5 stresszcsökkentő tanács vállalkozóknak
Te kontrolláld a pénzügyeidet, ne ők téged!

A stressz egyik fő forrása a pénz. A vele kapcsolatos gondok komolyabb esetben akár szorongáshoz vagy depresszióhoz is vezethetnek. Az Amerikai Pszichológiai Társaság idén tavasszal két nagyobb felmérést is végzett a stressz kiváltó okairól, azaz a stresszorokról az Amerikai Egyesült Államok lakosságának körében. Több felnőtt minősítette stresszornak az inflációt és az ukrajnai háborút, mint bármely más okot az évenkénti felmérés 2007-es indulása óta.

51_chelsea-gates-n8l1vyaypcw-unsplash.jpeg

A stressz legfőbb forrása az infláció miatt emelkedő megélhetési költségek (pl. benzinár, energiaszámlák, élelmiszerárak) (87%), majd az ellátási lánc problémái (81%), a globális bizonytalanság (81%) és az orosz-ukrán háború (80%). A szélesebb körű felmérés azt mutatta, hogy a felnőttek 65 százaléka jelölte meg a pénzt stresszforrásként, ami a 2021. évi 61 százaléknál magasabb arány. Valószínűleg egy európai kutatás sem mutatna jelentősen eltérő eredményeket.

Egy vállalkozó, vállalatvezető gazdasági válság idején fokozottan ki van téve a stressznek. A pénzügyi gondok okozta belső feszültség alvászavarok, félelemérzet, hangulatingadozás, fáradtság, étvágytalanság vagy épp túlevés formájában jelentkezhet.

A hasonló lelki problémákat a pszichológusok tudják kezelni, közgazdászként én a pénzügyi stressz egy részének kiváltó okában, a vállalkozások pénzügyi gondjainak megoldásában tudok segíteni.

Amikor kézbe vesszük életünk azon problémáit, amelyek felett lehet kontrollunk, máris csökkentjük a stresszt. A következő öt stresszcsillapító tanácsot egyedül is elkezdheted használni, akár már ma. Ha pedig szintet lépnél, és személyre szabott tanácsokat is szeretnél kapni, keress bátran!

  1. jó tanács: Gondold újra az üzleti modelledet!
  2. jó tanács: Válj válságállóvá!
  3. jó tanács: Előzd meg a csődöt!
  4. jó tanács: Egyeztess a gazdasági tanácsadóddal, és vond be a könyvelődet is!
  5. jó tanács: Vigyázz az egészségedre!

 

  1. jó tanács: Gondold újra az üzleti modelledet!

Gyakran beszélgetek vállalatvezetőkkel arról, hogy a működési folyamatok javítása mennyi potenciált rejt magában. Egy darabig lehet hagyni, hogy a dolgok csak úgy maguktól működjenek. Most azonban más időket élünk. Ha jól szeretnéd irányítani a vállalkozásodat, akkor már a kezdetektől tudatosan kell építkezned.

Fontos lépés a vállalati folyamatok összehangolása, amihez praktikus eszköz az úgynevezett üzletimodell-séma. Akkor is fejlődést érhetsz el az elkészítésével, ha már több évtizede működik a vállalkozásod vagy vállalatcsoportod, mert időről-időre megéri letisztítani és összegezni a vállalkozásod leglényegesebb jellemzőit.

Az üzletimodell-séma lényege, hogy megmutatja egy vállalkozás kilenc kulcsfontosságú összetevője közötti kapcsolatokat, amelyeket átgondolva egy koherens gazdasági modellt alkothatsz a következők figyelembevételével:

  • Az értékajánlat a célcsoport-szegmensek igényeire ad válasz.
  • Az ügyfélkapcsolat nemcsak az ügyfél, hanem a vállalkozás számára is előnyökkel jár.
  • Az értékesítési csatornák lehetővé teszik az ajánlat és az ügyfelek összekapcsolódását.
  • A főbb tevékenységek lehetővé teszik az ajánlat elkészítését.
  • Az erőforrások és a főbb partnerek részt vesznek az értékajánlatot megvalósító főbb tevékenységekben.
  • A vállalkozás tevékenysége definiálja a költségstruktúráját, -szerkezetét.
  • Az értékajánlat, az értékesítési hálózat és az ügyfélkapcsolati működés meghatározza a bevételi struktúrát.

Tudom, ez most egy kicsit kínaiul hangzik. Az üzletimodell-sémához ebben a blogcikkemben adtam egy részletes útmutatót, amelyből jobban megismerheted ezt az egyszerű, mégis nagyszerű eszközt.

Kezdetben az is elég, ha az első, még nem átgondolt elképzeléseidet írod a rubrikákba. Ha néhány nap múlva tisztul a fejedben a kép, és módosítanál valamin, semmi gond, tedd meg. Ez a rugalmasság az üzletimodell-sablon egyik előnye. Haladj végig a mezőkön, amíg kerek egésszé nem alakul az üzleti modelled. Ezzel párhuzamosan a stresszszinted is napról napra csökken. Ha kérdésed van, írj itt!

 

  1. jó tanács: Válj válságállóvá!

Szinte mindenki érzi, hogy az egész világgazdaság néhány hónap alatt viharos tengerré változott. Már nem lehet nagyokat hibázni. Minden döntés számít, és akár a túlélést is jelentheti. Tény, hogy a jövő mindig bizonytalan, de a jelent megfontolt cselekvéssel jó irányba formálhatod. Feltéve, ha felhagysz a halogatással. Akkor cselekszel felelősen, ha felméred a vállalatod reális helyzetét, és időben felkészülsz a lehetséges változásokra. Elsőként egy válságálló, kellően rugalmas tervre lesz szükséged, amelyet következetesen meg is valósítasz.

Alapvető emberi tulajdonság, hogy nem szeretünk tervezni. Számos okkal lehet ezt magyarázni: mert időigényes, nem látható rögtön az eredménye, mert lassú a folyamat, mert úgyse az történik majd a valóságban, amit elterveztünk. Pedig rengeteg jó hatása van, amit a készítők (legyenek vállalatvezetők vagy vállalkozók) már az első terv összeállítása közben éreznek. A célkitűzés nagyon erős motiváló tényező. Amire nehezebb időszakokban még nagyobb szüksége van mindenkinek. Mihelyst van egy felelősségteljes célod, ami erősen motivál, jóval fókuszáltabban tudsz gondolkodni a megvalósításához szükséges eszközökön. Válsághelyzetben versenyelőnyt jelent, ha gyorsan cselekszel. Ehhez alakítottam ki a „Válságálló vállalkozás” egyéni tréninget. Ha a döntéseidben, az újítások kitalálásában ugyanolyan magányos vagy, mint az ügyfeleim többsége, a cikkem végén megtalálod az elérhetőségemet. Keress bátran!

A válságálló vállalkozás tréning nem csak elméleti tervezésből áll, az elemeit már másnap használhatod például egy beszállítói tárgyaláson vagy egy álláskereső interjúztatásán. Segítségedre lehet abban is, hogy milyen szempontokat szem előtt tartva alakíts ki egy-egy fontos működési folyamatot például a pénzügyi kontrolling területén.

 

  1. jó tanács: Előzd meg a csődöt!

Ne várd meg a csődhelyzetet, azaz a fizetésképtelenséget a cash flow menedzselésed komolyan vételéhez, vagyis a bevételeid és a kiadásaid tudatos tervezéséhez. Azzal, hogy tervet készítesz, és nem csak tétlen kiszolgáltatottságban várod, hogy mit hoz a jövő, máris csökkented a pénzügyi stresszt. Kézbe vetted a dolgaidat, és érzed, hogy hatásod van a vállalkozásod ügyeinek kimenetelére. A pénzügyi helyzet naprakész ismerete talán még sohasem volt annyira fontos, mint most. Minden vállalkozás működésének fontos pontja a kiegyensúlyozott cash flow menedzselés és tervezés. Ezt egyre többen tudják, de még mindig kevesen kezelik napi rutinfeladatként.

A mai gazdasági helyzetben nem bízhatsz abban, hogy az a partnered, aki eddig mindig határidőn belül fizette ki a számláidat, holnap is így fog tenni. A hitelesség és a bizalom megőrzése érdekében mindenki a legjobb arcát szeretné mutatni, főleg akkor, amikor a legnagyobb bajban van. Pedig lehet, hogy már akkora a gond, hogy egy pillanat alatt összecsapnak a feje felett a hullámok, és a te vállalkozásodat is magukkal rántják, vagy legalábbis jelentős hatást gyakorolnak rá.

Javaslom, hogy tervezz alaposabban és óvatosabban, mint eddig! Nem éves, nem havi, hanem napi, de minimum heti cash flow követést készíts a vállalatod bevételeiről és kiadásairól. Ha csődhelyzetbe kerülnél, onnan sokkal nehezebb lesz kievickélni, mint ha most fektetsz túl soknak gondolt energiát a pénzügyi helyzet menedzselésébe. Miután kialakítottad a vállalkozásodra szabott egyszerű, de annál hasznosabb szisztémát, átadhatod egy kollégádnak a feladatot, aki megfelelő felkészítés után el tudja végezni. Lehet egy ügyes adminisztrátor vagy egy kolléga a könyvelésről.

A pénzügyi, számviteli feladatok vállalaton belüli és kiszervezett, hatékony elosztását ügyfeleimnél gondosan alakítjuk ki, szükség esetén tervezzük át. Ez is egy lehetőség a vállalkozási profit növelésére. Korábban írtam erről egy blogcikket, amit itt elolvashatsz.

Ha gyakrabban is szeretnél hasonló tartalmakról olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat, ahol rendszeresen osztok meg hasznos tippeket a vállalkozások fejlesztéséhez.

 

  1. jó tanács: Egyeztess a gazdasági tanácsadóddal, és vond be a könyvelődet is!

Ha valamit, akkor a könyvelés bogarászását garantáltan a legutálatosabb feladataid között tartod számon. Pedig kincseket rejt! Ideje felhagyni a „nem szeretem a számokat” gondolkodással, mert a javadat nem ez szolgálja.

Gondolj például az adótervezésre. Nem szeretnél a szükségesnél több adót fizetni, ugye? Nagy szükséged van a vállalkozásod adózás utáni eredményére, sokat dolgozol érte. Az adódat csak tervezéssel – azaz számolással – tudod optimalizálni. Add meg az államnak, ami az övé, de ne többet.

Sokat megtudhatsz a saját céged működéséről, ha a főkönyvi kivonatát sorról sorra megbeszéled egy gazdasági tanácsadóval. Ennek segítségével értheted meg, hogy mi az az üzleti tevékenység, ami a nyereséget vagy épp a veszteséget termeli a vállalkozásodban. Lehet, hogy minimális haszonnal értékesítesz termékeket, de ügyesen hozzákapcsoltál szolgáltatásokat is, amelyeken bőséges a hasznod. Amíg erre vonatkozóan nem készítesz kimutatásokat, addig csak az érzéseidre támaszkodhatsz. Azok pedig sokszor megtévesztőek. A cégvezetők szeretik azt gondolni, hogy ami szerintük jó szolgáltatás, az biztosan nyereséges is. Pedig ezt semmi sem garantálja. Jobb a két szemeddel meggyőződni a tényleges helyzetről a számok tükrében.

A konzultációs folyamat egy pontján érdemes bevonni a könyvelődet is, de legalább részletes kimutatásokat kérni tőle. Olyanokat, amelyek gyakran könnyedén elérhetők a könyvelési rendszerekből, csak te a létezésükről sem tudtál.

 

  1. jó tanács: Vigyázz az egészségedre!

Táplálkozz egészségesen és kiegyensúlyozottan, mozogj rendszeresen és aludj legalább napi 7-8 órát! Nemrég olvastam, hogy Angliában a 40 és 50 év közöttiek közel 40 százaléka nem tud aludni a pénzügyi gondjai miatt. Az alváshiány már önmagában is mentális egészségügyi problémához vezethet. Beszélj az orvosoddal, ha olyan, már meglévő egészségügyi problémád van, amelyet a stressz súlyosbíthat. Ne hanyagold el magad! Oszd meg érzéseidet támogató barátokkal, a családoddal. Olyan emberekkel, akik megértenek, akikkel őszintén beszélhetsz, és akik segítenek megoldásokat találni és pozitívnak maradni.

Extra jó tanács: A vállalkozásod pénzügyein túl foglalkozz a saját pénzügyeiddel is. Tervezd meg a személyes költségvetésedet. Írd össze, mennyi pénzre van szükséged a költségek fedezésére. Ha szükségét látod, egy ideig korlátozd a kiadásaidat. Képezz tartalékot hosszú távra. Rövid távra pedig hozz létre egy vészhelyzeti alapot. Ez a pénzösszeg fedezetet nyújthat a 6-9 hónapnyi legszükségesebb kiadásaidra. Ezáltal is nagyobb biztonságban érezheted magad, azaz újabb lépést tehetsz a pénzügyi stressz csillapítására.

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

 

süti beállítások módosítása