Idézet következik egy régi-régi kabarészámból. Egy magyarul tanuló külföldi kérdezi a magyar barátját:
- Mi a különbség a jár és a megy között? Mondjuk, jár az utcán vagy megy az utcán?
- Semmi az égvilágon.
- Jó. Mert nem akarok zöldséget beszélni. Tegnapelőtt láttam egy hastáncosnőt, akinek egész zeneszám alatt folyton ment a hasa.
- Talán járt a hasa?
- Szóval mégis van különbség?
- Hát,... árnyalatnyi.
Ez a kabaréjelenet gyakran eszembe jut, amikor együttérzéssel figyelem, ahogy kisvállalkozó ügyfeleim és ismerőseim kitartóan próbálkoznak eligazodni a pénzügyi és számviteli fogalmak erdejében. Többek között azért sincs könnyű dolguk, mert néha megtévesztően egyszerűnek tűnő kifejezések is rejtenek csapdákat, sőt egyik a másikkal is könnyen összekeverhető. Ahogy a „jár” és a „megy” között nincs különbség első blikkre, úgy a költség és a ráfordítás, a vagyon és a tőke, vagy épp a befektetés és a beruházás is szinonimának tűnhet.
Gyakorló vállalkozóként akár egy legyintéssel el is intézhetnéd a témát – elég, ha a könyvelőd érti, nem fogsz ilyen elméleti, iskolás dolgokkal vacakolni, neked nem kell ezt ilyen precízen tudnod.
Pedig igenis kell.
A legtöbb vállalkozó azért néz olyan riadtan és lefagyva, mint a nyúl az autó reflektorának fényében, amikor a vállalkozása pénzügyeit kellene átlátnia, mert már az alapok is hiányoznak a tudásából. És nélkülük reménytelen, hogy a bonyolultabb pénzügyi összefüggéseket követni tudja. Azokat az összefüggéseket, amelyek már valóban érdekelnék, és amelyeken akár a vállalkozása túlélése is múlhat.
Ezért üzleti tanácsadói munkám során különös gondot fordítok arra, hogy ezeket az alapokat is megtanítsam az ügyfeleimnek közérthetően, példákkal megvilágítva.
Mivel a probléma általános, ízelítőnek összegyűjtöttem öt fogalompárt, amelyek gyakran okoznak zavart kezdő vagy akár gyakorlott vállalkozóknak is.
TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.
1. Bevétel és profit
Kezdjük egy olyan párossal, amelynek tagjait elméletben ugyan a legtöbb vállalkozó meg tudja különböztetni, de a gyakorlatban hajlamosak összekeverni őket, ami hatalmas bajt okozhat. A bevétel még nem profit – ezt sosem szabad elfelejteni. Azaz nem tekinthetsz rá úgy, mint szabadon elkölthető pénzre. Legalábbis nem a teljes összegre.
A bevétel az a pénzösszeg, amelyet egy vállalkozás a termékei és a szolgáltatásai eladásából elér. De bevétel nemcsak az értékesítésből származhat, hanem például a kamatbevétel is annak számít.
A profit az az összeg, amely a bevételekből megmarad az összes költség és az adók levonása után. Az összes költség közé tartozik például az áruk beszerzési költsége, az alvállalkozók költsége, a munkavállalói bérek, a társasági vagy az iparűzési adó.
A profit a vállalkozásod sikerének legfontosabb mutatója, mivel tulajdonosként te magad, valamint az esetleges befektetők és a hitelintézetek számára is fontos, hogy milyen mértékben tud a vállalkozásod nyereséget termelni.
A profitot szabadon felhasználhatod a céged fejlesztésére vagy kiveheted osztalékként. A bevételedre azonban mindig azzal a tudattal kell tekintened, hogy akár egy nagyon jelentős része is elmehet a különféle kiadásaidra.
2. Cash flow és likviditás
A cash flow (készpénzáramlás) és a likviditás két különböző pénzügyi fogalom, amelyek azonban kapcsolatban állnak egymással. Ezért is keverhetők könnyen össze. A cash flow a vállalkozásod pénzáramlásának átfogó bemutatása egy adott időszak alatt, míg a likviditás a vállalkozásod készpénzállományának és más likvid eszközeinek azonnali felhasználhatóságát mutatja a rövid távú pénzügyi kötelezettségekhez viszonyítva.
A cash flow a bevétel, a költségek és a befektetések alapján kalkulálható, és azt mutatja meg, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre a vállalkozásod számára. Ebből fedezet a napi működést, a beruházásokat és a növekedéshez szükséges kiadásokat is. És ehhez adódnak hozzá a jövőbeli bevételeid is. Vagyis megadja, hogy mennyi készpénz áll rendelkezésedre az adott időszakban, és hogyan változik ez a készpénzállomány az üzleti tevékenységed során.
A cash flow három fő kategóriára osztható: működési cash flow (üzleti tevékenységből származó cash flow), befektetési cash flow (befektetésekkel kapcsolatos cash flow) és finanszírozási cash flow (finanszírozással kapcsolatos cash flow).
A likviditás részletesebben azt jelenti, hogy mennyire könnyen és gyorsan tudja a vállalkozásod a likvid formában (készpénzben vagy más, könnyen és gyorsan készpénzzé tehető eszközökben) rendelkezésre álló forrásait felhasználni a rövid távú kötelezettségek (számlák, tartozások, hiteltörlesztések) kifizetésére.
A likviditás a vállalkozásod pénzügyi stabilitásának mutatója. A magas likviditás fontos a vállalkozásod számára, és számos előnnyel jár. Többek között lehetővé teszi, hogy a vállalkozásod gyorsan és hatékonyan fizessen ki rövid távú kötelezettségeket, például beszállítói számlákat, béreket vagy hitelrészleteket. Ez segít elkerülni a késedelmes fizetések miatti késedelmi kamatokat vagy a hitelminősítés csökkenését. A magas likviditás biztosítja a vállalkozásod kellő pénzügyi rugalmasságát a váratlan helyzetek kezelésére. Lehetővé teszi, hogy gyorsan reagálj a piaci változásokra, válságokra vagy váratlan kiadásokra, és fenntartsd a működését. Nem utolsósorban a magas likviditás növeli a vállalkozásod megbízhatóságát a partnerek és beszállítók szemében.
Összegezve: a cash flow a likviditást is befolyásolja, mert a készpénzáramlás biztosítja a megfelelő likviditást. De a likviditás a cash flow-tól függetlenül is befolyásolható. Például ha egy új, nagy értékesítési szerződés miatt nő a hitelképességed, akkor ezzel javul a likviditásod már azelőtt, hogy a bevétel ténylegesen beérkezett volna.
3. Költség és ráfordítás
Ez a két fogalom szinte ugyanazt jelenti, és megnyugtatásodra írom, hogy olykor még a közgazdászok is keverik. A költség az a pénzösszeg, amit a vállalkozásod elkölt a termelési vagy más üzleti tevékenységek végrehajtása közben. A költségek többek között magukban foglalhatják a nyersanyagokat, az energiafelhasználást, a béreket, az alvállalkozói szolgáltatásokat, a gépek karbantartását, a bérleti díjakat, a marketingköltségeket és más üzemeltetési kiadásokat. A költségek a vállalkozás működésének fenntartásához és a termékek vagy szolgáltatások előállításához szükségesek.
A ráfordítás a költségnél bővebb számviteli fogalom. A ráfordítás tartalmazza az üzleti termelő, szolgáltató tevékenységhez közvetlenül nem kapcsolódó kifizetéseket is. A számviteli törvény ide sorolja többek között a bírságokat, a kötbéreket, a kamatokat, káreseményeket. Minden költség egyben ráfordítás is, de nem minden ráfordítás költség. Ahogy minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár.
4. Tőke és vagyon
A tőke az a pénzösszeg, amelyet egy vállalkozó a vállalkozás elindításához vagy finanszírozásához befektet vagy a vállalkozás nyereségéből visszaforgat. A tőke jellemzően a vállalkozás tulajdonosainak (részvényesek, tagok stb.) az üzletbe befektetett összegét jelenti. A tőke azon eszközök értékét képviseli, amelyekkel a vállalkozás alapítói hozzájárultak a vállalkozás létrehozásához és működtetéséhez. A tőke lehet pénz, ingatlan, gép vagy eszköz. A tőke a vállalkozás saját tőkéjét képezi, és meghatározza a vállalkozás tulajdoni részesedését és a részvényesek jogait. Ugyanakkor a tőke nemcsak saját tőke lehet, hanem idegen (más néven külső) tőke is, mint például az állami támogatások, banki kölcsönök vagy befektetői tőke. A tőke fontos a vállalkozás elindulásakor vagy növekedésekor és újabb beruházások végrehajtásakor is. Például amikor egy kft-t alapítasz, akkor azt minimum 3 millió forint tőkével tudod megtenni. Természetesen alapíthatod 20 vagy 200 millió forinttal is, ha jelentős beruházás szükséges az üzleti tevékenység megkezdéséhez. A tevékenység eszközigénye fontos tényező a kezdőtőke kiszámolásához.
Épp vállalkozásindításon gondolkodsz, de nem tudod hogyan fogj hozzá? Nézd meg ezt a programomat, és írj, ha érdekel vagy bármilyen kérdésed van. Örömmel válaszolok.
A vagyon – a tőkével szemben – az összes eszközt magában foglalja, amivel a vállalkozás rendelkezik. A vagyon tulajdonképpen az összes eszköz értéke csökkentve a tartozások értékével. Ezt saját tőkének is szokás nevezni. Magában foglalja a pénzeszközöket, az ingatlanokat, a gépeket, az eszközöket, és ezek összesített értékét csökkenti az olyan tartozásokkal, mint a fizetendő számlák, hitelek, kötelezettségek.
Összefoglalva, a tőke a vállalkozás tulajdonosai és hitelezői által az üzletbe befektetett és a nyereségből visszatartott – azaz osztalékként ki nem fizetett – összegeket jelenti, míg a vagyon a vállalkozás összes eszközét és kötelezettségét is tartalmazza.
5. Befektetés és beruházás
A befektetés az az összeg, amit valaki hosszú távú haszon reményében helyez el valamilyen eszközben vagy üzleti vállalkozásban. Például ha nem kapsz banki hitelt, vagy nem is szeretnél felvenni, de a vállalkozási ötleted megvalósításához nincs elegendő pénzügyi forrásod, akkor bevonhatsz egy befektetőt. Számára a vállalkozásodnak kifizetett pénzösszeg befektetés lesz, amelyből hosszú távon hasznot remél. Bízik benned, a csapatodban, az ötletedben, a piacban és a megvalósulásban. Ha foglalkoztat egy befektető bevonásának kérdése a vállalkozásodba, akkor olvasd el ezt a cikkemet is, amelyben sok hasznos gyakorlati tanácsot adok hozzá.
A beruházás viszont olyan tevékenység, amely során a vállalkozásod pénzügyi erőforrásokat (pl. pénzt, időt, munkaerőt) fordít jellemzően fejlesztési projektekre, amelyek a vállalkozás hosszú távú növekedését vagy hatékonyságát szolgálják. A beruházás célja a vállalkozás fejlődése, a termelékenység növelése vagy új lehetőségek kihasználása. A beruházást a vállalkozásod saját maga végzi el. Ez nem azt jelenti, hogy nem von be külső beszállítókat és vállalkozásokat a beruházáshoz, hanem azt, hogy a beruházás a vállalkozásodé, az ő könyveiben szerepel.
A befektetés tehát a vállalkozásodon kívülre irányul (más vállalkozásba tett pénz, államkötvény vásárlása stb.), a beruházás pedig a vállalkozásodon belüli tevékenységre.
Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.
Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!
Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.
Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.