Hogyan hatnak az amerikai vámok a vállalkozásodra?
Ne hidd, hogy téged nem érintenek!

Most akkor mi a helyzet ezekkel az amerikai vámokkal? Lesznek? Nem lesznek? Ha lesznek, mekkorák lesznek? És érintik a te vállalkozásodat egyáltalán? Kell emiatt izgulnod?

representation-person-carrying-burden.jpg

Ismerek olyan céget, amelyik néhány hónapja még azt gondolta, hogy elsősorban az Egyesült Államokba fogja exportálni az évek alatt kifejlesztett, tényleg innovatív termékét. Tudták, hogy magasak lesznek a szállítási költségek, de még így is megéri, mert jóval olcsóbban tudják előállítani, mint az USA-ban. Az azonban, hogy kereskedelmi vámok is terheljék, nem volt része a számításuknak.

Az utóbbi öt év megedzette a vállalkozókat. Átvészeltük a covidot, a lezárásokat, az ellátási láncok összeomlását, a vágtató inflációt. Úgy tűnt, végre csendesebb vizekre evezünk. És akkor most még ez is! Egyik nap szabadon kereskedhettünk, a másikon vámokat vezetnek be, a harmadik nap felfüggesztik őket. Hogy lehet ezt követni? Hogy lehet egy ilyen világban tervezni, kereskedni és árazni?

A szinte naponta érkező, egymásnak ellentmondó híreken képtelenség kiigazodni. Nem állítom, hogy pontosan átlátom a helyzetet, és a jövőt sem tudom megjósolni, de ebben a cikkben segítek megérteni, amit egyáltalán meg lehet érteni ebből a káoszból, és összefoglalom a vállalkozásodat érintő lehetséges hatásokat. Arra is adok tippeket, mit tehetsz, ha szeretnél felkészülni a vámok várható következményeire.

 

Itt tart az USA vámszappanoperája

Előrebocsátom: lehet, hogy mire te ezt olvasod, már újabb meglepő fordulatok történtek az ügyben. Mindenesetre a cikk írásakor a helyzet a következő:

  • Az Egyesült Államok előbb Kínára, Kanadára és Mexikóra vetett ki vámokat. Aztán ezeket a vámokat szüneteltette. Aztán kisvártatva mégis bevezette őket. Már ez eléggé megrengette a világ tőzsdéit, de a java csak ezután jött.
  • Februárban 25 százalékos vámot varrtak az acél- és alumíniumimportálók nyakába.
  • Április 2-án Donald Trump a vártnál jóval magasabb vámtarifákat jelentett be, amelyek a világ összes országát érintették. A szerencsések megúszták egy 10 százalékos vámmal, de sokan ennél jóval nagyobb terhet kaptak.
  • Az autóimportot különösen magas, 25 százalékos vámmal sújtották.
  • Az Európai Unió – és benne Magyarország – 20 százalékos vámmal kell szembenézzen.
  • Az Európai Unió viszontvámokat jelentett be bizonyos termékcsoportokra, de a teljes körű ellenintézkedésekre még várni kell. Fontolgatják, hogy az áruk mellett az amerikai szolgáltatásokra is vámot vessenek ki. Ez az olyan nagy techcégeket érintené kellemetlenül, mint a Google vagy a Meta.
  • Cirka egy héttel a nagy bejelentés után Donald Trump 90 nappal elhalasztotta a 10 százaléknál magasabb vámok bevezetését. A jelenlegi állás szerint mindenkire egyforma, 10 százalékos vám érvényes – kivéve Kínát. Ugyanis egy többkörös adok-kapok során Kína és az Egyesült Államok kölcsönösen 100 százalék fölé emelte az egymással szembeni vámjait.
  • A visszakozás hatására az EU is felfüggesztette az ellenvámjainak bevezetését.

Nem hibáztatlak, ha nem követted a fenti listát alaposan, olyan kaotikus. Mondom a lényeget:

Jelenleg senki nem tudja, mik lesznek a végső vámtételek, emiatt a cégek világszerte rendkívül idegesek. Ami nagyon valószínű: vámok és ellenvámok lesznek. A kérdés csak a mértékük.

 

Miért fontos ez nekünk, magyar vállalkozóknak?

Az Amerikai Egyesült Államok kereskedelempolitikai döntései gyorsan hatnak a világgazdaságra és elérik a magyar vállalkozásokat is. A vámok kedvezőtlen hatását egyetlen magyar vállalkozó sem fogja megúszni. Te sem. A kérdés csak az, milyen mértékben, mennyire áttételesen érinti majd a tevékenységedet.

Ha például mérnökirodád van, és az egyik fontos partnered egy gépészeti alkatrészeket gyártó cég, aki nem lesz többé versenyképes az Egyesült Államokban az acél- és alumíniumimportot érintő új 25 százalékos védővámok miatt, akkor te is elveszítheted a megrendeléseidet – hiába nem exportálsz közvetlenül az USA-ba.

Magyarország az EU része. Az új vámok is ezen a közösségen keresztül hatnak ránk. A kialakult kereskedelmi feszültségek minden EU tagállamot érintenek, így bennünket is. Lehet, hogy most épp jóban vagyunk az amerikai kormányzattal, de miattunk nem fognak kivételt tenni. Nekünk is azokat a vámokat kell fizetnünk, amiket bármely más EU-tagállamnak.

A vámok bevezetése hathat a cégedre közvetlenül vagy a beszállítóidon és a vevőiden keresztül.

 

Közvetlen hatások a magyar exportőrökre

Ha az USA-ba exportálsz, akkor az új vámok azonnal és közvetlenül rontják az árud versenyképességét. Ha a céged korábban 100 dolláros termékkel volt jelen az amerikai piacon, most ugyanazt a terméket az amerikai vásárló 125 – vagy ideiglenesen 110 – dollárért vásárolhatja meg. Eközben az USA-ban gyártott konkurens termék ára változatlan marad. Ha te azért voltál versenyképes, mert a versenytárs termék 105 vagy 110 dollárba került, akkor ezt a versenyelőnyödet egy csapásra elveszítetted.

A vámokat természetesen nem te fizeted meg, hanem az USA-beli importőr partnered, de a te piaci versenyképességedet befolyásolják.

Ráadásul a vámokkal nemcsak az exportált alkatrészek közvetlen költsége növekszik, hanem az adminisztrációs terhek is. A vámkezelési eljárások nem egyszerűek, és részletes dokumentációt, valamint szakértelmet igényelnek.

Ha van olyan szerencséd, hogy luxustermékekre specializálódtál, akkor a vámköltségeidet könnyebben át tudod hárítani a vevőidre, mert kevésbé árérzékenyek. Az már más kérdés, hogy vajon hány magyarországi cég gyárthat luxuscikkeket az amerikai piacra. Szerintem egy kezemen meg tudnám számolni őket.

 

Közvetett hatások a magyar vállalkozásokra

 

1. Az amerikai vámok hatása

Ahogy a mérnöki iroda példájában is írtam, az amerikai vámok hatása akkor is elérheti a vállalkozásodat, ha közvetlenül nem exportálsz az USA-ba.

A hazánk ipari termelése szempontjából kiemelten fontos járműipar talán még jobb példa, mert különösen érzékeny az amerikai vámpolitikára. Egy magyar autóalkatrész-gyártó számára az amerikai piac elérhetősége kritikus szerepet játszhat a növekedési stratégiában. Ők általában nem közvetlenül az amerikai piacra szállítanak, hanem mondjuk egy német autógyártó számára készítenek elemeket. Így a vámok hatása ugyan közvetett, de ugyanolyan elementáris lehet.

Ha egy olyan német vagy egy francia vállalat beszállítója vagy, akinek az Egyesült Államok fontos piaca, akkor számíthatsz rá, hogy ezek a cégek szorosabbra húzzák a nadrágszíjat. Például átszervezik a termelésüket vagy a beszerzésüket, próbálják lenyomni a beszállítók árait – köztük a tiédet is.

 

2. Az EU viszontvámjainak hatása

Akkor is bajban lehetsz, ha az USA-ból importált alapanyagokat, alkatrészeket használsz. Az amerikai agresszív intézkedésre válaszul az EU várhatóan viszontvámot vet ki ezekre az árucikkekre. Az elmúlt évek magas inflációja után egyre kevesebb szektorban lehet következmények nélkül tovább emelni az árakat – bármennyire indokolt lenne is. Így nehéz döntés előtt állsz: „benyeled” a vámok egy részét, és lemondasz a megszokott profitról, vagy kockáztatod a piacvesztést.

 

3. Az USA-ból kiszoruló termékek dömpingjének hatása

Az amerikai piacról kiszoruló európai termékek elsőként az EU-n belül kereshetnek új felvevőpiacokat. De az ázsiai – főleg a kínai – cégek is a jelentős fizetőképességgel rendelkező európai piacokon próbálják majd behozni az Egyesült Államokban elvesztett profitot.

Mi következik ebből? Nagyobb konkurencia – azaz árcsökkenés.

Ez különösen érzékenyen érintheti a kisebb magyar vállalkozásokat, mert általában kevésbé rugalmasan tudnak alkalmazkodni az ilyen ársokkhoz.

 

Mit tehetsz magyar vállalkozóként?

Először is: ne ess kétségbe! Ha rugalmas vagy, akkor nyerhetsz is ezen a helyzeten.

Ne feledd: a versenytársaid is hasonló cipőben járnak.

Ez is csak egy újabb makrogazdasági kihívás. Koncentrálj arra, hogy jobban reagálj, mint a többiek, és akár piacot is nyerhetsz a tervezés nélkül, meggondolatlanul, az utolsó utáni pillanatban reagálók rovására. Hidd el, rengetegen vannak!

Ne szégyellj visszanyúlni az alapokhoz. Vedd elő az üzleti tervedet. Gondold át újra a vállalkozásod erős és gyenge pontjait. Frissítsd a tervet az új helyzetnek megfelelően, elemezd a vámok várható hatásait, és készíts részletes akciótervet a különböző lehetőségekre.

Ha nincs üzleti terved, az elég nagy baj! Mert az a versenytársad, akinek van, majdnem biztosan le fog körözni. Ne hagyd, hogy idáig fajuljanak a dolgok. Keress meg, segítek. Vállalkozási és gazdasági tanácsadó vagyok, széles körű ipari, gyártási, logisztikai és kereskedelmi tapasztalatokkal. A tudásommal irányba tesszük a vállalkozásodat.

Gondolatébresztőként íme három lehetőség, amivel ellensúlyozhatod a vámok okozta károkat:

1. Keress új piacokat

Ha a vámok miatt az amerikai piac vonzereje csökken, érdemes más régiók felé fordulnod. Vizsgáld meg, hol van még a termékedre kereslet, illetve kik azok a lehetséges partnerek, akik nem az USA-ban értékesítenek, és akiknek a beszállítója lehetsz.

Először az Európai Unión belül nézz körül – itt tudsz a legkönnyebben és leggyorsabban terjeszkedni. 27 ország tagja az EU-nak! Kétlem, hogy mindegyikben kihasználtad volna az összes lehetőségedet.

Utána jöhet a többi európai ország, ahol nagy a fizetőképes kereslet: Svájc, Nagy-Britannia, Norvégia vagy épp a közeli Szerbia.

Számos magyar vállalkozás ér el sikereket a Közel-Keleten (például Izraelben vagy Szaúd-Arábiában), de tudok olyan cégekről is, amelyek a kanadai piacon építettek ki gyümölcsöző kapcsolatokat.

Az ázsiai régióban is lehet próbálkozni, de ott komoly árversenyre és nehezen áthidalható kulturális különbségekre kell számítanod.

 

2. Gondold újra a beszerzéseidet

Kevés magyarországi cég függ az egyesült államokbeli importtól, de ha te közéjük tartozol, akkor ne vedd félvállról a várható viszontvámokat az EU részéről. Ráadásul ha te vagy az importőr, akkor a vámügyintézés változásai is okozhatnak meglepetéseket, plusz kiadásokat.

Ha eddig nem tetted, ideje más beszerzési források után nézned. Ha az USA-ból importálsz, akkor feltehetően valamilyen magas hozzáadott értékű terméket, alkatrészt hozol be. Nyomós okod lehet, hogy egy drága és távoli piacról szerzed be ezeket az árucikkeket. De vajon ez a nyomós ok 20-25 százalékkal magasabb költség mellett is elég? Ki fogják fizetni a vevőid? Vagy inkább alternatív megoldások után kellene nézned?

Ne legyél szégyellős, helyezz nyomást az amerikai partneredre, hogy csökkentse az árait – vagyis hogy osztozzatok a megemelkedett költségeiden. Valószínűleg neki is fontos, hogy jelen maradjon az európai piacon. Még ha a te céged jóval kisebb is, meg fogja érteni, hogy a piac megtartásához neki is engedményeket kell tennie.

Végső esetben a profilbővítésen vagy -váltáson is elgondolkodhatsz. Ha teljes egészében az amerikai importra építetted a vállalkozásodat (mert nem volt beszerzési alternatívád), és a vámmal növelt árakon nem marad esélyed versenyben maradni, akkor nézz körül a helyettesítő termékek körében. Ha ezeket európai vagy ázsiai piacokról is be tudod szerezni, akkor fontold meg a több lábon állást. Ha például egy amerikai gyógyászati segédeszköz kizárólagos hazai forgalmazója vagy, nem kell rögtön feladnod a kiépített pozícióidat, de körülnézhetsz más, nem egyesült államokbeli márkák körében is, amelyeket forgalmazhatnál.

 

3. Törekedj a termékfejlesztésre és az innovációra

A magasabb hozzáadott értékű termékek esetében az importált alkatrészek megnövekedett vámköltségei kevésbé befolyásolják a végtermék árát és a profitot. Ha a vámok hosszú távon velünk maradnak, akkor akár egy nagyobb beruházást is megérhet néhány kulcsalkatrész importjának saját gyártással történő kiváltása.

Sőt, egy ilyen lépéssel új piacokat is meghódíthatsz. Ha neked gondot okoz egy alkatrész vámokkal növelt magas beszerzési ára, akkor másnak is. Akár az egész világon. Gondolj bele, milyen sikert hozhatna, ha egy ilyen alkatrésszel te tudnád ellátni akár csak a környező országokat a megdrágult amerikai forrás helyett!

Látod? Ha szemfüles vagy, akár a javadra is fordíthatod a vámokat. Ne feledd, hogy a vámok célja a belső piac védelme. Használd ki, és lépj te a megdrágult amerikai termékek, alkatrészek gyártóinak helyébe!

 

Finanszírozási és pénzügyi nehézségek

Vállalkozóként egyik szemeddel mindig a cash flow-t figyeld! Az új vámok bevezetése hatással lehet a vállalkozásod finanszírozási helyzetére is. Ha az egyik fontos megrendelőd forgalma jelentősen csökken, az likviditási gondokat okoz számára. Így a te számláidat sem tudja időben kifizetni. Erre fel kell készülnöd, vagyis a vevőd fejével is kell gondolkodnod. Ne akkor pánikolj, amikor egyik hét telik el a másik után, és nem érkezik meg a várva várt bevétel.

A kintlévőségek kezelését vedd az eddigieknél is szigorúbban! Ha nincs erre egy kialakított protokollod, itt az ideje megalkotni. Írj nekem, és segítek elkészíteni! Ebben a bizonytalan gazdasági környezetben a fizetési feltételek átgondolt kialakítása halaszthatatlan teendő. Gondolj arra is, hogy az előlegfizetés, az akkreditív vagy egyéb biztosítékok alkalmazása mérsékelheti a pénzügyi kockázataidat.

Említettem az új piacok felkutatását mint menekülési utat. Ez azonban korántsem olcsó móka. Jelentős pénzt és erőforrásokat igényel. Megtérülni meg csak évek múlva fog.

Ha egyetlen dolgot fogadsz meg ebből a cikkből, akkor az a következő legyen: Növeld meg a vállalkozásod pénzügyi tartalékát a vámok miatt bizonytalan helyzetben.

Minél közvetlenebbül érintenek az amerikai kormányzat intézkedései, annál több tartalékot képezz. Hogyan? Például fizess magadnak kevesebb osztalékot a 2024. évi eredményből, és inkább tarts bent több pénzt a vállalkozásodban. Ez is segíthet átvészelni az átmeneti visszaeséseket vagy finanszírozni a váratlan költségeket.

 

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön, és sikeresebbé válhasson? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem.

süti beállítások módosítása