekszik a forgalmad, az bizony komoly logisztikai és kiszolgálási nyomást jelent. Erre előre fel kell készülnöd.
Láttam összeomló logisztikai rendszereket, mert a nem várt dömpinggel képtelenek voltak megbirkózni. Mi lett a következmény? Elégedetlen vevők, rengeteg negatív visszajelzés, káosz és kapkodás a cégben, negatív PR, bezuhanó értékesítés a következő évben. Ha úgy gondolod, hogy nem tudnál egy ekkor kockázatot kezelni, akkor inkább tartsd magad távol a Black Friday akcióktól.
4. Erőforrásigényes előkészület
A sikeres Black Friday akcióhoz komoly előkészületek kellenek: stratégiatervezés, marketing, készletfeltöltés, webes infrastruktúra fejlesztése stb.
Összeségében ez sok energiát és anyagi ráfordítást követel. A kérdés: Meg tudod oldani? És vajon meg is éri? Gondold át, számolj. Ha nem áll össze a kép és nem jön ki a matek, felejtsd el.
5. Vásárlói bizalmatlanság
Sok vásárló szkeptikus az akciókkal kapcsolatban. Félnek a megtévesztő kedvezményektől, a silány minőségű termékektől. Nem minden vásárlói kör nyitott a Black Friday ajánlatokra. Mielőtt belevágnál, vizsgáld meg a célcsoportodat. Tényleg értékelnék a kedvezményes ajánlatodat, vagy nem is árérzékenyek? A luxustermékek piaca a legjobb példa. Itt a vevők nemcsak elfogadják, hanem egyenesen el is várják a magas árat. De ez csak a szélsőség. Az akciózás előtt azt a kérdést tedd fel magadnak, hogy vajon az alacsony ár nem jelezhet-e egyben rossz minőséget is. Nem szabad, hogy a vevőid azt gondolják, „biztosan azért ilyen olcsó, mert valami baja van.”
Ha úgy döntesz, hogy te is leárazol, az nagyban befolyásolhatja az éves eredményedet. Ezért az akciós időszak után érdemes azonnal az év végi zárással foglalkoznod. Sok minden változhat az év utolsó egy-két hónapjában, és nem kezdheted úgy az új évet, hogy nincs tiszta képed a 2024-es eredményedről. Ehhez is van egy szuper ajánlatom:
Ha szeretnéd, hogy gyorsan és zökkenőmentesen menjen az év végi zárás, tőlem is kérhetsz segítséget. Kidolgoztam egy „Év végi hajrá” nevű üzleti tanácsadás csomagot, amelynek keretében 2+2 óra alatt felkészítjük a cégedet az év végi teendőkre. (2 óra online konzultáció + 2 óra háttérmunka). Ha érdekelnek a részletek, gyere a honlapomra!
Hogyan csináld okosan?
Ha úgy döntöttél, hogy belevágsz, akkor a kampányod sikerességéhez nem elég a kedvezmények mértékét meghatározni. A siker kulcsa az előrelátó stratégiai tervezés és a megfelelő technikai feltételek biztosítása.
Stratégiai tervezés
Először is időben tervezd meg akcióidat! Egy jó kampány nem egyik napról a másikra születik. Határozd meg a reális kedvezmény mértékét, amely vonzó a vásárlók számára, de nem veszélyezteti a profitodat. Számíts arra, hogy fogyasztási cikkek esetében legalább 10, de inkább 15-25 százalékos kedvezményt várnak a vásárlók Black Friday idején. Egy egyszámjegyű leárazást észre sem vesznek, amikor röpködnek a 20-30 százalékos mínuszok. Szolgáltatás esetén – különösen az éves, megújuló előfizetéseknél – az 50, sőt 70 százalékos akció sem ritka. Nem mindenki csinálja persze! Neked sem kell, ha nem illik az üzleti stratégiádba. Az ilyen nagy kedvezmények azt feltételezik, hogy az előfizetők egy része később is megmarad, és kifizeti immár a teljes árat a szolgáltatásra. Amíg nem tudsz ilyen modellt kidolgozni, addig nem kell versenyre kelni azokkal, akik már tudnak. Viszont a megoldáson nagyon is kell dolgoznod!
Azt is el kell döntened, hogy a termékeid vagy szolgáltatásaid mely körére érvényes az ajánlat. Maximalizálni akarod a forgalmat, ezért mindent egységesen akciózol? A legnépszerűbb termékeket adod a legnagyobb kedvezménnyel? Vagy a raktárban porosodókat? Akárhogy is: tudd, mit miért teszel.
Számíts a forgalom jelentős megnövekedésére is. Tedd meg a szükséges lépéseket a logisztikai és adminisztratív kapacitásaid feltuningolására, hogy ki tudd szolgálni a megnövekedett igényeket.
Technikai feltételek
Egy sikeres kampány technikai hátterének is bombabiztosnak kell lennie. A stabil weboldal az egyik alapfeltétel, hiszen egy összeomló webshoppal rengeteg vásárlót veszíthetsz.
A gyors kiszolgálásra is készülj fel – legyen szó fizikai boltról vagy online rendelésekről. Tedd a vásárlási folyamatot a lehető legegyszerűbbé és felhasználóbaráttá, hogy a vásárlók könnyedén befejezhessék a tranzakciót.
Gondolj a kérdések és a reklamációk kezeléséhez szükséges erőforrásokra is. Ha többet adsz el, több lesz a panasz is. Az ügyfélszolgálatod álljon készen a gyors problémakezelésre.
Végül pedig ne feledkezz meg a transzparens kommunikációról. Az akciók feltételeit és a szállítási időket mindig egyértelműen és őszintén tüntesd fel.
Kiknek érdemes belevágni és kiknek nem?
Nekik megéri
- Webshopok és online kereskedők: Az online vásárlások Black Friday alatt csúcsokat döntenek. Egy műszaki cikkeket kínáló webáruház akár az éves forgalmának 30 százalékát is ezen a hétvégén teljesítheti. Aki ebből kimarad, az az egész éves eredményét teszi kockára.
- Fogyasztási termékeket forgalmazók: A divatüzletek, a játékboltok vagy a (fizikai) elektronikai üzletek tipikusan jól teljesítenek az ilyen akciók alatt.
- Készletcsökkentést célzó vállalkozások: A gyorsan forgó árukat értékesítő kereskedelmi boltoknak a Black Friday remek eszköz lehet a régebbi készletek értékesítésére.
Nekik nem biztos, hogy megéri
- B2B vállalkozások
Az üzleti ügyfelek ritkán keresnek nagy kedvezményeket a Black Friday során. Ha a te vállalkozásod kizárólag cégeknek dolgozik, valószínűleg jobban jársz más kampányokkal, célzott kedvezményekkel, egyedi ajánlatokkal. - Niche termékek és prémium márkák
Ha a te vállalkozásod egyedi vagy luxustermékeket kínál, az árengedmények ronthatják a márka exkluzivitását. - Korlátozott erőforrású kisvállalkozások
Ha az akciózás túlzott adminisztrációs vagy logisztikai terhet jelentene, akkor érdemes lehet kihagyni ezt a lehetőséget. De nem végleg! Ha úgy látod, hogy a konkurenseid sikerrel csinálják a Black Friday akcióikat, akkor jövőre neked is érdemes nekiveselkedned. Kezdd el időben – akár már a nyáron!
Ezekre a szabályokra különösen figyelj!
Ha belevágsz a Black Friday akcióba, tisztában kell lenned a vonatkozó törvényekkel és rendeletekkel is. A magyar jogszabályok meghatározzák az árengedmények alkalmazásának kereteit, elsősorban a fogyasztóvédelmi szabályozás és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló jogszabályi rendelkezések révén. Az alábbiakban összefoglalom a legfontosabbakat arról, hogy mit tiltanak a hazai törvények az árengedmények kapcsán.
1. Hamis árengedmény hirdetése
A kereskedő nem hirdethet hamis árengedményt. Ez két dolgot jelenti:
- A kedvezmény alapjául szolgáló eredeti árat valóban alkalmazni kellett a kedvezmény meghirdetése előtt.
- Példa: Ha egy termék eredeti ára 10 000 Ft, a kedvezmény mértékét nem alapozhatják megemelt (pl. 12 000 Ft-os) „álárra”. Régen ezzel sokan trükköztek, de ma már Magyarországon is vége a vadkapitalizmus korának.
- Az eredeti árnak a megelőző időszakban (30 napon belül) alkalmazott legalacsonyabb árnak kell lennie. Ez az uniós Omnibusz-irányelv alapján került a magyar jogba 2022-ben.
- Vagyis azt sem játszhatod el, hogy egy-két napra gyorsan felviszed a terméked árát, hogy aztán lobogtathasd mint eredeti árat.
2. Az árengedmény mértékének félrevezető feltüntetése
Tilos a fogyasztókat megtéveszteni az árengedmény mértékével kapcsolatban. Például nem állítható általánosságban, hogy a termékekre 50% kedvezmény vonatkozik, ha az csak néhány kiválasztott termékre érvényes, és nem tüntetik fel egyértelműen, hogy melyekre.
3. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalma
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2008. évi XLVII. törvény tiltja, hogy a fogyasztót a vásárlásra hamis információval vagy megtévesztő árengedményekkel ösztönözzék. Például, ha az akció csak korlátozott készletre vonatkozik, akkor gondoskodnod kell arról, hogy a várható igényt előreláthatólag ki is tudd elégíteni az akció időtartama alatt.
4. Az árengedmények kötelező feltüntetése
A fogyasztóvédelmi szabályok szerint az árengedmény során a következőket kell feltüntetni:
- Az eredeti árat.
- Az új, kedvezményes árat.
- Az árengedmény mértékét százalékosan vagy összegszerűen.
Ha szeretnéd kialakítani a profi árazási stratégiádat vagy a segítségemet kérni az év végi záráshoz, vagy más a pénzügyekkel, üzleti tervezéssel, adózással kapcsolatos témában, írj nekem! Egy akciós villámkonzultációkeretében megbeszélhetjük az alapokat, utána pedig közösen kiválaszthatjuk a legmegfelelőbb üzleti tanácsadási csomagot, vagy kidolgozhatunk neked egy teljesen személyre szabott üzletfejlesztési programot is.
Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.
Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!
Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.
Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.