Ki miért vállalkozik?
9 ok, 9 híres vállalkozó + 1 hírhedt

„Az időd véges; ne pazarold arra, hogy valaki más életét éled. Ne kerülj a dogmák csapdájába – azaz ne mások gondolkodásmódját követve élj. Ne hagyd, hogy mások véleményének zaja elnyomja a saját belső hangodat. És ami a legfontosabb: legyen bátorságod követni a szívedet és az intuíciódat. Ők valahol már tudják, hogy mivé akarsz igazán válni. Minden más másodlagos.”

female-young-manager-discussing-adhesive-note-with-coworkers-office-meeting.jpg

Ezek a fantasztikus és megszívlelendő szavak Steve Jobstól származnak, akik tényleg értette, mit jelent vállalkozóként az álmaidat követni, és nem hagyni, hogy a konvenciók gátat szabjanak nekik.

Nem mindenki indul ilyen magasztos célokkal és világmegváltó elképzelésekkel a vállalkozóvá válás útján. Van, aki a hobbijából szeretne megélni; van, akit a kényszer visz rá; van, aki egy kis mellékest szeretne keresni; és van, aki csak úgy belecsöppen.

De miért fontos ez? Miért számít az, hogy te miért lettél (vagy lennél) vállalkozó? Azért, mert a vállalkozásod működését a céljaidhoz kell igazítanod. Nem mindegy, hogy te szeretnél lenni a következő Steve Jobs, vagy gyesen lévő anyukaként szeretnél egy kis plusz pénzt keresni.

A jó üzleti tervezés része az is, hogy tisztában vagyunk a vállalkozásindítás mögötti okokkal és célokkal. Ha nem bírod elviselni, hogy mások parancsolgatnak neked (ok), akkor szeretnél a magad ura lenni (cél). Ha nem tudod megfogalmazni az okokat és a célokat, akkor hogyan juthatnál el bárhová is? Amikor az ügyfeleimmel üzleti tervet készítünk, az első kérdéseim egyike, hogy miért vállalkoznak. Azaz mi viszi rá őket, és mi vele a céljuk. Meglepődnél, milyen kevesen tudnak erre határozott választ adni.

A következőkben bemutatok 9 jellemző okot a vállalkozóvá válásra. A legtöbből egyenesen következik a cél is, de néhányhoz több cél is társítható. Akár aktív, akár leendő vállalkozó vagy, ez a lista ugródeszkát ad a gondolkodáshoz és a vállalkozásod üzleti tervéhez szükséges nulladik lépés megtételéhez.

Meríts belőle ihletet, és miután elolvastad a cikket, szánj egy kis időt arra, hogy átgondolod a saját okaidat és céljaidat. Meglátod, sokkal könnyebb lesz majd a folytatás megtervezése. Ha van kedved, meg is írhatod nekem a gondolkodásod eredményét akár az Instagram-oldalamon, akár a honlapomon keresztül.

 

TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

 

9 ok a vállalkozóvá válásra

 

  1. Szenvedély és személyes kiteljesedés

Sok vállalkozó azért indít vállalkozást, mert egy adott termék vagy szolgáltatás iránt szenvedélyesen rajong. Örömét leli abban, hogy az érdeklődésének hódol, és a szenvedélyét karrierré és vállalkozássá transzformálja.

Ha neked is ez a fő mozgatórugód, azt azért tartsd szem előtt, hogy nem minden hobbiból lehet pénzügyileg nyereséges vállalkozást építeni. Van, ami jobb, ha csak hobbi és örömforrás marad.

A már idézett Steve Jobs, az Apple társalapítója a szenvedélyvezérelt vállalkozó egyik klasszikus példája. A technológia és a formatervezés iránti szeretete vezette őt arra, hogy szülei garázsában megalapítsa az Apple-t. Olyan termékeket akart létrehozni, amelyekért ő és mások is rajongtak. Jobs szenvedélye és az innováció iránti elkötelezettsége az Apple-t a világ egyik legértékesebb vállalatává tette.

 

  1. Pénzügyi függetlenség

Az anyagi függetlenség és a pénzügyi siker lehetősége a vállalkozóvá válás egyik jelentős motivációja. A vállalkozás alapítása lehetőséget kínál a vagyonépítésre és az anyagi biztonság elérésére vagy akár a meggazdagodásra. De szinte mindig igényel befektetést is. Ezért jó, ha van megtakarított, örökölt vagy kölcsön kapott pénzed az induláshoz. Azt is tartsd észben, hogy egy új vállalkozás általában az első két évben kevés profitot termel. Örülhetsz, ha nullára kihozod. A pénzügyi függetlenséget ezért inkább hosszú távú célként fogalmazd meg, és ne számíts arra, hogy egy-két hónapon belül egy önjáró pénznyomdává válik a vállalkozásod.

Warren Buffett, a világ egyik legsikeresebb befektetője számára a pénzügyi függetlenség jelentette az egyik legfontosabb motivációt. Gyerekkorában újságkihordóként kezdte, és már akkor gondosan félretette a keresete nagy részét, hogy később a tőkéjét befektethesse, még később hogy vállalkozásokat hozhasson létre, és hogy évtizedekkel később dollármilliárdossá válhasson. A legtöbben jóval kisebb vagyonnal is beérnénk, ugye?

 

  1. Rugalmasság és önállóság

Ki ne akarna a saját főnöke lenni? A vállalkozó szellemű munkavállalók közül sokan azért indítanak saját vállalkozást, mert nem viselik jól, ha a vezetők ugráltatják őket.

Ha te is ebben a cipőben jársz, készülj fel rá, hogy esetleg keményebb főnöke leszel saját magadnak, mint eddig bárki. Kihívást jelenthet, hogy jól oszd be az erődet, a kreatív energiáidat, és ne hajtsd túl a magad. Mert a vállalkozói életformában a munkát jellemzően csak abbahagyni lehet esténként, kész sose leszel. Mindig van mit csinálnod, hiszen tele vagy ötletekkel, amiket gyorsan szeretnél megvalósítani. A vállalkozók gyakran nagyra értékelik a saját vállalkozásuk működtetésével járó önállóságot és rugalmasságot, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy maguk határozzák meg időbeosztásukat és önállóan hozzanak döntéseket. Nekik ez jelenti a legfőbb szabadságot az életben.

Michelle Obama is a rugalmasságot és az önállóságot választotta. Az Egyesült Államok korábbi First Ladyje a Fehér Házból való távozása után saját vállalkozásba kezdett „Becoming” néven. Megírta memoárját, és könyvturnéra indult. Szabadabban oszthatta be az idejét, és olyan projekteken dolgozhatott, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődött, miközben élvezhette a vállalkozói autonómiát is.

 

  1. Problémamegoldás

Egyes vállalkozók felismernek egy problémát vagy rátalálnak egy piaci igényre, és azért indítanak vállalkozást, hogy megoldást nyújtsanak. Az a vágy hajtja őket, hogy pozitív hatást gyakoroljanak az emberek életére, hogy értéket teremtsenek, és ezzel pénzt keressenek. Igen, jellemzően nem jótékonykodásból teszik, hanem a profitért.

Ide kívánkozó példa a gluténmentes pékségek és cukrászdák népszerűségének növekedése az elmúlt évtizedben. Ezek gyakran azért létesültek, mert a vállalkozó gyermeke, családtagja, esetleg saját maga komoly ételérzékenységgel küzdött. Az otthoni kísérletezések pedig olyan jól sikerültek, hogy érdemes volt rá vállalkozást alapítani.

Vagy hogy egy bő évszázaddal korábbi példát mondjak: az autógyártás hőskorában igazi kuriózumnak számított, ha valaki a lassú és körülményes munkával legyártott néhány automobil egyikének tulajdonosa lehetett. Az autózás olyan úri luxus volt, mint ma jachttulajdonosnak lenni. A legtöbben csak irigykedve nézték az akkor még igencsak rozoga utakon tülkölve elporzó ördögi járműveket. Henry Ford újítása, a futószalagos gyártás azonban szélesebb tömegek számára is elérhetővé tette az autóvásárlást. A Ford T-modell sikere pedig a világtörténelem egyik legismertebb vállalkozójává tette Henry Fordot.

 

  1. Piaci lehetőségek

A vállalkozóvá válást egy ígéretes piaci lehetőség is motiválhatja. Ha jó időben vagy jó helyen, és a szaktudásod, az élelmességed, a jó szervezőképességed vagy a jó helyzetfelismerésed miatt versenyelőnyre tudsz szert tenni, és szinte biztosnak ígérkezik a siker, az nagyon erős motiváció a vállalkozás alapítására. Például ha egy olcsó beszerzési forrásra bukkansz, és az árut drágán, azaz magas árréssel tudod értékesíteni. Gondolj csak bele, mennyiért lehetett egészségügyi arcmaszkot venni a világjárvány kezdetén. Vagy mennyibe kerültek akkortájt az első tesztek. Akik gyorsan reagálnak az ilyen kínálkozó alkalmakra, rövid idő alatt nagy haszonra tehetnek szert. Persze kérdés, hogy egy-egy ilyen lehetőségre fel tudsz-e építeni egy hosszú távon is életképes vállalkozást. Ma már a kutyának se kellenek se a maszkok, se a tesztek.

Kedvenc példám a kínálkozó lehetőségek kihasználására az Instagram sikersztorija. Az okostelefonok berobbanásával egyre többen hordoztak értékelhető minőségű fotók készítésére alkalmas készülékeket a zsebükben mindennap. A fényképeket pedig már a papírképek korában is előszeretettel mutogatták egymásnak az emberek. Kevin Systrom és Mike Krieger 2010-ben erre a felismerésre építve hozta létre a könnyű képszerkesztési lehetőségekkel és közösségi funkciókkal felturbózott alkalmazását, amely rövid úton az egyik legsikeresebb platformmá vált. Az Instagram – igaz, már új tulajdonossal – ma is szárnyal, ellentétben a maszk- és tesztbiznisszel.

 

  1. Kreativitás és innováció

A vállalkozói tevékenység arra is alkalmas keret, hogy a kreatív ötleteinket és újításainkat életre keltsük. Ráadásul úgy, hogy valami hasznosat hozol létre.

Neked is rejtőznek remek üzleti elképzeléseid az asztalfiókban? Vannak, akik csak ötletelni szeretnek, és a megvalósítást már másra bíznák. Ha egyedül kezdesz vállalkozásba, fordíts elegendő figyelmet az ötleteid életképességének tesztelésére, illetve gondolj a gyakorlati lépések kidolgozására és végrehajtására is. Vagy társulj egy üzleti partnerrel, aki jó ebben. Ha pedig egyedül vágnál bele, még mindig kérheted vállalkozási és üzleti tanácsadó segítségét.

Az életképes és hasznos innováció olyan varázsszó, amely megkönnyítheti az utadat a fizetőképes vásárlók megnyeréséhez. Az értelmes és hatékonyságot növelő újdonságokat mind a magánemberek, mind a cégek szeretik, mert időt és pénzt is megtakarítanak velük.

A Netflix egyszerű DVD-kölcsönző cégként kezdte. A kétezres évek közepén azonban meglátták a lehetőséget a széles sávú internet elterjedésében. Felismerték, hogy egyre többen néznek videókat a neten, és Reed Hastings vezérigazgató vezényletével gyors profilváltást hajtottak végre. A Netflix hosszú évekig egyeduralkodóként határozta meg a streamingpiacot, és csak az utóbbi néhány évben kezdtek el mellé felzárkózni a konkurensek. A Netflix helyzetfelismerése, kreativitása és innovativitása mintegy 15 éves előnyt adott a cégnek, és lehetővé tette, hogy a világ legnagyobb vállalatainak egyikévé nőjék ki magukat.

 

  1. Munkahelyi biztonság és karrierváltás

Az emberek azért is indítanak vállalkozást, mert bizonytalan a munkahelyük, vagy mert stabilabb munkahelyre vágynak. Őket kényszervállalkozóknak is szoktuk nevezni. A kényszer azonban jól is elsülhet. Lehet, hogy ez a bizonytalanság kell ahhoz, hogy a bátorságukat összeszedve változtassanak az életükön.

J. K. Rowling, a Harry Potter-sorozat szerzője olyan vállalkozó, aki karrierváltással és személyes kihívások felvállalásával ért el sikereket. Munkanélküli, egyedülálló anyából a világ egyik leghíresebb írójává vált, és egy olyan szeretett mesevilágot hozott létre, amely milliókat vett rá az olvasásra.

 

  1. Örökség és családi vállalkozás

Egy sikeres vállalkozás akár generációkra is meghatározhatja egy család tagjainak az életpályáját. Az örökül hagyott vállalkozás hagyományt teremt, dinasztiát hoz létre. Egyes vállalkozókat az a vágy motivál, hogy olyasmit építsenek, amit továbbadhatnak a következő generációknak. Elég csak a Béres- vagy a Zwack-családra gondolnunk hazánkban. Egy harmadik nagy dinasztiáról, a Zsolnayakról épp nemrég írtam egy hosszú cikket. Ha érdekel, hogyan lehet egy évszázad történelmi viszontagságait átvészelni, olvasd el

 

  1. Jótékonyság

Vannak, akik kifejezetten azért hoznak létre vállalkozást, hogy másokon segítsenek. Ez lehet egészen fiatal kori elhatározás, de számos sikeres vállalkozó a visszavonulása után kezd jótékony célú tevékenységbe. Ezek a „vállalkozások” némileg kakukktojások, amennyiben nem a profitszerzés a fő céljuk. Sokszor valamilyen alapítványi formában működnek – de a létrehozásukhoz és fenntartásukhoz vállalkozói szemlélet is szükséges.

A jótékonykodás egy érdekes esetét a cikk végére hagytam jutalmul azoknak az olvasóknak, akik eddig kitartottak. A hatékony altruizmus (önzetlenség) olyan filozófia és társadalmi mozgalom, amelynek az a célja, hogy egyszerre hatékony és önzetlen módon támogassa a rászorulókat. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a hagyományos vállalkozásokhoz hasonlóan profitorientált tevékenységet folytatnak, de azzal a céllal, hogy a megtermelt profitot társadalmilag hasznos célokra fordítsák.

A hatékony altruizmus elnevezést 2011-ben alkották meg, 2013 óta pedig rendszeresen megrendezik a „Effective Altruism Global” konferenciát. Elvei alapján olyan filantrópok ajánlottak fel dollármilliárdokat jótékony célokra, mint Dustin Moskovitz, a Facebook társalapítója.

A mozgalom az elmúlt hónapokban elég szerencsétlen összefüggésben került be a köztudatba, ugyanis Sam Bankman-Fried, a bedőlt FTX kriptotőzsde alapítója – akire feltehetőleg hosszú börtön vár –korábban szintén az effektív altruista mozgalom tagja volt.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása