Hogyan védd meg a vállalkozásodat, ha jön az infláció?
6 intézkedés, amit érdemes időben megtenni

Az elmúlt hetek, hónapok híreit olvasva téged is elfoghatott a szorongás, hogy mi lesz itt, ha a már most is 5,7 százalékos infláció még tovább emelkedik? Magyarországon 2012-ben volt utoljára ilyen magas, és a várható hatásait nem csak nálunk, de az egész világon óvatosan jósolgatják a közgazdászok.

Mindenekelőtt hadd nyugtassalak meg egy kicsit: az infláció egy egészséges gazdaság természetes velejárója. Csak épp a mértéke nem mindegy.

25_jason-coudriet-equx_nmdew0-unsplash.jpeg

Az utóbbi hónapokban felgyorsult infláció világjelenség, ami számos okra vezethető vissza. Erősen összefügg a világjárvány miatti lezárásokkal, a munkaerő otthonmaradásával, a termelés visszaesésével, továbbá az alapanyagok, az energia és szállítási költségek drágulásával és a megtorpant gazdaságok megmentésére irányuló állami mentőcsomagok következményeivel. Ugyanakkor azzal is, hogy a nyitással az emberek fogyasztási szokásai kezdenek visszaállni a korábbi kerékvágásba, amit a lecsökkentett termelés nem harmonizált ütemben követ. A bázishatásról sem szabad elfeledkezni, vagyis arról, hogy tavaly nem úgy emelkedtek az árak, ahogy az várható volt, tehát egy alacsonyabb szinthez képest mérjük a 2021. évi áremelkedést.

Több cikkben is olvashattál arról, hogy a Magyar Nemzeti Bank a szeptemberben jelentősen megemelte az inflációs előrejelzését. Idén 4,6–4,7 százalékos inflációt vár – ami 50 százalékkal magasabb, mint a korábbi, 3 százalékos inflációs cél –, 2022-re pedig 3,4–3,8 százalékos pénzromlást jósol.

Az MNB megemelte az idei GDP-várakozását is: 6,5–7 százalékos növekedésre számít, ami 1-1,5 százalékponttal magasabb a korábbi becslésnél.

Ezért az MNB kamatemelési ciklusba kezdett, amelyet addig tervez folytatni, amíg az inflációt 3 százalék alá nem tudja szorítani. Az alapkamat 2021. szeptember 22. óta 1,65 százalék, a nyilatkozatok alapján a decemberi inflációs jelentésig havi 15 bázispontos (azaz 0,15 százalékpontos) emelésekre lehet készülni. Ez a vállalkozóknak azért rossz hír, mert megdrágul a hitelfelvétel, hiszen a banki hitelek kamatai nagy mértékben függnek a jegybanki alapkamattól.

Ennyit a makrogazdasági háttérről. Most térjünk át arra, hogy milyen konkrét lépéseket tehetsz a növekvő infláció kedvezőtlen hatásainak kivédéséért.

Nincs új a nap alatt, a kulcs továbbra is az értékesítés növelése és a költségek csökkentése.

Az infláció valószínűleg a te vállalkozásodat is veszélyezteti. A növekvő költségek könnyen csökkenő nyereséget okozhatnak, ha nem alkalmazol bizonyos módszereket a kedvezőtlen hatások leküzdésére.

Ha a következő intézkedéseket megteszed, akkor könnyebben átvészelheted az inflációs időszakot, és még a nyereségedet is növelheted:

  1. A költségek alapos átvizsgálása, racionalizálása
  2. Tudatos árképzési stratégia kialakítása, újragondolása
  3. A bevételek és a költségek tervezése, követése (nem csak évente!)
  4. Harmincnapos cashflowmenedzsment bevezetése
  5. A külső finanszírozási források megfontolt bevonása
  6. Fektess magadba, azaz tanulj!

Ha hosszabb ideje olvasod a blogomat, akkor már találkozhattál ezekkel a témákkal, mert mindegyik egy jól felépített vállalkozás fontos alappillére.

  1. A költségek alapos átvizsgálása, racionalizálása

Emelkedő infláció esetén az első, amivel szembesülsz, hogy a költségeid egyre magasabbak. Az áremelkedés szektoronként eltérő lehet. Tapasztalhatod a szállítási költségek akár 30–40 százalékos emelkedését vagy a munkabérköltségek jelentős növekedését is – ha egyáltalán találsz a feladat elvégzéséhez jól értő kollégát. Ráadásul 2022-től ismét emelkedik a minimálbér összege, ami egyrészt az alacsonyabb jövedelműek számára örvendetes, másrészt néhány iparágban komolyabb fejtörést okozhat a vállalkozóknak, akiknek ki kell gazdálkodniuk a magasabb béreket.

Ennek egyik módja a nem létfontosságú kiadások csökkentése, hogy elkerüld a haszonkulcsod letörését. Nézd át alaposan a termelési, szolgáltatási költségeidet, és gondolkodj el azon, hogyan tudnál takarékoskodni. Minden megtakarítás növeli a pénzforgalmadat és az eredményedet is.

A költségek racionalizálásához törekedj az üzleti folyamatok javítására. Mindig van olyan lehetőség, amire eddig nem gondoltál, csak keresni kell. A cégek működési racionalizálása az eredménynövelés egyik kulcsa. Az üzletimodell-séma remek kiindulópont ehhez, az előző blogcikkemben írtam is róla.

  1. A tudatos árképzési stratégia kialakítása, újragondolása

A költségek után alaposan elemezd a termékeid és szolgáltatásaid árait. Inflációs környezetben az árak követése, számolása a heti rendszerességű feladatok egyike. A tudatos árazási stratégia most igazán fontossá vált, főként ha eddig félvállról kezelted. Ha ez a téma részletesebben érdekel, ajánlom az árképzési stratégia kialakításáról szóló korábbi cikkemet.

A legegyszerűbb közgazdasági tézis, amit mindenki ismer: a kereslet és a kínálat határozza meg egy termék vagy szolgáltatás árát.

Ami ezután jön, az már korántsem ennyire egyszerű. Sok számolás, a célcsoportod igényeinek, szokásainak, lehetőségeinek folyamatos követése vagy előrejelzése, a versenytársak figyelése és sok-sok próbálkozás, tesztelés annak érdekében, hogy megtaláld a megfelelő árat. Ami nem mindig az áremelést jelenti, mert lehet, hogy azzal elveszítenéd az ügyfeleidet.

Ha nem tudsz árat emelni, próbáld diverzifikálni a kínálatodat. Értékesíthetsz például egy új termékcsaládot, amely magasabb árrést tesz lehetővé, vagy egy új szolgáltatással megcélozhatsz egy kevésbé árérzékeny ügyfélszegmenst. Mindezt kombináld átgondolt marketingkoncepcióval, ami segíti az értékesítési aktivitásodat.

A hipermarketek előszeretettel alkalmazzák a veszteségvezér- vagy csalitermék-stratégiát, amikor egy sztárterméket rendkívül alacsony áron hirdetnek (például a banán kilója 299 forint). Ez becsalogatja a vevőket, és miközben megveszik a hirdetett terméket, más, esetleg kicsit drágább dolgokat is vásárolnak.

Az értékesítés növelésének egyik módja, ha a marketingtevékenységedet a meglévő ügyfeleidre összpontosítod. Erről egy szeptember eleji blogcikkemben írtam hosszabban.

A Forbes szerint egy új ügyfél megnyerése ötször többe kerülhet, mint egy meglévő ügyfél megtartása.

A hatékony árképzés a nyereséged védelmének fontos eszköze, amire ne sajnáld az időt és a pénzt. Ha az általános módszereket egyszer megtanultad a céged igényeihez igazítani, akkor hosszú évekig tudod alkalmazni őket. Legalábbis én azon vagyok, hogy az ügyfeleimnek a tudást így adjam át, a vállalkozásuk sajátosságaira szabva.

Tipp: Magasabb infláció esetén különösen figyelj a vevőkkel kötött fix áras szerződésekre, mivel a nagyobb, rutinosabb vevők megpróbálják az inflációból eredő kockázatokat rád hárítani.

  1. A bevételek és a költségek tervezése, követése (nem csak évente!)

Most tényleg, de tényleg minden hónapban elemezd a vállalkozásod megvalósult eredményét, nemcsak a pénzügyi, számviteli adatokat, hanem a többi mutatót is (például az új szerződések számát, a kiesett munkaidőt, a visszaküldött megrendeléseket), és vesd össze az adott időszakra (hónapra) tervezettekkel. Ezután tervezd meg a következő hónapok eredményét.

Részben ezt hívják pénzügyi kontrollingnak. Ne sajnáld rá az időt. Azok a kisebb vállalkozások vezetői, akik elkezdik használni, hamar rájönnek, hogy mennyire megéri.

A „Tudatos vállalkozásindítás” konzultációs csomagomban mindenkivel a vállalkozására egyedileg szabottan alakítom ki azokat a feladatlistákat, amelyeket célszerű napi, heti, havi és éves gyakorisággal elvégeznie. Mindezt kezelhető mennyiségben és fókuszáltan. Senki sem szeret adminisztrálni, de nélküle nem lehet fenntartható (azaz hosszú távú) üzleti vállalkozást folytatni.

Egy nehezebb gazdasági időszakban még fontosabb, hogy időben tudj lépni, határozott döntéseket hozni. Gyorsabban döntsd el, hogy mivel éri meg foglalkozni a vállalkozásodnak és mivel nem. Ha van olyan terméked, amit nem kifizetődő raktározni, mert kevéssé fogy, vezesd ki a terméklistáról.

Még mielőtt belebonyolódnál a pénzügyi eredményed elemzésébe, gondold át a nem számszerűsíthető, kvalitatív tényezőket. Ha nincs kontrollingrendszered, akkor egy egyszerű Excel-táblázatban is nyilvántarthatod a főbb üzleti számokat. A lényeg a rendszeresség, és hogy a valóban lényeges KPI-okat (Key Performace Indicator, lényeges teljesítménymutató) figyeld napi, heti, havi gyakorisággal.

  1. Harmincnapos cashflowmenedzsment bevezetése

Nehezebb időkben nincs is ennél jobb módszer ahhoz, hogy együtt élj a vállalkozásoddal. Hogyan készítsd el? Egy Excel-táblázat első oszlopában sorold fel a bevételeidet és a kiadásaidat. Ezeket a pénzügyi tervedből is átemelheted. A többi oszlopban naponta tervezd meg a következő harminc nap tételeit, azaz írd be, hogy mikor milyen bevételt és kiadást vársz. Először add meg a bankszámlád nyitó egyenlegét, majd mindennap vezesd fel a tényleges bevételeket és kiadásokat, hasonlítsd össze őket a korábban becsülttel, és tervezd meg a következő harminc napot. Ez egy pofonegyszerű eszköz, amely segít két lábbal a földön állni, és tisztán látni a valóságot.

Ha van alkalmazottad, aki ezt elkészíti neked, akkor a táblázat áttekintésével kezdd a napod. Ha nincs, akkor te magad készítsd el, mindennap.

Emellett ne feledkezz el a következő 6–12 hónap cashflow-jának tervezéséről és havi vagy kéthetenkénti felülvizsgálatáról sem, ami számos kérdés megválaszolásában lesz a segítségedre. Például megtudhatod, szükséged lesz-e három hónap múlva extra pénzeszközökre a jobb alapanyagokhoz. Vagy ha új szolgáltatást vezetnél be, megtervezheted a szükséges tudás elsajátításának menetét. De azt is könnyebben döntheted el, hogy egy új eszközt most vagy két hónap múlva érdemes beszerezned.

  1. A külső finanszírozási források megfontolt bevonása

A likviditási problémák megoldásának egyik legkézenfekvőbb megoldása a banki hitelfelvétel. Óvatosan és nagyon körültekintően bánj vele akár folyószámlahitelt, akár hosszabb távú és nagyobb összegű beruházási hitelt vennél fel.

A banki hitelek kamata elkerülhetetlenül emelkedik a közeljövőben. Az Index cikke szerint „bár a bankok – a jegybankot is meglepve – az elmúlt hónapokban moderáltan érvényesítették az alapkamat emelését a hitelkamatokban, a következő hónapokban egészen biztosan drágábban adják majd a kölcsönt, mint eddig.”

Ez egy természetes közgazdasági folyamat, mert a hitelek árát meghatározó tételek drágulnak. Egyfelől a jegybanki alapkamat, másfelől a bankok működési költségei is emelkednek, ami szintén beépül a hitelkamatokba. Inflációs helyzetben csökken a reálhozam, amit a pénzintézetek a hiteleiken keresnek, ezért megemelik a hitelkamatokat. A vállalkozóknak tehát intézkedéseket kell hozniuk, hogy megvédjék magukat a magasabb hitelköltségektől. 

  1. Fektess magadba, azaz tanulj!

Korunk egyik legnagyobb befektetője és üzletembere, Warren Buffett azt tanácsolja az inflációval szembesülő vállalkozásoknak, hogy „fektessenek be magukba, és legyenek a legjobbak abban, amit csinálnak.”

Közhely, de pont ezért igaz, hogy tanulni nem csak az iskolapadban lehet. Az is tanulás, ha az adott témáról hasznos cikkeket vagy könyveket olvasol vagy értelmes tartalmat szolgáltató embereket követsz a közösségi média felületein. A fontos, hogy kritikusan válaszd meg, hogy mivel töltöd az idődet.

Persze a közösségi média természeténél fogva könnyed műfaj, és az egyedi problémáidra aligha fogsz választ találni egy-egy bejegyzésben. De ha tetszenek egy szakértő írásai, érdemes utánajárnod más publikációinak is. Ha szerencséd van, tudsz tőle tanácsot kérni a céged konkrét helyzetére vonatkozóan. Én is nap mint nap látom, hogy az ügyfeleim mennyivel könnyebben megértik és hasznosítják azt a pénzügyi és üzleti tudást, amit a vállalkozásuk működésére vonatkoztatva adok át nekik.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől. 

Ha kérdésed van üzleti, gazdasági, pénzügyi problémád megoldásához kapcsolódóan, látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat vagy keress meg a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása