Hogyan indítsd be vállalkozásodat hatékony eszközbeszerzéssel?
Vásárlás, hitel, bérlet, lízing

Ha eszközt szeretnél beszerezni vállalkozásodhoz, és van elég pénzed, leggyorsabban a saját tőke terhére teheted meg egy egyszerű vásárlással. Azonban nem biztos, hogy mindig ez a megoldás a leghatékonyabb is. A nagyobb ügyleteket akár évekkel előre gondolkodva érdemes megtervezni és megtalálni azokat a megoldásokat, amelyekkel pénzt spórolhatsz.

8_blog.jpg

Ehhez szeretnék a következőkben néhány tanácsot adni.

 

  1. Nem biztos, hogy mindig a vásárlás a legjobb megoldás

 

Ha például kezdő vállalkozóként egy drágább eszközre van szükséged, de nem tudod, hogy a vállalkozásod elég sikeres lesz-e ahhoz, hogy vásárlás esetén kitermelje az eszköz amortizációját, esetleg amúgy sincs elegendő pénzed, akkor érdemes az eszközbérlést választanod. Így kisebb rizikót vállalsz, és néhány év elteltével, ha jól megy az üzlet, a bérletet kiválthatod vásárlással vagy lízinggel. Az ilyen rövidebb távú bérléssel érdemes élned egy új tevékenység megkezdése esetén is, még ha a cégednek van is múltja és megtermelt eredménye.

 

  1. Amennyiben az eszközvásárlás mellett döntesz, meg kell vizsgálni a finanszírozását

 

Ha épp nincs elegendő szabad pénzed, viszont eredményes a vállalkozásod, a bankodhoz fordulhatsz kedvezményes kamatozású hitelért. Ilyen lehetőséget kínál most az NHP Hajrá, amely új vagy használt tárgyi eszköz beszerzésére is felhasználható. Az ügyintézése az átlagos hitelekénél gyorsabb, kamatozása kedvezőbb. Ha még olcsóbb forrást keresel, figyeld a GINOP-ot (Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program) és más állami pályázatokat. Ha erre nincs időd, bízz meg szakértő tanácsadót a kiírások követésére, illetve a beadandó pályázati anyag elkészítésére. Ez egy újabb ok az éves és hosszú távú üzleti terv készítésére, ahogy arról egy korábbi blogbejegyzésemben is írtam. Jelenleg például azok a kkv-k pályázhatnak támogatásra, akik egészségipari termékek gyártása terén terveznek technológiai és infrastrukturális fejlesztéseket, illetve kapacitásbővítő beruházásokat, amellyel hozzájárulnak a hazai egészségipar fejlődéséhez, az egészségügyi ellátás biztonságának javításához. Az egyik kedvenc pályázatom pedig olyan kkv-k technológiaváltását és kapacitásbővítését támogatja, amelyek az egyszer használatos és egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának betiltásával érintettek, illetve az ezeket helyettesítő termékek gyártásával foglalkoznak. Továbbá lehet pályázati forrást találni az élelmiszeripari feldolgozó középvállalkozások fejlődésének, gazdaságban betöltött szerepének, piaci pozíciójának erősítését, munkahelyek megtartását eredményező beruházások támogatására, a területi különbségek csökkentését, a térségi felzárkóztatást és a helyi gazdaság megerősítését célzóan is.

 

  1. Ha érdekelnek a kevésbé elterjedt finanszírozási lehetőségek is, akkor fontold meg a lízinget a szükséges eszköz beszerzéséhez

 

Egyértelműen nem lehet megmondani, hogy a hitel vagy a lízing a kedvezőbb megoldás. Általában a lízing talán olcsóbb, ugyanakkor a kötött futamideje miatt kevésbé rugalmas. Akkor célszerű ezzel élned, ha például egy nagyértékű eszközre nincs elegendő fedezeted (vagy ha van, de nem akarod lekötni a tőkédet), és tudod, hogy hosszabb ideig szeretnéd használni. Vagy akkor, ha tudod, hogy bizonyos idő után újabbra cserélnéd, azonban a régi eladásával nem szívesen bajlódnál. A lízing tulajdonképpen a hosszú távú bérlés alternatívája. Két fő típusa van: a pénzügyi és az operatív lízing. Ez utóbbit tartós bérletnek is nevezik.

Tegyük fel, hogy nyomdai vállalkozásodhoz szükséged van egy 50 millió forint értékű nyomdagépre. Úgy tervezed, hogy legalább 7 évig használod. Speciális eszköz, és egyszerű bérleti konstrukcióban nem is érhető el, arra viszont nincs pénzed, hogy megvedd. Ilyenkor jöhet szóba a lízing mint a hitel alternatívája. Egyebek mellett abban különbözik tőle, hogy az eszköz tulajdonosa a futamidő végéig a lízingbe adó marad, míg a hitelnél a kezdetektől tiéd az eszköz.

Az egyes lízingtípusok számviteli és adózási szabályozása eltérő és szerteágazó. Például a pénzügyi lízingnél annak ellenére elszámolhatod az eszköz értékcsökkenését, hogy nem te vagy az eszköz tulajdonosa. Az is vonzó, hogy a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény (tao tv.) alapján a kis- és középvállalkozásnak minősülő adózó a pénzügyi lízing keretében fizetett kamatot adókedvezményként figyelembe veheti, akárcsak a hitelnél – míg ilyen lehetőség a bérletnél nincs. Ha érdekelnek a hasonló részletek, keress meg, és szívesen adok neked személyre szabott tanácsot.

 

  1. Az adóelőnyökkel élni alap

 

Az előzőekben említett 1–3 éves üzleti terv készítése kiváló alkalom arra, hogy végiggondold, milyen beruházásokat tervezel a kicsit távolabbi jövőben, azaz a következő években. Amennyiben ezek összegét jól meg tudod becsülni, tanácsos élni a tao-törvény adta olyan adóalap-csökkentő lehetőséggel, mint a fejlesztési tartalék képzése. Az ilyen tartalékképzés célja, hogy a vállalkozás a nyereségét új beruházásra fordítsa, amely a jövőben remélhetőleg növeli az eredményességét, így majd több adót is fizet.

A fejlesztési tartalékképzés évi összege korábban az adózás előtti eredmény maximum fele, legfeljebb 10 milliárd forint lehetett. Ez azonban 2020 májusában, a koronavírushoz kapcsolódó intézkedések nyomán kedvezően változott, és a most hatályos jogszabályok megengedik, hogy a vállalkozások az adózás előtti nyereség teljes összegére fejlesztési tartalékot képezzenek, míg a felső korlát változatlan maradt. Ez már a 2019-es adóévre is alkalmazható volt; ha akkor lemaradtál róla, a 2020. évi zárásodban élj vele! A szabály annyiban rugalmasnak mondható, hogy az így képzett összeg felhasználására a következő 4 évben ad lehetőséget. Egyszerű az alkalmazása, nem igényel bonyolult adminisztrációt. Jó tudni, hogy ha majd megveszed az eszközöket, akkor ezen felhasznált fejlesztési tartalék erejéig már nem csökkentheted újból az adóalapodat az amortizációval, hiszen azt most, a fejlesztési tartalék képzésénél megtetted. A számviteli eredményedben viszont csak akkor jelenik meg az amortizáció elszámolása, amikor beszerzed és használatba veszed az eszközt. Tartalmát tekintve ez egy adóhitel.

 

Remélem, a fenti tippekkel sikerül hozzájárulnom vállalkozásod 2021-es sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Természetesen ahány cég, annyiféle probléma merülhet fel ebben a témakörben is. Ha kérdésed van a saját céged eszközbeszerzéseivel kapcsolatban, vagy szeretnéd, hogy segítsek egy megalapozott és megvalósítható üzleti terv elkészítésében akár a 2021-re, akár a következő 3 évre, keress meg a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen, vagy látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

 

süti beállítások módosítása