Így készítsd fel a vállalkozásodat a delta variánsra
Akcióterv 7 lépésben

Vállalkozóként megszenvedted az elmúlt másfél évet? Kétségek között őrlődve várod, hogy ősszel milyen újabb nehézségek elé állít a koronavírus delta variánsának gyors terjedése?

Nem vagy egyedül.

23_viktor-forgacs-fcdqdjum6b4-unsplash.jpeg

Egy az idén júniusban publikált OECD-tanulmány szerint a járvány okozta hirtelen gazdasági visszaesés leginkább a kis- és középvállalkozásokat, illetve az induló vállalkozásokat sújtotta. 2021 tavaszára még bizonytalanabb helyzetbe kerültek, pénztartalékaik folyamatosan csökkentek, és az adósságállományuk megnőtt. 70-80 százalékuk jelentős bevételcsökkenést tapasztalt.

Mit tudsz tenni annak érdekében, hogy vállalkozásod átvészelje az esetleges újabb korlátozásokat és keresletcsökkenést, sőt akár előnyre is szert tegyen a konkurenciával szemben?

Egy tavalyi blogbejegyzésemben már adtam ötleteket a koronavírus üzleti szempontú túlélésére. A következő akciótervvel abban segítek, hogyan készülj fel jobban a következő járványhullámra, amikor úgy érzed már mindent megpróbáltál

  1. Nyugodj meg

Szánj rá időt – legalább egy fél napot –, hogy nyugodt elmével, akár fizikailag is elvonulva átgondold a teendőidet. Mérlegeld, milyen lehetséges helyzetekre szeretnél felkészülni. Már rendelkezésedre állnak az elmúlt másfél év tanulságai, amelyekre építve könnyebben találhatsz új megoldásokat. Ha a vállalkozásod még működik, valamit biztosan jól csináltál. Ebből meríts erőt, és tekintsd át, hogy hol követtél el hibákat, mit csinálhattál volna jobban.

  1. Ne várj senkire, cselekedj

Ne halogasd a felkészülést, állj neki és cselekedj! Kifogytál az ötletekből? Úgy érzed, már mindent megpróbáltál, amit lehetett? Ha elakadtál, egy szakértő külső szakértő bevonása kiránthatja a szekered a kátyúból. Egy sokat látott gazdasági és üzleti tanácsadó segíthet, hogy új szemszögből lásd a cégedet és a piacot, és észrevedd a kínálkozó lehetőségeket. Akár egyedül, akár segítséggel vágnál bele, a lényeg, hogy vágj bele most. Rögtön azután, hogy elolvastad ezt a cikket.

Ne csak akkor kezdd el vizsgálgatni a vállalkozásod érintettségét, ha már több információd van a járványhelyzet alakulásáról, mert az késő lehet. Az információhiány ne legyen ürügy a tétlenségre. Készíts egy listát a hiányzó adatokról, és kezdd el beszerezni őket. A konkrét cselekvéshez szükséges tudás begyűjtése már maga is cselekvés – a túléléshez vezető út első lépése.

  1. Járj utána a válságenyhítő lehetőségeknek

A világ államai a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság fékezése és enyhítése érdekében számos gazdaságvédelmi intézkedést hoznak, akár ideiglenesen is. Magyarországon sincs ez másként. Ezeket a lehetőségeket nem szabad kihagyni, és az újabb támogató lépéseket érdemes napról-napra figyelemmel kísérni.

Íme egy friss, nyári példa: a NAV idén június 10-től december 31-ig egy alkalommal legfeljebb 5 millió forint összegű adóra maximum 6 havi fizetési halasztást vagy 12 havi részletfizetést engedélyezhet, pótlékmentesen. Továbbá a nem természetes személy adózó adótartozását egy adónemre legfeljebb 20 százalékban, maximum 5 millió forint összeghatárig mérsékelheti, ideértve a levont jellegű kötelezettségeket is. Ha szeretnél ezzel a lehetőséggel élni, kérelmet kell benyújtanod az adóhatósághoz. Ezzel egyidejűleg igazolnod kell, hogy a fizetési nehézséged a veszélyhelyzetre vezethető vissza, illetve a mérséklésnél azt, hogy a tevékenységed a veszélyhelyzetre visszavezethető okok miatt lehetetlenülne el.

A kis- és középvállalkozások kevesebb finanszírozási forráshoz férnek hozzá, mint a nagyobb cégek, ezért az ő életüket számos célzott intézkedés könnyíti. Az MNB által indított NHP Hajrá program 3 milliárd forintos kerete a napokban várhatóan elfogy, és átmenetileg az egyik jelentős bank krízishitelei sem igényelhetők, de érdemes figyelni az újabb lehetőségeket a hírekben és a bankok honlapjain. Ha a delta variáns fennakadásokat okoz a gazdaságban, az állam valószínűleg újabb kedvezményekkel fogja segíteni a hazai vállalkozásokat. Csak rajtad áll, hogy elég szemfüles vagy-e, és időben lecsapsz-e rájuk.

Ha munkaerőgondokkal küzdesz, vagy nem tudod kitermelni a bérköltségeket, és ezért leépítésen gondolkodsz, íme egy másik aktuális lehetőség: Idén június 1-től módosult a „Vállalkozások munkaerő-támogatása” című program, amelynek keretében a munkaadók vissza nem térítendő támogatást kérelmezhetnek, ha állami foglalkoztatási szervnél regisztrált, 25 év alatti személyt vagy legalább 1 hónapja nyilvántartott álláskeresőt foglalkoztatnak munkaviszony keretében. A támogatás folyósítási időtartama 6 hónap lehet. A támogatás mértéke a foglalkoztatót terhelő bérköltség (a bruttó bér és a ténylegesen átutalásra kerülő szociális hozzájárulási adó) 50 százaléka, de teljes munkaidős foglakoztatás esetén legfeljebb 100 ezer forint havonta. A kérelmet az állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalhoz kell benyújtani.

Minden kis támogatás, fizetési könnyítés, adókedvezmény sokat jelenthet, amikor a vállalkozásod életben maradása a tét. Ne légy rest, járj utána ezeknek a lehetőségeknek. Tekints rájuk úgy, mint alternatív profittermelő forrásokra (a be nem fizetendő adó is a nyereségedet növeli!). Ha egyszer megtanulod a támogatások sikeres igénylésének módját, a velük elért megtakarítások a későbbiekben akár jelentős tételt is jelenthetnek céged pénzügyi eredményében.

  1. Légy felkészült, készíts üzleti tervet

Előtted az év utolsó harmada, amikor a vállalkozásod 2021. évi teljesítményét még jobbá teheted. Ez az időszak a legtöbb vállalkozás számára normális körülmények között is hajtós. Ilyenkor szinte minden hónap könyvviteli, pénzügyi zárását követően célszerű becslést készíteni az év végén várható eredményről. Ezt hívjuk szakkifejezéssel gördülő tervezésnek.

A delta variáns fenyegetettsége alatt az utolsó harmadév üzleti tervét hasznos legalább két verzióban elkészítened. Egyrészt arra esetre számítva, ha nem lennének különösebb korlátozások, másrészt arra, ha újból szigorú intézkedéseket vezetnek be, és például nem nyithatod ki az üzlethelyiségedet, vagy nem tudsz személyesen találkozni az ügyfeleiddel, esetleg a kollégáiddal sem. Ha indokoltnak látod, készíthetsz a két véglet közötti alternatívákra is tervváltozatokat.

A helyzetértékeléseket, számításokat szigorúan, minél konkrétabban végezd el, mert a célja az, hogy lásd a lehetséges valóságot, még ha elkeserítő is. A terv egyik központi eleme a pénzügyi és likviditási helyzeted legyen. Határozd meg a következő négy hónap elengedhetetlen kiadásait és a vállalkozásod fenntartásához szükséges erőforrásokat.

Ugyancsak kiemelten fontos a marketingtevékenységed, a márkád építése, akár megújítása. Ha van most erre időd és egy kis pénzed is, fordíts rá mindkettőből. Nemzetközi kutatások bizonyítják, hogy azok a vállalkozások, amelyek egy gazdasági válság alatt okosan, átgondolt koncepció szerint, hatékonyan kommunikáltak a célcsoportjukkal, a válságból megerősödve, a konkurenciát maguk mögött hagyva jöttek ki. Valószínűleg nem dúskálsz te sem jobban a reklámozásra fordítható pénzben, mint a versenytársaid, de ha beosztással, kreatív megoldásokkal, a legszűkebb ügyfélkörödet precízen célozva költöd el a kommunikációs büdzsédet, nagy lépést tehetsz a válság sikeres átvészelése felé.

Az ellátási lánc biztosítása szintén kulcskérdés. Lehet, hogy a te céged jól működik, de mi lesz, ha egy vagy több fontos szállítód csődbe megy? Hasonlóan súlyos helyzetbe kerülhetsz, ha az értékesítési csatornáid szereplői szembesülnek komoly nehézségekkel. Ez mind hat a te üzletedre is. A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében folyamatosan kommunikálj partnereiddel, és mindig legyen alternatívád, ha valamelyikük hirtelen nem tudná teljesíteni a megbízásaidat.

  1. Digitalizáld, amit csak tudsz

A koronavírus-járvány eddigi hullámaiban megtapasztalhattad, hogy a személyes kontaktusok száma mennyire radikálisan csökkent. Aki csak tehette, megpróbálta átültetni a tevékenységét az online térbe vagy aktívabban kihasználni a digitális eszközök nyújtotta lehetőségeket. Sokan nyitottak például webáruházat azok közül, akik korábban csak a helyszíni értékesítésre építettek. Mindennaposak lettek az online platformok segítségével szervezett megbeszélések, amelyeket addig nagyrészt csak a nemzetközi üzleti életben dolgozók vagy az innovatív, profi időgazdálkodást szem előtt tartó vállalkozók alkalmaztak.

Ha lehetett, ezeket a lépéseket valószínűleg te is megtetted. Mi maradt még, amit digitalizálhatnál, hogy olcsóbban és hatékonyabban működtethesd a céged?

Ahhoz, hogy erre a kérdésre konkrét választ adhass, a vállalkozásod működésének jelenlegi agilitását javaslom felmérni. Ehhez érdemes gazdasági tanácsadót megbíznod, akivel megbeszélheted a különböző tevékenységek digitalizációjában rejlő potenciált, amellyel céged működési hatékonyságát növelheted. A lehetőségek felmérése után együtt alakíthatjátok ki a fejlesztések projekttervét.

  1. Beszélgess a kollégáiddal

Most minden eddiginél jobban szükségetek van egymásra. Vond be a kollégáidat az üzletmenettel kapcsolatos dilemmáidba, legyenek azok egy-egy új termékkel, szolgáltatással vagy a hatékonyabb belső működési folyamatokkal kapcsolatosak. Beszéld meg velük a terveidet. Gondolkodjatok közösen a problémák megoldásain. Ha nehézségekkel küzdötök vagy túl sok stressz éri őket, legyél velük a szokottnál is megértőbb és támogatóbb – hosszú távon jobb teljesítménnyel és nagyobb lojalitással hálálják meg. Az elkötelezett munkaerő profitnövelő szerepét nehéz számszerűsíteni, de azt könnyű belátni, hogy a cég eredményeit magukénak érző, motivált kollégákkal nemcsak dolgozni könnyebb, hanem sikereket elérni is.

  1. Gondolkodj rugalmasan és légy kreatív

Már elég hosszú ideje élünk a koronavírus felforgatta világban, ezért az eddig összegyűjtött tapasztalataidból tudhatod, hogy a vállalkozásod mely részei koronavírus-kompatibilisek és melyek nem. Legyen forgatókönyved a járvány kedvező és kedvezőtlen alakulására is: gondold át, milyen tevékenységekből várhatsz szép bevételt, ha az élet visszatér a rendes kerékvágásba, és melyek azok, amelyek a nagyobb lezárások esetén biztosítanák a céged működését.

Tekintsd át, van-e olyan, személyes jelenlétet igénylő szolgáltatásod, amelyet szükség esetén az online térben is tudnál teljesíteni. Például ha orvosként magánrendelőt tartasz fenn, a szakterületedtől függően a konzultációk egy részét akár videochaten is megtarthatod. Ha pedig egy ilyen váltással kényelmetlenséget okozol vevőidnek, kitalálhatsz nekik egy ötletes, figyelmes ajándékot vagy kedvezményt kompenzációként.

Ügyelj arra, hogy továbbra is folyamatosan kapcsolatban légy az ügyfeleiddel. Ahogy a vállalkozásod szélesebb közönséghez jut el, úgy lesz nagyobb az esélye annak, hogy céged túléli ezt a világjárványhullámot is. Ha rendszeresen kommunikálsz velük, gyorsabban felismerheted a konkrét igényeiket, és képes leszel olyan kreatív megoldásokkal előállni, amelyek vonzóbbak a versenytársaidénál.

Végül ha úgy érzed, hogy már mindent megpróbáltál az elmúlt másfél évben, és kihasználtad az elérhető állami támogató segítségeket, de így is elapadtak a pénzügyi tartalékaid, vagy nem akarsz több pénzt ölni a jelenlegi tevékenységedbe, akkor válts! Keress olyan vállalkozási ötletet, amely ebben a kihívásokkal teli új környezetben is életképes. Maradj optimista, de légy realista és tudatos. Mérd fel alaposan az ötleted megvalósíthatóságát és profitpotenciálját. Ha továbbra is látsz benne fantáziát, készíts egy átgondolt üzleti tervet, amelyben a pénzügyi terven túl a marketingtervnek és márkaépítésnek is kulcsszerepet szánsz. Egy tapasztalt gazdasági tanácsadó segít a realitások talaján maradnod a tervezés során, és ha közösen gondolkodsz vele, az ötletek is könnyebben jönnek.

Remélem, a leírt tippekkel sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Ha kérdésed van gazdasági, pénzügyi, üzletvezetési kérdésben látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat vagy keress meg a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

 

süti beállítások módosítása