Láblógatás helyett: teendők az uborkaszezonra vállalkozóknak
Használd ki jól a lazább nyári időszakot a vállalkozásod sikeréért!

Ha tehetnéd, megtiltanád az ügyfeleidnek, hogy nyári szabadságra menjenek? Hogy képzelik, hogy a tengerparton iszogatják a koktélokat, ahelyett hogy bevételt termelnének neked?

Az uborkaszezon – akár nyáron van a te ágazatodban, akár máskor – a vállalkozói lét része. Számolnod kell vele pénzügyileg is és az üzleti működés szervezésekor is. Ilyenkor a fejed tetejére állhatsz, öntheted a pénzt Facebook-hirdetésekbe, Google-kampányokba, akkor se néz feléd a kutya se.

legs-woman-wooden-bridge.jpg

Nem mondom, hogy adj fel minden próbálkozást, de maradj a realitások talaján. Annyi mindent lehet rendbe tenni a lehetetlen értékesítési célok üldözése helyett! Hogy csak néhány ötletet mondjak:

  • Fordíts több figyelmet
    • a működési hatékonyság növelésére,
    • a pénzügyi helyzeted elemzésére,
    • a második félévi eredményesebb működésre.
  • Gondolkodj újabb termékeken, szolgáltatásokon.
  • Kutass környezetkímélőbb alapanyagok után.
  • Nézd át a meglévő beszállítói szerződéseidet.
  • Tanulmányozd a konkurenseidet és a célpiacaidat.
  • Ismerd meg jobban a kollégáid problémáit és gondjait.
  • Tanuld meg jobban beosztani az idődet.

Ha mindezek közül akár csak néhányra szánsz időt, már egyáltalán nem fogod olyan lassúnak érezni a nyári időszakot. Arról nem is szólva, hogy minden egyes óra, amit a vállalkozásod fejlesztésére szánsz, hosszú távon is megéri, mert pénzt hoz.

Ebben a cikkemben három területet emelek ki a fenti listából. Ha a vállalkozásod fejlesztését komolyan gondolod, akkor a tanácsadási konzultációim során a többit is megbeszélhetjük a te egyedi esetedre igazítva. Írd meg itt a problémádat, és keressünk rá megoldást!

1. Tudod, mennyi profitot értél el eddig idén?

A mai napig megdöbbentő számomra, milyen sok vállalkozás működik úgy, hogy még az év közepén sem tudja, mennyi eredményt ért el az adott évben.

Sajnos, tipikus, hogy az előző évi pénzügyi beszámoló elkészítésével kapcsolatos kapkodás május végéig elvonja a figyelmet az aktuális év eredményeinek nyomon követéséről.

Sokan azt gondolják, hogy ez így normális, mert az ismerős vállalkozók is így csinálják.

De nem, nem normális. És lehet változtatni rajta.

Hogy még pontosabb legyek, kell is változtatni rajta, mert úgy lehet sikeres a vállalkozásod.

Az a normális, ha február közepén már tudod, hogy mennyi volt a januári eredményed, március közepén tudod a februárit, és így tovább. Vagyis ha folyamatosan követed a vállalkozásod pénzügyi helyzetét. Különben nyárra odáig juthatsz, hogy fogalmad sincs, jó irányba halad-e a szekér vagy sem. Ha csak féléves vagy nagyobb késéssel jössz rá, hogy gondok vannak az értékesítéssel, a beszerzéssel, a finanszírozással vagy a cash flow-val, akkor komoly gondban leszel.

Gondolj bele, melyik könnyebb: elfújni egy szalmaszál lángját vagy eloltani egy kigyulladt szénakazal lobogó tüzét?

Az eredmény folyamatos elemzése összetett feladat, amire nem mindig jut idő és energia. Üzleti tanácsadóként ebben is tudok segíteni. A Ghost Partner Programom lényege, hogy egész évben melletted állok, és nem hagyom, hogy elblicceld a pénzügyi eredményed állandó nyomon követését és a mögöttes folyamatok elemzését. Segítek jobb döntéseket hozni, növelni az eredményességedet, megtalálni az előnyös lehetőségeket, azaz sikeresebbé tenni a vállalkozásodat.

De az első lépéseket magad is megteheted néhány egyszerű kérdés végiggondolásával:

  • Tudod, hogy sikerült az első féléved?
  • Hogyan értékeled a vállalkozásod eddigi eredményét?
  • Melyik terméked vagy szolgáltatásod a legnépszerűbb?
  • Melyiken van a legtöbb profitod?
  • Melyik beszállítóddal kellene újból átbeszélned az igényeidet vagy az áraikat?
  • Kik azok a vevőid, akik késve fizetnek, és mit tehetnél ellene?
  • Milyen költségeid növekedtek a vártnál nagyobb mértékben?
  • Melyik munkavállalód teljesítménye csökkent?
  • Kik azok a kollégáid, akire több feladatot is bízhatnál, mert lelkesek és ügyesek?

Ilyen és hasonló kérdések mentén érdemes összeállítani egy egyszerű, könnyen átlátható havi vagy negyedéves üzleti jelentést. Ezek nemcsak számok, nemcsak pénzügyi mutatók, hanem olyan tények, amelyek a vállalkozásod teljesítményét mutatják meg.

Nem kell túlzásokba esni. Azzal foglalkozz, ami számodra releváns, és amitől úgy érzed, hogy ura vagy a helyzetnek.

Ha tudnád, milyen sok vállalkozó alszik nyugtalanul, mert azon aggódik, hogy miből fogja kifizetni az alkalmazottai bérét a jövő hónapban! Ez a nagyon is konkrét probléma újra és újra előkerül a potenciális ügyfeleimnél, amikor az első érdeklődő hívásnál röviden elmondják nekem a gondjaikat. Ha te is hasonló cipőben jársz, és csak ezen az egy területen sikerül tartós előrelépést elérned a nyáron, az önmagában is óriási lendületet adhat a vállalkozásodnak, és óriási lelkesedést adhat neked.

Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.

 

2. Hová szeretnél eljutni idén?

Nem, nem a Maldív-szigetekre gondolok! Hanem arra, hogy mik az üzleti terveid az év hátralévő részére.

A nyári uborkaszezon – ha olyan szektorban vállalkozol, ahol a nyár az – kiváló alkalmat kínál arra is, hogy jól átgondold az év második felének teendőit.

Gondolatébresztőként felteszek neked egy távlatibb kérdést:

Ezt a vállalkozást szeretnéd vezetni 3-5 év múlva is?

Fel tudod idézni, hogy mikor tűnődtél el ezen utoljára? A napi robotban talán csak egymás után darálod a teendőket, de a nagy miérteken és a hosszú távú célokon ritkán gondolkodsz el, ugye?

Ha úgy érzed, hogy erre az alapkérésre nemleges a válaszod, akkor kezdd el felkészíteni a cégedet az eladásra.

Igen, most fogj hozzá, ne egy évvel az eladás előtt, mert ez egy hosszú folyamat, amely a tudatos építkezésről szól. A pénzügyeid mellett kulcsszerepe van az üzleti modelled működésének, a folyamatoknak, a használt informatikai rendszereknek és a mindezeket működtető kollégáknak. Az üzleti tanácsadásnak ezt a területét nagyon szeretem, és szép eredményeket is értem el az ügyfeleimmel. Ha érdekel a felkészülés a cégeladásra, itt írhatsz nekem.

Ha a fenti kérdésre a válaszod egy határozott, magabiztos igen, akkor ne vesztegesd el a nyarat! Vedd számba, hogy min kell még javítanod és mit kell minél előbb megtenned a jobb idei eredményért.

Természetesen ne hagyd ki a nyaralást sem, mert a pihenés nagyon is fontos. Erről ebben a cikkemben írtam bővebben. Olvasd el, ha kíváncsi vagy, hogyan lehet nyugodtan szabadságra menni vállalkozóként!

Gondolkodj el azon is, milyen lépésekkel, innovatív eszközökkel mozdíthatnád elő az idei céljaid teljesítését. Ha a célmeghatározásban és az üzleti tervezésben nincs még rutinod, ezekben a korábbi cikkeimben találsz támpontokat az induláshoz.

Néhány kérdés az évközépi gondolkodáshoz:

  • Olyan tevékenységet végez a vállalkozásod, amelynek bővülő piaca van?
  • Tényleg jobbak a termékeid a versenytársakéinál?
  • Úgy halad a felkészülés a közelgő forgalmas időszakra, ahogy tervezted?
  • Hatékonyan alkalmaztok innovatív eszközöket, vagy lemaradtatok a versenytársaitoktól?
  • Örömet leltek a munkában, és sikerült egy jó munkavállalói csapatot felépítened?
  • Az értékesítők valóban jó szerződéseket kötnek, vagy lehetnének sokkal ügyesebbek is?
  • Azokkal a szállítókkal dolgozol együtt, akik valóban a legjobbak számodra?
  • Van lehetőséged újabb eszközök beszerzésére és fejlesztések elvégzésére?
  • Elegendő pénzed és banki hiteled van a stabil likviditáshoz?
  • Tudod, hogy merre szeretnéd fejleszteni a vállalkozásodat egy-két éves időtávban is?

Esélyes, hogy ezekre a kérdésekre nem tudod a választ csípőből. Nem is kell. Sokkal jobb, ha mélyebben elgondolkodsz rajtuk, és le is írod a válaszaidat. Meglátod, hogy az egyértelmű megfogalmazás mennyire sokat segít majd a tisztánlátásban. Nekem bevált, és több ügyfelemnek is jól működött.

Ha azok közé tartozol, akik összeállították a cégük üzleti tervét, bizonyára megtapasztaltad, hogy jelentősen megkönnyíti döntéseidet, és segít a jó árképzés kialakításában. Most érdemes ezt az éves tervet is újragondolnod a válaszaid ismeretében.

3. Arra használod az idődet, ami a legtöbbet hozza vállalkozásodnak?

Mindenkinek 24 órából áll egy napja. Néha jó ezt tudatosítani, és a lehető legjobban kihasználni a rendelkezésedre álló időt. Arra fókuszálj a vállalkozásodban, amivel a legtöbb értéket tudod megteremteni. Egyszerűen hangzik, pedig nem is mindig az.

Ahogy növekszik a vállalkozásod, úgy változnak a feladataid. Egy bizonyos szinten túl a napi működés irányítása helyett neked egyre inkább a stratégiai vezetéssel kellene foglalkoznod. Ehhez persze tudatos gondolkodás, jól felépített cégstruktúra, jól teljesítő, lelkes csapat és tanácsadó partnerek kellenek. A hatékony időmenedzsmentről nemrég írtam cikket: itt elolvashatod.

A vállalkozásodban nemcsak a tényleges munkavégzéseddel van kulcsszereped, hanem a példamutatásoddal is. Ha te összevissza kapkodsz, és az időd 80 százalékában „tüzet oltasz”, akkor a többiek is ezt fogják tenni. Ez lesz nálatok a „normális”. Viszont ha higgadt vagy, hatékonyan és átgondoltan cselekvő, akkor a többieknek is jó példát mutatsz, és ők is úgy szeretnének majd dolgozni, mint te, a vérprofi főnökük.

Már csak emiatt is érdemes felülvizsgálnod a munkavégzési szokásaidat. Törekedj a jobb időmenedzsmentre, a gyakorlatban alkalmazható üzletvezetési és pénzügyi tudás megszerzésére. Meglátod, mihelyst tudod, mit kell tenned, sokkal kevesebbet fogsz kapkodni. És ez a nyugalom mindenkire jó hatással lesz. Az ügyfeleidnek és az összes partnerednek is megbízhatóságot és stabilitást sugárzol majd.

 

A hatékony vállalkozásvezetés kialakításában én is segíthetek, ha egyedül nem megy. Nézd át a szolgáltatási csomagjaimat a honlapomon, vagy kérj személyre szabott konzultációt.

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása