Karácsony előtti nagytakarítás a vállalkozásodban
3 pont az év végi to-do-listához

Tudom, kilométeres tennivalólistád van az évből hátralévő néhány napra. Karácsonyfa, bejgli, ajándékok, hogy a vállalkozásod tucatnyi apró-cseprő, de annál sürgősebb ügyeiről ne is beszéljünk. Ebben a cikkben mégis arra próbállak rávenni, hogy szoríts egy kis időt három nagyon fontos, átgondolandó témának, amelyek akár jelentősen befolyásolhatják a vállalkozásod 2023. évi eredményét.

thoughtful-man-spectacles-yellow-headwear-striped-jumper-has-creative-occupation-focused-stands-with-hands-crossed.jpg

Miért fontos, hogy még decemberben cselekedj, ha egyszer csak tavasszal kell leadni az éves számviteli beszámolót? Finomításra valóban lesz lehetőséged 2024 elején is, de a tervezett teljesítéseknek (áruk eladása vagy vásárlása, szolgáltatások nyújtása vagy igénybevétele) legkésőbb december 31-ig meg kell történniük, ha azt akarod, hogy még az idei eredményedbe beszámítsanak. (Kivéve, ha pénzforgalmi elszámolással dolgozol, mert akkor adózási szempontból nem a teljesítés, hanem a fizetés teljesítésének vagy a bevétel beérkezésének időpontja számít.)

Az utolsó hónapra maradó rohamban keletkező bevételek és kiadások akár jelentősen is hathatnak a céged 2023. évi eredményére, azon keresztül pedig három fontos dologra:

  • a fizetendő adódra;
  • a kifizethető osztalékra;
  • valamint a vállalkozásodról kialakult képre, amelynek például egy jövőbeli hitelminősítésnél vagy beszállítói értékelésnél lehet fontos szerepe (amikor a te vállalkozásod a szállító egy potenciális vevőnél).

A pénzügyi kimutatások tartalmával formálhatod a jövőbeli növekedési lehetőségeidet is. Éppúgy számít az év végi eredményed, mérlegképed egy befektető megnyerésénél, mint az egész céged eladási árának meghatározásánál.

Év végi hajtás ide, karácsonyi készülődés oda, arra biztatlak, hogy végezz egy alapos nagytakarítást a vállalkozásodban is, és rendezd el a 2023-as ügyeidet megnyugtatóan, mert akár milliókat is spórolhatsz vele – az pedig már nem is rossz karácsonyi ajándék saját magadnak.

 

Lássunk tehát három pontot, amelyeket érdemes felvenned a to-do-listádra, és amelyekkel vállalkozásvezetőként érdemes foglalkoznod az év végén!

 

A pénzügyi-számviteli eredmény áttekintése

Az év végi teendőket egy alapos pénzügyi felülvizsgálattal és elemzéssel érdemes kezdened. Kérdd el a könyvelőtől a vállalkozásod aktuális főkönyvi kivonatát, eredménykimutatását és mérlegét, majd merülj el bennük! Ne aggódj, nem kell könyvelőtanfolyamot végezned az alapvető adatok megtalálásához és az összefüggések megértéséhez. Kezdőként a főkönyvi kivonat 3 tételére koncentrálj:

  1. bevételek (9-cel kezdődnek a főkönyvi kivonat listázott soraiban);
  2. költségek, ráfordítások (5-tel és 8-cal kezdődnek a főkönyvi kivonat listázott soraiban);
  3. adózás előtti eredmény.

Keresd meg, hogy mennyi az árbevételed, a pénzügyi bevételed és minden egyéb bevételed együttes összege. Hasonló módon keresd meg a költségeket és a ráfordításokat, majd a vond ki őket a bevételek összegéből. Ezzel már ki is számoltad az adózás előtti eredmény első részét. Persze csak addig az időpontig tudsz így eljutni, ameddig az elemzéshez használt főkönyvi kivonat adatokat tartalmaz. A kapott értékhez hozzá kell adnod az év végéig várhatóan teljesülő bevételeidet és költségeidet, ráfordításaidat. Valószínűleg lesznek olyan tételek, amelyek az idén teljesülnek, de majd csak január elején számlázod ki őket vagy kapod meg róluk a számlát a partnereidtől. Hacsak nem pénzforgalmi elszámolást használsz, ezek a teljesítések is a 2023-as eredményedet befolyásolják, ezért fontos, hogy ne feledkezz meg róluk a számítás során.

Miután így összesítetted az eddigi tényadatokat és a becsült számokat, megkapod az ez évre várható adózás előtti eredményedet.

Az adózás előtti eredményt a társasági adóval vagy a kisvállalati adóval (a kivával) kell csökkentened, hogy eljuss az adózás utáni eredményhez. Ehhez a lépéshez a könyvelődre és/vagy a gazdasági tanácsadódra is szükséged lesz, mert az adószámítás komoly szaktudást igényel.

Az adóoptimalizálás viszont egy olyan fontos elem, amely nem hagyható ki, és amellyel viszonylag könnyen takaríthatsz meg pénzt. Például igénybe vehetsz adókedvezményt egy új termelőberendezés finanszírozásához, amivel villamosenergiát is spórolhatsz.

 

TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

 

A bevételek és költségek felülvizsgálata

Biztos, hogy mindent kiszámláztál ebben az évben? Tapasztalatom szerint a legtöbb cégnél előfordul, hogy év közben elfelejtenek számlát kiállítani egy-egy teljesített szolgáltatásról vagy eladott termékről. Ennek az ellenőrzése kihagyhatatlan év végi feladat, már csak azért is, mert a feledékenységből a következő évre átnyúló számlázás nemcsak a te vállalkozásodban, hanem a partnerednél is könyvelési, számviteli gondokat okozhat.

Ha már van teljesítésigazolásod, csak a számlázás maradt el, akkor egyszerűbb a folyamat, mert csak magát a számlát kell kiállítanod és elküldened. Ha a teljesítés igazolása hiányzik, akkor előbb a partnereddel kell egyeztetned a megfelelő dokumentálásról. (A teljesítésigazolás kiállítása nem kötelező, de bevett gyakorlat, amit az adóhatóság is szeret. A lényeg azonban az, hogy a teljesítést hitelt érdemlően kell bizonyítani – és ez mindkét fél érdeke.)

Az elmaradt számlázások miatt esélyes, hogy az áfabevallásodat is önrevíziózni kell, hiszen hiába állítod ki később a számlát, a teljesítés már régebben megtörtént, amivel egyidejűleg adókötelezettséged keletkezett (ismét: kivéve pénzforgalmi elszámolás esetén). Az önrevízióban a könyvelőd tud segíteni.

Azt azért tartsd észben, hogy az ügyleteidet a teljesítéstől számított 8 napon belül kell kiszámláznod, tehát a számlázás elhanyagolásával mulasztást is elkövetsz.

A költségeket úgy érdemes átnézned, hogy az üzleti és pénzügyi terved adatait hasonlítod össze a tényleges teljesítésekkel. Mert nem elég tudni a számokat, arról is képet kell alkotnod, hogy jók-e vagy rosszak az összesítésként kapott adatok.

Nézz meg minden jelentős eltérést, és keresd meg a mögöttük álló okokat. Miért költöttél másfélszer annyit irodaszerekre? Miért került 20 százalékkal többe egy berendezés, mint amennyit a tervezés során elkülönítettél rá? És milyen tanulságokkal szolgál mindez a jövő évi terveid szempontjából? Lehet, hogy túl optimistán szoktad becsülni a kiadásaidat, és emiatt folyton cash flow problémáid vannak, vagy nem teljesülnek a profitcéljaid?

Ha készítettél úgynevezett gördülő tervet, még jobb helyzetben vagy, mert abban valószínűleg számoltál az inflációs kiigazításokkal, vagyis a tételek árváltozásával. Egy ilyen terv a bevételek vizsgálatánál is jól jöhet.

 

Ha nem tudod, hogyan kell gördülő tervet készíteni, és miért hasznos, keress meg, segítek.

 

Javaslom, hogy nézd át az előző egy-két év novemberi és decemberi számláit, és ellenőrizd, hogy minden ilyenkor szokásos tétellel kalkuláltál-e az idén is. Emellett az aktuális projektekhez és nagyobb egyedi szerződésekhez kapcsolódó bevételi és költségtételeket is meg kell vizsgálnod – a kapcsolódó szerződésekkel együtt. Ha rendelkezel folyamatosan frissített pénzügyi tervvel, akkor sokkal egyszerűbb a feladatod.

 

Az üzleti és pénzügyi tervezésről számos cikket írtam, legutóbb például ezt.

 

A követelések és kötelezettségek számbavétele

A gazdasági nehézségek rákényszerítették a vállalkozásokat a tudatosabb cash flow menedzsmentre. Ha te is elkezdtél jobban odafigyelni a pénzforgalmadra az elmúlt egy-két évben, őrizd meg ezt a szokásodat akkor is, ha jobb idők járnak, mert így érhetsz el a stabilabb és nagyobb adózott eredményt.

Az év vége előtt kiemelten figyelj a kintlévőségek beszedésére és a kötelezettségeid (például adók és szállítói számlák) határidőn belüli kifizetésére. Hogy miért? Mert az éves számviteli beszámolód mérlegében rosszul mutat, ha van lejárt fizetési határidejű vevői vagy szállítói számlád vagy bármely más lejárt követelésed, kötelezettséged. Ezek mind kockázatokat hordoznak magukban. Néhány napos megcsúszás nem a világ, de minél hosszabb a késedelem, annál nagyobb gondot jelez. Az ilyen nagyobb fizetési csúszások mögött sokszor partneri viták vagy fizetési gondok állnak. Sajnos, ahogy telik az idő, úgy válik egyre kétségesebbé, hogy a teljes összeghez hozzájuss, ha te vagy a követelő fél. Ezért időben és határozottan kell lépned. A legjobb, ha előre kidolgozott terved van a lejárt követeléseid beszedésére az udvarias emlékeztető e-mailtől a perindításig.

Nem árt tudnod, hogy ha nem fizetnek ki neked egy tartozást, az a számviteli politikádban meghatározott szabályok szerint csökkenti a vállalkozásod eredményét. Gyakorlatilag figyelembe kell venned, hogy az idő múlásával egyre kisebb az esélye a pénz beérkezésének, és ezt számszerűsítened is kell. (Igen, valószínűleg van számviteli politikád akkor is, ha nem tudsz róla – kérdezd a könyvelődet.)

Persze a másik oldalon állni sem jó. Ha nem fizetsz ki egy számlát, annak is vitás teljesítés vagy pénzhiány állhat a hátterében. Ahogy te sem szeretnél nem fizető ügyfélnek dolgozni, úgy a te beszállítóid is ott fognak hagyni egy idő után, ha folyton késve fizetsz nekik, és rendszeresen kuncsorogniuk kell a pénzükért. Ráadásul a legjobb beszállítóid fognak otthagyni leggyorsabban – mivel ők a legjobbak, könnyen kapnak megrendelést máshonnan is. Neked pedig ezután be kell érned a maradékkal: azokkal, akik kevésbé magas szinten teljesítenek, rosszabb minőségű termékeket szállítanak, drágábbak, lassabbak, megbízhatatlanabbak.

A kifizetetlen beszállítói számlákat a bankok sem szeretik egy hitelértékelésnél. Naná hogy nem: ha a partnereidnek nem fizetsz időben, akkor esélyes, hogy a hiteled törlesztőit sem fogod határidőre átutalni. Lehet, hogy így is kapsz hitelt, csak épp drágábban, mert magasabb kockázati besorolásba tesznek a bankok.

Törekedj arra, hogy a követelések és a tartozások nyilvántartása tiszta, rendezett, jól dokumentált legyen. A fizetési felszólításokat írásban tedd meg, ne adj túl sok haladékot, és semmiképpen se feledkezz meg róluk. Ne szégyellj a nem fizető partnerek nyakára járni, és ne félj a radikálisabb lépésektől sem (pl. faktoringcég bevonása vagy per), ha másképp nem érsz el eredményt.

 

Ha a fenti három teendőre szorítasz egy kis időt az év végi hajrában, sokkal tisztábban zárhatod le a 2023-as évet, és magabiztosabban készülhetsz az új év kihívásaira. Ha pedig szokássá tudod alakítani őket, és legalább negyedévente elvégzed ezt a kis gyakorlatot, akkor sokkal jobban átláthatod és megértheted a vállalkozásod működését, ami nemcsak a növekedéshez, de a nyugodt alváshoz és a kevesebb stresszhez is elengedhetetlen.

 

Ezekkel az év végi jó tanácsokkal kívánok boldog karácsonyt és új évet neked és a családodnak. Köszönöm, hogy olvastad a cikkeimet 2023-ban, és várlak jövőre is, ha érdekel, hogyan működtetheted hatékonyabban a vállalkozásodat.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása