A pénzügyeket elhanyagoló vállalkozók 5 dilemmája
Sötétben tapogatódzva nehéz profitot termelni

Átvészelted a világjárvány első két és fél évét. Megbirkóztál a lezárások jelentette kihívásokkal. Először leépítetted a munkaerő-állományt, majd ha nehezen is, de sikerült újra felvenned embereket. Igénybe vettél állami támogatást is, de nem kidolgozott stratégia mentén. Megszenvedted az ellátási lánc problémáit, a termelés kiszámíthatatlanságát.

49_pexels-fauxels-3183131.jpeg

Most pedig azt látod, hogy folyamatosan növekednek a költségeid, és attól tartasz, hogy a megváltozott körülmények között már nem lesz elég a meglévő rutinod a vállalkozásod irányításához.

Semmi se megy úgy, mint régen.

Fogalmad sincs, meddig tudod kifizetni a vállalkozásod számláit és a munkavállalóidat. Azon agyalsz, hogy jó lenne emelni az áraidat, mert nem lesz más kiút, és egyébként is mindenki erről beszél körülötted. De egyáltalán nem vagy biztos abban, hogy az áremelés jó döntés.

Olvastad, hallottad, hogy az ármegállapításhoz a versenytársak árai mellett az is fontos, hogy ismerd a termékeid és a szolgáltatásaid önköltségét. De mi az az önköltség? És egyébként is, miért kell foglalkoznod a pénzügyekkel? Kit érdekel?! Sose csináltad, és zsong a fejed a pénzügyi problémáktól. Majd a könyvelőd elintézni.

El kell, hogy szomorítsalak, ezt a könyvelőd nem fogja elintézni. Nem az ő dolga.

Az ilyen tervezést pénzügyi kontrollingnak hívják, és egy külön terület, amelyhez a vállalkozásod komplex működését is szükséges átlátni. A tudatosan irányított cégeknél ez a gazdasági vezetők egyik fontos feladata, amihez ügyfeleimnek én is sokszor adok tanácsot. Egy vállalkozás tulajdonosaként vagy vezetőjeként akkor lehetsz igazán sikeres, ha az alapvető pénzügyi ismeretekkel is tisztában vagy. Ezek birtokában tudsz jó döntéseket hozni, amelyek a hosszú távon fenntartható vállalkozás működtetéséhez alapvetők.

Ha gyakrabban is szeretnél hasonló tartalmakról olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat, ahol rendszeresen osztok meg hasznos tippeket a vállalkozások fejlesztéséhez.

Nézzünk meg most öt olyan gyakori dilemmát, amelyet a vállalkozásod pénzügyeinek tudatos kezelésével sokkal könnyebben oldhatsz meg. Ha elolvasásuk után magadra ismersz, és akár a kezdeti lépések megtételéhez, akár a folyamatos pénzügyi kontroll megteremtéséhez segítségre lenne szükséged, a cikk végén megtalálod az elérhetőségeimet. Keress meg bátran.

 

  1. Nem tudod, lesz-e elég pénz a vállalkozásod költségeinek kifizetésére.

Sőt, sokszor azt se tudod, hogy az adott pillanatban van-e elegendő pénz a szállítói számlák, a munkatársak, az adók fizetési határidőn belüli elutalására. Ez állandó stresszforrás, bár eddig mindig megoldottad valahogy. De ki tudja, meddig megy majd a zsonglőrködés a számlakifizetésekkel a mostani, nehezebb gazdasági helyzetben, amikor a bevételeid is hektikusan alakulnak hónapok óta. Biztos vagy benne, hogy lehetne ezt jobban is csinálni, csak nem tudod, hogyan.

Többször hallottad, hogy a cash flow tervezés mennyire fontos, de a pénzügyek annyira távol állnak az érdeklődésedtől, hogy fogalmad sincs, miként kezdd el megérteni. Milyen jó lenne tudni például, hogy miért tér el a vállalkozásod adózás előtti eredménye és a bankszámlák együttes egyenlege, ugye?

Ha kisvállalkozásod van, nem is olyan bonyolult elkezdeni a cash flow tervezését. Először írd össze egy táblázatban a várható bevételeidet és kiadásaidat a következő harminc napra (naponkénti tervezéssel). Ezután a már eltelt napok becsléseit írd felül a tényleges adatokkal (bevételek, kiadások), és adj hozzá a táblázathoz újabb jövőbeli napokat úgy, hogy mindig legyen napi bontású terved legalább a következő harminc napra.

Az adatokból készíthetsz havi összesítést, ha pedig részletesebb bontást is szeretnél látni, tervezheted külön például a forint- és devizaszámlákat. A lényeg, hogy a számodra fontos, tanulságos szempontok szerint csoportosítsd a kiadásokat és a bevételeket.

Nem hangzik bonyolultnak, igaz? Ezzel meg is tetted az első lépést a tudatos cash flow tervezés és a pénzügyi bizonytalanság okozta stressz csökkentése felé.

 

  1. Az alkalmazottjaid béremelést kérnek, de nem tudod, mennyit adhatsz nekik.

Azt valószínűleg sejted, hogy a kollégáid mekkora béremeléssel lennének elégedettek, azt azonban már nem, hogy a magasabb bért kitermelné-e a vállalkozásod a következő hónapokban vagy akár hosszabb távon. Ha lenne üzleti terved, abban megtalálhatnád a választ, de eddig mindig csak halogattad az elkészítését, mert a napi ügyek fontosabbnak tűntek. (Ezt a tervet az egyes hónapokra külön-külön érdemes kidolgoznod, mert akkor jobb becslést készíthetsz például a béremelés kiszámításához is.)

Jól sejtem, hogy a vállalkozásod eddigi eredményességét sem elemezted igazán? Pedig abból kiindulva pontosabb tervet tudnál készíteni. Olyan kiélezett gazdasági helyzetben, mint a mostani, minden információ és tudás számít, ami egy kicsit is csökkenti a bizonytalanságot. Akkor tudsz ütőképes csapatot kialakítani és fenntartani, ha van pénzed megfizetni a jó munkaerőt. Lehet azt mondani, hogy nem akarsz több bért adni nekik, de a nagyon merev pénzügyi hozzáállásod miatt előfordulhat, hogy csak kevésbé tehetséges vagy szorgalmas embereket tudsz alkalmazni. Az lesz csak igazán drága, mert rámehet a céged működése!

 

  1. A beszállítóid növelik az áraikat, és fogalmad sincs, mekkora emelést fogadj el.

Bármilyen üzleti tárgyalást (kereskedelmi, gyártási, bérleti, munkavállalói) akkor tudsz ügyesen lefolytatni, ha ismered az egyes döntési alternatívák üzleti és pénzügyi hatását. Ahhoz pedig számolnod kell. Lényegében egy pénzügyi hatástervet kell készítened egy-egy szerződéses alternatíva kiértékelésére. Abban kalkulálhatod ki azt is, hogy az aktuális piaci verseny a vállalkozásod termékei és szolgáltatásai részéről mekkora áremelést bír el. Úgy is írhatnám, hogy az önköltség-kalkulációdra kell variációkat készítened. Ennek a kalkulációnak lesz része az előző pont bérköltsége is.

A nagyobb szállítóiddal bizonyára rendszeres a kapcsolatod. Jól ismeritek egymás üzletmenetét, megbízható partnerei vagytok egymásnak. A vállalkozásod fenntartható működése fontos a számukra, ahogy neked is fontosak az általuk nyújtott jó minőségű szolgáltatások és termékek. Vagyis vannak közös érdekeitek, amelyeket az ártárgyalások során kiindulópontként használhatsz, különösen, ha számokkal is alá tudod őket támasztani.

A szállítóid ugyanúgy érzik a gazdasági visszaesés és az infláció hatásait, ahogyan te. Nagyon valószínű, hogy előbb-utóbb előállnak az áremelési igényükkel, ha eddig még nem tették. Sőt, akár több szerződéses kondíción is szeretnének majd változtatni. Például a következő rendeléstől fizetési előleget kérnek, vagy ha már eddig is így szólt a megállapodásotok, akkor növelnék a mértékét. Ezért az eddigieknél is alaposabban kell értékelned a szerződésetek minden paraméterét. Többek között a szállítási határidők csúszásának következményeit (kártérítések), ami az ellátási láncokban adódó gyakori gondok miatt különösen aktuális probléma. Jobban körül kell bástyáznod a szállítódtól elvárt szolgáltatás vagy termék minőségi kritériumait is. Megtörténhet, hogy a szállítód egy-egy beépített elemet olcsóbbal és gyengébb minőségűvel pótolna, ha a szerződésben semmi sem tiltja.

Ha nemcsak hasraütésszerűen ítéled meg, hogy hosszú távon is ki tudod-e fizetni a beszállítóid megnövelt árait, ha a másik oldalon pontosan tudod, hogy mekkora áremelést bírnak el a vevőid, akkor sokkal hatásosabb érveket tudsz felhozni az ártárgyalásokon, és sokkal magabiztosabban tudsz igent vagy nemet mondani a beszállítóid ajánlatára, illetve megfontolt, számításokon alapuló ellenajánlattal élni.

 

  1. Tele vagy fejlesztési ötletekkel, de nem tudod, melyikre fókuszálj.

Ha eddig elolvastad a cikkemet, akkor valószínűleg érdekelnek a pénzügyek – vagy legalábbis tisztában vagy a fontosságukkal a vállalkozásod sikere tekintetében. Azt is tudod, hogy az ötletek megvalósításához pénz kell. Akár a saját vállalkozásodból vonod el a pénzt, akár külső forrást tervezel igénybe venni a finanszírozáshoz, csak akkor érdemes vagy lehetséges belefognod, ha először ki tudod számolni egy-egy ilyen fejlesztési ötlet eredményvonzatát. Ebből a kalkulációból megtudhatod, hogy a rendelkezésedre álló információkra alapozott feltételezéseid alapján melyik ötlet hozza a legtöbb pénzt. Azaz legfőképp a becsült költségek, a remélt bevételek, a kamatlábak, a kockázati faktorok és az időtáv figyelembevételével mennyi az ötlet úgynevezett jelenértéke.

A megvalósítást csak akkor kezdd el, ha a kapott pozitív eredmény jobb, mint bármely más alternatíva, amire a pénzedet és az idődet fordíthatnád. És igen, ez azt jelenti, hogy érdemes egyszerre több fejlesztési ötletet is összegyűjteni és egymással összehasonlítani – ne elégedj meg az első jónak tűnő gondolattal, ami nyaralás közben eszedbe jutott!

A megtérülésszámítást időről időre érdemes pontosítanod, ugyanis az információid egyre jobb minőségűek lesznek. Az ötlet lehet egy teljesen új üzletág kiépítése, egy projekt elindítása, egy leányvállalat alapítása vagy egy termelőeszköz megvásárlása.

Pénzügyi tervezésre a nehéz időkben van a legnagyobb szükség. Erről írtam az előző blogcikkemet „Miért kell minden vállalkozásnak vészforgatókönyv?” címmel. Olvasd el, sok kérdésre választ kaphatsz belőle.

Ha látod a céljaidat, az segít elválasztani a lényegtelent a lényegestől. Csak az utóbbival foglalkozz, így is lesz elég dolgod. A cél kitűzésének másik nagyszerű hozadéka, hogy megkönnyíti a motivációd fenntartását. Ha még sosem fogalmaztál meg üzleti célokat, olvasd el ezt a blogcikkemet, és tedd meg – legalább a következő hónapokra.

 

  1. Fogalmad sincs, mennyi a vállalkozásod eddigi eredménye idén.

Az előzőekben már több olyan problémát is olvashattál, amelyeknek a megoldásához szükséges megismerned a vállalkozásod eredményét. De hogyan is kezdd el? Ha ezt a cikkemet szeptemberben olvasod, először az első félév vagy akár már az első hét hónap főkönyvi kivonatát és kimutatásait kell elkérned a könyvelődtől. Indíts a főkönyvi kivonat elemzésével. Keresd meg az összes árbevételt, ami a főkönyvi kivonatban mindig nettó, azaz áfa nélküli összeg. Nézd meg a költségeid, illetve a ráfordításaid teljes összegét. A bevételekből kivonva a ráfordításokat (beleértve a költségeket is) megtudhatod mennyi az eddigi eredmény a vállalkozásodban.

Ha szeretnéd érteni a többi tételt is, látogass el a honlapomra, és böngészd át a további cikkeket a blogomban. Például ebben az írásomban is találsz hasznos információkat. A cash flow tervezésről és az üzleti tervről is sok érdekességet olvashatsz, ha egy kicsit elmerülsz a régebbi – de ma is aktuális - bejegyzésekben. A honlapomon keresztül írhatsz is nekem. Ügyfeleimnek általában tudásukhoz mértem egyedi programokat alakítok ki, de vannak standardizáld csomagajánlataim is.

  

+ TIPP: Kezdd el komolyan venni a pénzügyeidet!

2022-ben ehhez minden adott. Kérj tanácsot gazdasági szakembertől, és kezdj el tanulni! Előbb-utóbb belejössz, és lesznek sikerélményeid is. Minél tájékozottabb és a tudásodra építve magabiztosabb vállalatvezető leszel, annál jobban tudod működtetni a cégedet hosszú távon. Az én vállalkozásom egyik célja az, hogy a tudásomra és a nagyvállalatok gazdasági irányításában megszerzett húszéves tapasztalatomra támaszkodva segítsem a kkv-szektor vezetőit és tulajdonosait. Cikkeimmel, Instagram-posztjaimmal (@okosanoszdbe) pedig a pénzügyi tudatosság terjedéséhez szeretnék hozzájárulni.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása