Megoldások a növekvő bérigények kezelésére vállalkozóknak
Bánj okosan a személyi költségekkel, és védd meg a profitod!

Bella egy melbourne-i étteremben dolgozik pincérként. Precízen és zokszó nélkül teszi a dolgát a hét minden napján, ráadásul az étterem tulajdonosának jóval kevesebb pénzébe kerül, mint a többi pincér – mindössze napi 48 ausztrál dollárba, azaz kb. 12 ezer forintba. Fáradhatatlan, nem megy betegállományba, nem sztrájkol, nem tart ebédszünetet.

Bella ugyanis robot.

42_brooke-cagle--uhvrvdr7pg-unsplash.jpeg

A tulajdonos a krónikus munkaerőhiány miatt döntött úgy, hogy „alkalmazza” őt.

Bár a példa kirívó, a probléma korántsem. Az állásajánlatokra jelentkezők bérigényei folyamatosan nőnek, és egyre nehezebb megfelelő munkaerőt találni. Már nemcsak informatikusból, mérnökből, villanyszerelőből, szakácsból, ápolóból van hiány, de sofőrből, áruszállításhoz gépkezelőből, kőművesből és óvodapedagógusból is. És a lista egyre hosszabb. Ha vállalkozó vagy, ezt te is tapasztalhattad.

Az infláció megugrásával a bérigények tovább emelkedhetnek. A KSH közlése szerint 2022. áprilisában az árak 9,5 százalékkal növekedtek az előző év azonos hónapjához képest. Úgy, hogy az üzemanyagra és néhány egyéb termékre hónapok óta árstop van érvényben.

 

Miért növekednek a személyi költségek?

2022. január 1-től 20 százalékkal, 200 ezer forintra nőtt a minimálbér, ami egyrészt sok százezer munkavállaló fizetését emelte meg, másrészt nagyobb terhet jelent a te vállalkozásod számára is – bár a kitermelését megkönnyíthetik a bért terhelő járulékok és más adók mérséklődése. A szociális hozzájárulási adó a 2021. évi 15,5 százalékról 13 százalékra csökkent, és megszűnt az 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás. Ez az összesen 4 százalékos csökkenés azonban aligha kompenzálja az egész vállalkozásodban jelentkező bérköltség-növekedést.

A minimálbér mindig egy kiinduló viszonyítási alap a jobban fizetett kollégák számára, így ők is magasabb bért kérnek. Te pedig szeretnéd megtartani a jól teljesítő szakembereket, alacsony szinten tartani a fluktuációt, mert általában drágább új munkaerőt betanítani, mint a már jól együttműködő csapattal tovább dolgozni, fejlődni.

A minimálbér növekedése mellett a számos világgazdasági hatás miatt is egyre emelkedő infláció (amelyről ebben a korábbi blogcikkemben írtam részletesebben) tovább növeli a munkavállalók bérigényét.

 

Hogyan tartsd meg a vállalkozásod nyereségét?

Vállalkozóként könnyen présbe kerülhetsz, ha növekednek a költségeid (nemcsak a bérköltségek, az összes többi is), amit nem tudsz áthárítani a vevőidre, mert félted a nehezen megszerzett piacodat, vevőkörödet, és nem vállalsz be olyan mértékű áremelést, amivel lenne esélyed az eddigi nyereségességed (eredményed, pénzed, osztalékod) megőrzésére.

Ha viszont nem emelsz eleget, a te profitod apad. Komoly dilemma. Pláne, ha nem számolod ki a különféle mértékű áremelések lehetséges hatásait. Magyarul hogy mekkora áremeléssel tarthatnád szinten a nyereségedet.

Ügyfeleimmel gyakran készítünk árazási stratégiát, árkalkulációkat termékekre, szolgáltatásokra vagy termékcsoportokra. A megfelelő önköltségszámítás elkészítése a vizsgálat fontos része. Megmutatja, hogy egy termék előállításánál vagy szolgáltatás nyújtásánál mennyi és milyen típusú költség merül fel. A munkaerő költsége a vállalkozások teljes költségének jelentős részét teszik ki, gyakran 30-50 százalékot is. Minél magasabb ez az arány, annál munkaerő-intenzívebb a vállalkozás, és annál nagyobb gondot jelent számára a munkaerőköltség növekedése. Munkaerő-intenzív szektor például az építőipar és a feldolgozóipar.

 

Használd ki a kedvező adózási lehetőségeket!

A klasszikus bér fizetésén túl egyéb juttatásokkal is magadhoz csábíthatod vagy maradásra bírhatod a munkavállalókat. A kedvezményes adózású béren kívüli juttatások ügyes kihasználásával csökkentheted a bérköltségeidet. Ezek az alternatív juttatások általában maximalizált értékűek.

Az adó- és járulékkedvezmények révén munkavállalónként évi több százezer forintot spórolhatsz. Úgy adhatsz ugyanannyi értéket (bizonyos szolgáltatásokra beváltható pántlikázott pénzt) a munkavállalóidnak, hogy a költségek körülbelül negyedét megúszod. Használatukkor egy mindenki számára megfelelő, egységes keretrendszert érdemes cégen belül kialakítani és írásba foglalni. Adhatsz a munkavállalóidnak egyebek között SZÉP-kártya-juttatást, kulturális programra szóló belépőt vagy bérletet, és akár a gyerekeik bölcsődei és óvodai számláit is kifizetheted, ha a jogszabályoknak megfelelően megállapodtok róla.

2022. január 1-től a fiatalok foglalkoztatását ösztönző új adóalap-kedvezményt vezettek be. Ennek értelmében a 25 év alattiaknak egy évente meghatározott mértékig nem kell személyi jövedelemadót fizetniük az összevont adóalapba tartozó jövedelmeik után. Számodra munkáltatóként ez azért lényeges, mert az ilyen jövedelmek között adózik a munkabér és a táppénz is. Az első évben, azaz 2022-ben, az adóalapból levonható kedvezmény havonta maximum 433 700 forint, amely a hatályos 15 százalékos adókulccsal 65 055 forint adómegtakarítást jelent.

 

Milyen pénzügyi eszközökkel ösztönözd a kollégáidat jobb teljesítményre?

Bónuszokkal és jutalékokkal hatékony motiválhatod az alkalmazottjaidat, hogy jobban és proaktívabban dolgozzanak. A bónusz- és jutaléktervek akkor töltik be szerepüket, ha mérhető mutatókon alapulnak, és olyan teljesítményre sarkallják a kollégáidat, amelyek a pénzügyi ösztönzők kifizetése után is növelik a vállalkozásod eredményét. Nem véletlen, hogy számos értékesítési területen egy alacsonyabb alapbér mellett a jutalékok teszik ki a kollégák javadalmazásának érdemi részét. Aki sikeresebben dolgozik, az több bevételt hoz a vállalkozásnak, amiből a munkavállaló is nagyobb mértékben részesül. Ez a mentalitás gyakran jobb munkavállalói morált eredményez. Ösztönözd a kollégáidat jobb teljesítményre, de olyanra, ami fenntartható!

 

Kerüld a túlórákat, ha tudod!

A túlórák száma éves szinten főszabályként 250 óra lehet. Törekedj arra, hogy minél kevésbé kelljen kihasználnod ezt a keretet. A munkaerőköltségek csökkentésének egyik módja ugyanis a túlórák és a bérpótlékok hatékony csökkentése. Azoké a tételeké, amelyek a rendes munkaidőre járó munkabéren felül egy munkavállalót megilletnek. A munkaidőt a jogszabályok betartásával és a rendelkezésre álló munkaerő számbavételével kell optimalizálnod. Nem azt tanácsolom, hogy soha ne rendelj el túlórát, vagy ne tartsd nyitva az üzletedet, éttermedet vasárnap. A folyamatos vagy majdnem folyamatos munkavégzés bizonyos szektoroknak, így többek között a feldolgozóiparnak és a vendéglátóiparnak is sajátossága. Ha a vállalkozásod ilyen területen tevékenykedik, nem tudod megúszni a műszakpótlék, az éjszakai pótlék, a munkaszüneti napokra és vasárnapokra járó pótlék fizetését. Ezzel nincs is gond, ha előre tervezett része a normál üzletmenetnek. Arra szeretném csupán felhívni a figyelmet, hogy igyekezz minél hatékonyabban optimalizálni a munkarendet, még akkor is, ha kisebb létszámú a céged. A nagyobb vállalkozások sem véletlenül fektetnek erre nagy hangsúlyt.

Szellemi munka esetén is könnyű túlórába csúszni, ha szorít a határidő. Még nem láttam olyan informatikai projektet, aminél ne így lett volna, hogy csak egy példát említsek. Néhány plusz óra itt-ott nem tűnik soknak, de egy nagyobb csapat esetében még a napi két-három túlóra is gyorsan jelentős összegre rúghat egy pár hónapos projektben.

A bérpótlékok akár a havi alapbér másfél-kétszeresére is nőhetnek. A szabályait, beleértve az egyes pótléktípusok mértékét a munka törvénykönyve definiálja. A reguláció szerteágazó és sokrétű, számos meghatározó részlettel. Magyarországon a túlórapótlék (szakszerű nevén a rendkívüli munkavégzés esetén járó bérpótlék) az alapbér 50 százaléka, ami munkaszüneti napon történő munkavégzés esetén főszabályként az alapbér 100 százalékára emelkedik. Ezt a két számot jó, ha megjegyzed. A többivel elég, ha akkor foglalkozol, amikor már sejthető, hogy szükséged lesz rá. Nem az utolsó pillanatban, élesben, hanem kellő időben – egy kezdő vállalkozás esetén például már az üzleti tervezés időszakában is.

 

Hogyan takaríts meg munkaórát és munkaerőt?

A működési folyamatok racionalizálásával jelentős pozitív változást érhetsz el. Valószínűleg te is szeretnéd, hogy legalább a rutinfeladatok tekintetében olajozott gépezetként működjön a vállalkozásod. Gyakran hallani az ezzel foglalkozó szakértőktől, hogy ha egy feladatot több mint kétszer végeznek el egy cégben, azt már hasznos folyamatként kezelni – azaz meghatározni, hogy kinek mit, mikor és hogyan kell megcsinálnia. Az biztos, hogy a folyamatfejlesztések kulcsa a vállalkozásod működésének, eredménytermelő képességének beható ismerete. Olyan ez, mint az önismeret. Ha ismered magadat, tudod, hogy mik az erősségeid, és hogy miben szeretnél fejlődni. A vállalkozásodat is jó megismerned több aspektusból: felmérni a bevételeket és a költségeket befolyásoló tényezőket, a jelentős profitot termelő termékeket vagy szolgáltatásokat éppúgy, mint a veszteségeseket. Ehhez elengedhetetlen, hogy a könyvelőd által elkészített könyveléseden túl legyen eredményelemzésed, amelynek rendszerszintű kialakításában egy pénzügyi kontrollingban tapasztalattal rendelkező gazdagsági tanácsadó a segítségedre lehet. Ezt követően, megismerve a vállalkozásod működését és fő mozgatórugóit, ki tudod választani a kiemelten kezelendő kulcsfolyamatokat, legyen az a beszerzés, a készletkezelés, az értékesítés vagy az ügyfélszolgálat.

A vállalkozásod aktivitásának optimalizálásával kiiktathatod a felesleges feladatokat és a rájuk fordított, értékes munkaórákat. Sőt, a rutinfeladatokat is gyorsabban végezhetitek el.

Ezután eldöntheted, hogy a felszabadult munkaerőt hogyan hasznosítod a vállalkozásod fejlesztése, növekedése érdekében.

Vannak olyan tevékenységek, amelyekre nem is szükséges teljes munkaidős pozíciót létrehoznod, ki is szervezheted őket. Magas színvonalú informatikai, marketing-, pénzügyi és gazdasági szolgáltatásokat vehetsz így igénybe akkor, amikor igazán szükséged van rájuk.

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd be a @hofernoemi.hu Instagram oldalamat is, ahol napi szinten osztok meg hasznos tippeket a vállalkozások fejlesztéséhez.

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása