A vállalkozók mumusa: a fizetésképtelenség
Előzd meg a bajt likviditási vészforgatókönyvvel

A közelmúltban sokat cikkeztek a Booking.com utalásainak elmaradásáról, késedelméről. Emiatt számos szállásadó került pénzzavarba Magyarországon is. Korábban hasonló problémával szembesültek az Etsy platformon értékesítők.

img_6385.jpg

A legtöbb vállalkozás életében előbb-utóbb eljön a pillanat, amikor egyik vagy másik vevője, ügyfele nem vagy csak késedelmesen fizet. Ha a vállalkozás nincs felkészülve az ilyen cash flow problémák kezelésére, az akár a csőd szélére is sodorhatja. Mert ha neki nem fizetnek, ő sem tudja teljesíteni a fizetési kötelezettségeit. Egy Booking.com vagy egy Etsy különösebb következmények nélkül élhet (vagy inkább visszaélhet) az erőfölényével, és ilyen-olyan indokokkal halaszthatja a pénzügyi teljesítést, de egy szállásadó vagy kézműves kisvállalkozó nem bújhat ki mondjuk a rezsifizetési kötelezettségei alól. Ha a vállalkozás arra rendezkedett be, hogy az egyik héten beérkező pénzekből tudja csak kifizetni a következő héten esedékes kiadásait, annak hamar sírás lehet a vége.

Hiába életképes és megalapozott hosszú távon egy üzleti modell, ha rövid távon megoldhatatlan pénzzavarba kerül a cég. Nem véletlen, hogy a gazdasági, pénzügyi szakértők és a gyakorlott cégvezetők hímes tojásként vigyáznak a cash flow-jukra, és minden erővel igyekeznek elkerülni, hogy likviditási – azaz rövid távú fizetési – gondjaik támadjanak.

A mostani magas infláció és elhúzódó recesszió különösen próbára teszi a vállalkozásokat. A Coface hitelbiztosító közlése szerint hazánkban 2022-ben összesen 8111 felszámolási eljárás indult, ami majdnem a duplája a 2021-es 4359 eljárásnak. Szektorspecifikusan a tavalyi eljárások körülbelül 30 százaléka az építőiparban, 10 százaléka pedig az autóiparban volt. Máshol azt olvastam, hogy 2022-ben mintegy 4500 kisbolt zárt be, ami az összes 4 százalékát jelentette.

 

Mit tehetsz azért, hogy vállalkozóként ne kerülj ilyen helyzetbe, és át tudd vészelni, ha egy-egy vevődnek fizetési gondjai támadnak? Szerencsére több eszköz is a rendelkezésedre áll, csak meg kell őket ismerned, és időben fel kell készülnöd a buktatókra – azaz kell legyen vészforgatókönyved.

A vészforgatókönyv a legrosszabb események bekövetkezésére készített üzleti és pénzügyi terv, azaz a lehetséges válaszlépések rendszerezett gyűjteménye. A kiindulópontja pedig az üzleti kockázatok feltérképezése. A cikk második felében adok néhány hasznos tanácsot az elkészítéséhez, de előbb nézzük meg, mit is értünk likviditáson.

 

TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

 

Mi a likviditás?

A likviditás röviden fizetőképességet jelent. Egy vállalkozás likviditási mutatója elárulja, hogy milyen mértékig tudja teljesíteni a fizetési kötelezettségeit. Magyarul: van-e elég likvid eszköze (elsősorban készpénze) a tartozásai rendezésére.

Egy egyszerű példával illusztrálva: Ma ki kell fizetned az alkalmazottjaid bérét, és be kell fizetni utánuk a járulékokat. Összesen 10 millió forintot. Ha nincs ennyi pénz a bankszámládon, akkor likviditási gondjaid vannak.

Hiába megy általánosságban jól a vállalkozásod, ha rövid távon olyan pénzzavarba kerülsz, hogy nem tudod teljesíteni a fizetési kötelezettségeidet. Ezért kell nagyon odafigyelni a pénzáramlásra, azaz a cash flow-ra, és gondosan megtervezni.

Legalább a likviditási rátát érdemes szem előtt tartanod és minden könyvviteli havi zárás után kiszámolnod. Ezt a mutatószámot nemcsak a saját vállalkozásodban, hanem a fontos partnereidnél is figyelemmel kell követned. Az utóbbiakét a közzétett éves beszámolójukban található adatokból tudod kiszámítani.

A likviditási rátát úgy kapod meg, hogy a forgóeszközök értékét elosztod a rövid lejáratú kötelezettségekével. Ha 1-nél nagyobb szám az eredmény, az azt jelenti, hogy a vállalkozás kényelmesen ki tudja fizetni a rövid távon várható kiadásait, hiszen – egy kicsit leegyszerűsítve – több pénze van, mint rövid lejáratú tartozása. Ha 1-nél alacsonyabb számot kapsz, az még nem feltétlenül baj, de óvatosságra int.

 

Mi számít likvid eszköznek?

A készpénzen és a bankszámlán rendelkezésre álló pénzen túl minden olyan eszköz likvidnek számít, ami könnyen és gyorsan készpénzre váltható. Ilyenek például a bankbetétek vagy egyes értékpapírok. Kevésbé likvid eszközök az áruk, a készletek, mert készpénzre váltásuk hosszabb időbe telik és bizonytalan (nem biztos, hogy az árut sikerül értékesíteni). Még kevésbé likvid eszközök a gépek, a berendezések és az ingatlanok, mivel ezeknek az értékesítése tart a legtovább.

 

Készíts likviditási vészforgatókönyvet

Egy alapos vállalkozás vészforgatókönyve nemcsak a likviditási nehézségekből fakadó veszélyekre tér ki, de a mai cikkemben csak a pénzügyi, likviditási stabilitás megőrzésével és az ehhez szükséges lépésekkel foglalkozunk.

Egy igazán jól használható vészforgatókönyv a kockázatok azonosításával kezdődik. Ha eddig nem törődtél az üzleti kockázataid feltérképezésével, itt az ideje ebben is szintet lépned.

A kockázatot úgy definiálhatjuk, mint annak az esélyét, hogy valami olyan dolog történik, ami hatással van a vállalatod célkitűzéseire. Ezek a hatások lehetnek pozitívak is, de most csak a negatív hatású kockázatokról lesz szó.

A likviditási vészforgatókönyv a likviditási kockázati események hatásainak kiküszöbölésére adandó válaszaid összessége.

A kockázatok azonosítását, értékelését és a kezelésükre vonatkozó lépések kidolgozását kockázatkezelésnek nevezzük. Annál jobban tudod a releváns kockázatokat összegyűjteni és lépéseket tenni a megfékezésükre, minél jobban ismered a vállalkozásod működési folyamatait. Ebben segítségedre lehet a különféle pénzügyi kimutatások elemzése.

 

Hogyan fogj hozzá?

Tegyél fel magadnak releváns kérdéseket, keresd meg a válaszokat, és számolj. (Sajnos, a matek nem úszható meg, ha vállalkozó vagy – erről ebben a cikkben írtam.)

 

Néhány téma gondolatébresztőnek:

  • Mi a teendő, ha a vállalkozás bankszámláján lévő pénz lecsökken? Milyen összegeknél milyen lépéseket kell megtenni?

Pl. ha 10 millió forint alá csökken a bankszámlapénz, vezetői megbeszélést kell összehívni, amin soron kívül áttekintitek a következő hetek cash flow tervét, és lépéseket tesztek a bevételek előre hozása és/vagy a kifizetések átütemezése kapcsán.

  • Mi a teendő, ha a vállalkozás értékpapírjainak az árfolyama jelentősen esik?

Ha a cash flow tervezésekor gyakran kalkuláltok az értékpapíreladással, akkor fel kell készülnötök arra, hogy nem olyan árfolyamon tudjátok majd pénzzé tenni őket, amilyenen eredetileg gondoltátok.

  • Mi a teendő, ha a vállalkozás hiteleinek törlesztőrészletei hirtelen megemelkednek?

A hiteltörlesztések jelentős és folyamatos kiadások egy vállalkozás életében. A bankokkal pedig nem jó ujjat húzni, ezért ha neked is vannak visszafizetendő hiteleid, kezeld őket prioritással.

  • Mi a teendő, ha elnyertél egy pályázati támogatást, de nem fizették ki a várt határidőre?

Láttunk már olyat, hogy pályázatokat visszavontak, csökkentették a már megítélt összegeket vagy késve utaltak. Ha a vállalkozásod a jövőben rendszeresen szeretne pályázati pénzekből fejleszteni, kell legyen áthidaló cselekvési és finanszírozási terved arra az esetre, ha a kifizetések csúsznának.

  • Hogyan kezeld azokat a helyzeteket, amikor nem vagy csak késedelmesen tudod kifizetni a tartozásaidat?

A leggondosabb cash flow tervezés mellett is előfordulhat, hogy átmeneti pénzzavarba kerülsz, és elkezdenek felgyűlni a lejárt fizetési határidejű számlák. Ilyenkor egyrészt tudnod kell sorrendet felállítanod (melyiket fizeted ki először), másrészt kell legyen terved például a fizetések átütemezéséről szóló egyeztetésekre is.

  • Hogyan kezeld azokat a helyzeteket, amikor neked tartoznak pénzzel?

Ez az egyik legszerteágazóbb témakör, amely az udvarias fizetési emlékeztető kiküldésétől egészen a pénzbehajtásig terjed. Nem árt, ha a vészforgatókönyv e részénél jogi és pénzügyi szakértők tanácsait is kikéred. Hidd el, hogy sokkal könnyebben és gyorsabban jutsz majd a pénzedhez, ha előre felkészülsz ezekre a szituációkra, és nem akkor kezdesz kapkodni, amikor már fél éve nem fizet az ügyfeled.

  • Milyen kockázatokkal jár és milyen tartalékokat kell képezned, ha a vállalkozásod más vállalkozásnak a bankján keresztül feltétel nélküli fizetési garanciát ad? (Ha ez most kínaiul volt, kövesd az instámat, ahol naponta osztok meg hasonló alapfogalmakat is elmagyarázó posztokat is.)
  • Mi a teendő, ha egy jelentős (az éves forgalmad legalább 15 százalékát hozó) vevő rendszeresen késve fizet?

Ha egy fontos ügyfeled notóriusan késve fizet, mégis meg akarod tartani, akkor akár az egész cash flow tervedet át kell alakítanod. Léteznek megoldások a probléma kezelésére (folyószámlahitel, faktorálás stb.), de ezeknek a költségét bele kell majd kalkulálnod a bekerülési áraidba.

  • Hogyan kezeld azt a helyzetet, ha egy ügyfeledről kiderül, hogy bár neked még nem tartozik, mások felé komoly fizetési nehézségei vannak?

Nincs is annál torokszorítóbb érzés, amikor úgy dolgozol egy nagyobb projekten, hogy közben joggal tartasz attól, hogy a végén futhatsz a pénzed után. Ilyenkor nem szabad homokba dugnod a fejed, hanem a vészforgatókönyv előre lefektetett keretei segítségével minél hamarabb gondoskodnod kell a bevételed védelméről.

 

A fenti lista tetszés szerint kiegészíthető a vállalkozásodra és a piaci szegmensedre érvényes veszélyforrásokkal. Gondold át a múlt legnagyobb kockázatait, hibáit, elemezd a korábbi likviditási gondjaidat, és folyamatosan bővítsd a vészforgatókönyvet, ha újabb tipikus likviditási veszélyhelyzetekkel szembesülsz.

Állíts fel hipotéziseket a legrosszabb esetekre, mintha egy pénzügyi katasztrófafilm forgatókönyvét írnád, és számolj! A számításod legyen eléggé részletes ahhoz, hogy zsinórmértékül szolgálhasson, de nem kell több oldalas kalkulációkat készítened.

 

Ha már bajban vagy

Ha elkéstél a vészforgatókönyv készítésével, mert beütött vagy közel a baj, akkor előbb oltsd el a tüzet – azaz oldd meg a konkrét likviditási gondot –, de utána ne feledkezz meg a vészforgatókönyv elkészítéséről sem. Bármikor újra bajba kerülhetsz, és akkor nagyon jól fog jönni.

 

  1. Ha a vevőd nem fizet

Vizsgáld meg a szerződéses feltételeidet, hogy tudd, mit tehetsz, ha egy partnered nem fizet neked időben. Ha emiatt nehézségeid lesznek a számláid kifizetésével, fontos, hogy proaktívan lépj fel a helyzet megoldása érdekében. Egyeztess ügyvéddel, hogy milyen jogi lépéseket tehetsz a pénzed behajtására.

 

  1. Ha te nem tudsz fizetni

Az őszinte kommunikáció a segítségedre lehet. Értesítsd a beszállítókat arról, hogy átmenetileg likviditási nehézségekkel küzdesz. Keressetek együtt megoldásokat a fizetési határidők meghosszabbítására vagy részletfizetési ütemezésre.

 

  1. Ha van pénzed, csak nem elég

Nézd át, hogy mely számlákat szükséges azonnal kifizetned, és melyek esetében lehetséges egyeztetés vagy elhalasztás. Gondold újra a kiadásaidat, és csökkentsd vagy halaszd el, amit csak lehet.

 

  1. Ha forráshiány miatt van likviditási gondod

Keress alternatív finanszírozási lehetőségeket. Olyan megoldásokat, amelyekkel rövid távú likviditást biztosíthatsz a vállalkozásodnak. Ilyenek a rövid távú hitel, a lízing, a faktoring vagy az esetleges meglévő eszközök értékesítése.

 

  1. Ha túl sok a hiteled

Egyeztess a hitelezőkkel. Ha banki hiteleid vannak, lépj kapcsolatba a pénzintézetekkel, és tárgyalj a törlesztőrészletek és a kamatfizetés átütemezéséről. Igen, lehet ilyen csinálni. Ha a bank látja, hogy a fizetési nehézségeid megoldására törekszel, és van is rá reális esély, akkor rugalmasabbak lesznek, mintha nekik kell üldözniük a hónapok óta be nem fizetett törlesztőrészletek miatt.

 

Azt kívánom, hogy a vállalkozásod sose küzdjön ilyen likviditási gondokkal. Ehhez a legjobb út, ha a fentieket megfogadva, tudatosan és folyamatosan monitorozod a vállalkozásod pénzügyi helyzetét, és rugalmasan reagálsz a változó körülményekre. A likviditás megőrzése kulcs a vállalkozásod stabilitásának és növekedésének megőrzéséhez.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása