3 dolog, amit eltanulhatsz a profi sorozatvállalkozóktól
Zsenik, de nem utánozhatatlanok

Sir Richard Branson nevét Magyarországon talán kevesebben ismerik, pedig a neve mára egyet jelent a merész újításokkal és az üzleti sikerrel. A Virgin Records zenei kiadótól az űrturizmussal foglalkozó Virgin Galacticig több mint négyszáz vállalkozást „gyűjtött össze” karrierje során – és ezek közül számosat maga indított útjára. Egyszer azt nyilatkozta, hogy olyan iparágakban voltak a legnyereségesebb üzleti vállalkozásai, amelyekhez ő maga egyáltalán nem értett.

one-number-clean-white-showing.jpgImage by luis_molinero on Freepik

Sikeres sorozatvállalkozónak lenni pontosan erről szól. A legtöbb hétköznapi vállalkozó olyan területen kezdi az üzleti tevékenységét, amelyhez többé-kevésbé ért. A tanár nyelviskolát nyit, az építész építészirodát vagy építési vállalkozást, az optikus szemüvegboltot. A profi sorozatvállalkozó azonban magához az üzlethez ért, és szinte bármilyen területen megállja a helyét.

Miért? Mert időben felismeri a piaci trendeket, és jól reagál rájuk. Mert ért az üzleti tervezéshez, a pénzügyekhez, a szervezetépítéshez, a profittermeléshez. Mert maga köré tudja gyűjteni a legjobb szakembereket. Kisebb módosításokkal ugyanazt a bevált receptet követi.

Nem minden válik arannyá, amihez nyúl – maga Branson is futott bele nagy bukásokba. Saját bevallása szerint a legnagyobb melléfogása a Virgin Cola üdítő volt, amely ígéretesen indult, de a Coca-Cola és a Pepsi végül legyűrte. Branson tanult a hibából, és tovább tudott lépni. A veszteség minimalizálása és a tanulságok beépítés a jövőbeli tervekbe fontos ismérve a sikeres sorozatvállalkozónak.

A folytatásban megnézzük, mit tudnak még ezek a milliárdossá vált üzletemberek, és mit tanulhatunk tőlük mi, egyszerű kisvállalkozók.

 

Kiket nevezünk sorozatvállalkozóknak?

Azokat, akik nemcsak egyetlen sikeres vállalkozást indítottak, hanem többet is, és nem ritkán teljesen különböző iparágakban. Néha csak felfuttatják, majd eladják, máskor hosszú távon is megtartják őket – ilyenkor rendszerint hattérbe vonulnak, és másra bízzák a napi vezetést. Azaz tulajdonosok maradnak, és az elért éves eredmény után felveszik az osztalékot.

 

A klasszikus vállalkozókkal ellentétben, akik egyetlen vállalkozásra összpontosíthatnak, a sorozatvállalkozók gyakran megélik az új vállalkozások indításának kihívását. De egyre tapasztaltabban teszik, és a kiépített kapcsolati tőkéjükből is profitálva ismételten sikereket érnek el.

Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat vagy a LinkedIn profilomat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.

 

A vállalkozás maga is lehet árucikk

Egy vállalkozás létrehozása alkotó folyamat. Egy sorozatvállalkozó pedig olyan, mint egy festő, aki egyik festményt készíti a másik után. A legtöbb festő az alkotásai egy részét eladja, azonban a szívéhez legközelebb állókat megtartja. A sorozatvállalkozó is így tesz a cégeivel. És hogy melyik áll hozzá a legközelebb? Valószínűleg az, amelyik a legnagyobb profitot termeli, vagy amelyikben a legnagyobb jövőt látja. A legértékesebb festményeket és a legértékesebb vállalkozásokat nem szokás és nem is tanácsos eladni.

A szenvedélyes sorozatvállalkozó minden vállalkozásába beleteszi a tudása legjavát, szívét-lelkét – de el tudja engedni, ha az üzleti céljai vagy a piaci körülmények úgy diktálják.

Ezt sok klasszikus vállalkozó nem képes megtenni, mert túlságosan kötődik érzelmileg ahhoz, amit felépített, vagy mert nem akar mindent nulláról újrakezdeni. Ez érthető, és gyakran ez is a helyes út – de vannak esetek, amikor az ilyen a hozzáállás problémát okoz.

Vegyünk egy aktuális példát, amelyben a vállalkozónk rövid távú lakáskiadók (airbnb-zők) ingatlanjainak menedzselésével foglalkozik. Intézi a foglalásokat, a javításokat, a takarítást.

Időben és jól ismerte fel, hogy aranyláz idején nem aranyásónak kell állni, hanem csákányt és ásót kell árusítani. Azaz amikor egymás lábára taposnak az airbnb-s vállalkozók, akkor nem közéjük kell állni ezeregyediknek, hanem nekik kell értékes szolgáltatást nyújtani.

A vállalkozás szépen gyarapodott is, ám a tulajdonosnak feltűnt, hogy az utóbbi évben már telítődött a piac. Egyrészt mások is meglátták ezt a lehetőséget, másrészt a szigorodó jogszabályokra, az erősödő ár- és minőségi versenyre, valamint a gazdasági visszaesés miatt csökkenő vendégszámra reagálva egyre több tulajdonos állt át a hosszú távú lakáskiadásra.

A cég még a csúcson van, az előző évben szép profitot termelt, de a vállalkozó már észrevette a beszűkülés jeleit.

Mit csinál egy profi (sorozat)vállalkozó ilyen helyzetben? Új piaci lehetőségek után kutat, ezt a vállalkozását pedig igyekszik még most, jó áron eladni. És ez nem most jutott az eszébe – már amikor elindította a céget, benne volt a pakliban, hogy egy adott fázisban szép haszonnal ad túl rajta.

Lehet, hogy a vevő is jól jár majd vele, mert stabil profitba tud beleülni, amely még egy stagnáló piacon is tisztes megélhetést kínál. De már nem hozza azt a növekedést, amit az első években. Márpedig a sorozatvállalkozót a növekedés élteti, hajtja. Ő már sejti, hogy más területen sokkal többet fialhat a pénze. Olyan, mint egy kivételesen jó szörfös, aki képes átváltani egyik hullámról a másikra, és így tovább lendületben maradni. Nem kötődik szükségtelenül a vállalkozásához, hanem árucikként tekint rá, amelyet akkor kell eladni, amikor a legtöbbet lehet kapni érte.

Ha te is azt tervezed, hogy a közeljövőben jó áron megválnál a vállalkozásodtól, fontos tudnod, hogyan készítheted fel az eladásra, hogy a legtöbbet kapd érte. A sikeres cégeladás titka, hogy akár két-három évvel előre gondolkodva építkezel ennek a tervnek a tudatában. A Cégeladás nagy haszonnal: 5 tipp, hogy sikerüljön című cikkem” erről szól. Meríts belőle ötleteket!

Cégeladás előtt azt sem árt felmérned, mennyit ér reálisan a vállalkozásod. Ebben a cégértékelési szolgáltatásom segít.

 

3 tulajdonság, amit elleshetsz a sikeres sorozatvállalkozóktól

Úgy hangzik, mintha a profi sorozatvállalkozó valamiféle szuperember lenne. Nem tagadom, kell hozzá megfelelő személyiség és felkészültség, de néhány kulcstulajdonságot azért a legtöbb hétköznapi vállalkozó is el tud lesni tőlük.

Ez a három tulajdonság:

  1. a jövőorientált gondolkodás és tervezés,
  2. a rugalmasság és alkalmazkodóképesség,
  3. a hatékony kockázatkezelés.

 

Jövőorientált gondolkodás és tervezés

Az olyan sorozatvállalkozók, mint Richard Branson vagy Elon Musk képesek felismerni a jövőbeli trendeket és lehetőségeket – sőt alakítani is tudják őket. Utóbbira kiváló példa az iPhone esete: 2007-ben senki nem követelte hangosan, hogy fejlessze már ki végre valaki az okostelefont. Ehhez Steve Jobs zsenije kellett.

A jövőbe látó és jövőformáló képesség lehetővé teszi, hogy ezek a vállalkozók előrébb járjanak a többieknél. A jelenlegi piaci viszonyok mögé látnak, és feltárják a kielégítetlen igényeket. Megtalálják a feltörekvő technológiákat, amelyek átalakíthatják az iparágakat. Elon Musk például több iparágat is forradalmasított olyan vállalatokkal, mint a Tesla, a SpaceX és a SolarCity.

Hogyan tudod ezt a jövőorientált gondolkodást átvenni magyar kisvállalkozóként? Úgy, hogy folyamatosan tájékozódsz az iparági trendekről, és elképzeled a vállalkozásod számára kínálkozó jövőbeli lehetőségeket.

Mondok egy példát: Tegyük fel, hogy egy panziót vezetsz egy kistelepülésen. Igazi vizionárius vállalkozóként nemcsak abban gondolkodsz, hogyan tudnád magadhoz vonzani a településre érkező turistákat, hanem abban is, hogyan lehetne több turistát vonzani a településre.

Ismert helyi vállalkozóként jó eséllyel van kapcsolatod a község vezetőivel. Dugjátok össze a fejeteket – az üzleti érzékeddel és turisztikai tapasztalatoddal segíts nekik egy ütőképes terv kidolgozásában és megvalósításában. Lehet, hogy egy zenei fesztivál lesz a megoldás, lehet, hogy egy minden vasárnap megrendezett őstermelői és kézművesvásár, de lehet, hogy egy borfesztivál – vagy ezek kombinációja.

Azok a sikeres vizionárius vállalkozók, akik nemcsak a lehetőség felismeréséig jutnak el, hanem képesek stratégiai tervet is készíteni, majd következetesen végigvinni.

A tervezést a sikeres vállalkozás alappillérének tartom. Nem a pontos jövőbe látás, hanem a cselekedetek mederben tartása a célja. És persze az, hogy ne szórd el a pénzedet (pláne a bankodét vagy más befektetőét) teljesen felesleges kiadásokra, hanem arra fordítsd, ami megtérül.

A stratégiai terv készítéséről például az Üzleti stratégia, avagy úti terv a hosszú távú sikerhez” című cikkemben írtam bővebben. Olvasd el, ha érdekel a téma, és szeretnél inspirálódni.

 

Rugalmasság és alkalmazkodóképesség

Az alkalmazkodóképesség és a gyors reagálás a változásokra kulcsfontosságú a folyamatosan változó üzleti környezetben. Az olyan vállalkozók, mint a fent már említett Richard Branson képesek stratégiáikat és üzleti modelljeiket az új lehetőségekre vagy fenyegetésekre reagálva változtatni.

Ez a rugalmasság lehetővé teszi, hogy versenyképesek és relevánsak maradjanak a különböző iparágakban.

A Virgin Cola bukása kiváló példa Richard Branson alkalmazkodóképességére. Elkezdett felépíteni egy kólamárkát, amely – úgy tűnt –felveszi a versenyt a világ egyik legpatinásabb és legértékesebb márkájával. Óriási összegeket költött marketingre, és kilencvenes évek közepén, Angliában sikerült is megelőznie a Coca-Colát eladások tekintetében.

A Virgin Cola olyan korabeli sorozatokban jelent meg termékelhelyezési hirdetéseivel, mint a Jóbarátok, a Baywatch, az Ally McBeal vagy a Buffy, a vámpírok réme. Sőt, maga Branson is feltűnt egy-egy háttérszerepben.

Tudtad? A félliteres Virgin Cola-palackot úgy hívták, hogy „The Pammy”, mert a formáját Pamela Anderson, a korabeli szupermodell és Baywatch-sztár alakjáról mintázták.

Akkor sem aprózták el a marketingbüdzsét, amikor az angliai sikerek után az Egyesült Államokban is bevezették a terméket: Branson ezúttal a Times Square-en tűnt fel egy Sherman tankot vezetve, és a saját kólás dobozaival lőtt egy Coca-Cola feliratot.

A Coca-Cola egy darabig észre sem vette a kihívót, de amikor „hazai” földön indítottak ellene támadást, végre felvette a kesztyűt, és ügyes háttéralkukkal kiszorította a Virgin Colát a nagyáruházak polcairól.

El tudom képzelni, mit érzett Branson, amikor felismerte, hogy ezt a harcot nem nyerheti meg. De felismerte, és minden érzelmi kötődése, minden befektetett energiája és pénze ellenére képes volt időben kilépni, leírni a veszteséget, levonni a tanulságokat és továbblépni.

Maga Branson így foglalta össze az eset tanulságait: „Számtalanszor vallottunk kudarcot, sok hibát követtünk el – és éppen ezért lehetünk sikeresek. Aki sosem bukott el, az soha nem is próbált ki semmi újat. Növekedni csak úgy lehet, ha törekszünk az újításra, ha közben kudarcot vallunk, ha tanulunk a kudarcból, és ha újrakezdjük.”

Ennél pontosabban én sem tudnám megfogalmazni, mit lehet alkalmazkodóképesség és rugalmasság terén tanulni egy milliárdos sorozatvállalkozótól.

Ha válaszúthoz érkezett a vállalkozásod, és nem tudod, merre indulj vele, kérj személyre szabott üzleti tanácsadást, amelynek keretében az egyedi helyzetedhez igazított megoldási lehetőségeket dolgozunk ki.

 

Hatékony kockázatkezelés

A sikeres sorozatvállalkozók egyfelől nem veszik félvállról a pénzügyeket, másfelől jártasak a kockázatok felmérésében. Tudják, hogy a kockázatvállalás a vállalkozói lét velejárója. De azt is, hogy a rizikót alapos kutatással és stratégiai tervezéssel kordában tarthatják. Ez a megközelítés minimalizálja a lehetséges hátrányokat, miközben maximalizálja a siker esélyét.

A hatékony kockázatkezelés a pénzügyi tervezéssel kezdődik. A pénzügyi tervezés és az üzleti modell leírása alapvető ahhoz, hogy irányban tartsd a vállalkozásodat. A Miért kell minden vállalkozásnak vészforgatókönyv?” című cikkemben többet is megtudhatsz a kockázatkezelés alapjairól. A Hogyan készítsd el vállalkozásod üzleti modelljét?” című írásomban pedig bemutatom, hogyan készíthetsz olyan üzleti modellt, amellyel gyorsan áttekintheted a vállalkozásod főbb paramétereit.

Pénzügyi stabilitás nélkül nem lehetsz sikeres vállalkozó. Valószínű, hogy nem fogsz minden ügyletből nyertesen kiszállni. Lesz, amiben elbuksz és amivel pénzt veszítesz – ahogy Branson is. A lényeg, hogy más ügyleteken többet nyerj, és az egyenleged pozitív legyen.

Ha csak egyetlen vállalkozásod van, akkor is érdemes úgy gondolkodnod, ahogy egy ügyes sorozatvállalkozó. Ő megtartja és fejleszti azokat a cégeit, amelyek kisebb kockázat mellett nagyobb nyereséget ígérnek, és elengedi azokat, amelyek kockázatosabbak és pénzügyileg instabilabbak. Te a termékeidet, szolgáltatásaidat, piacaidat, ügyfélcsoportjaidat kezeld így.

Vegyünk egy újabb airbnb-s példát: Ha több lakásod is van, amelyeket rövid távon adsz ki, és az egyik valamiért rosszabbul teljesít, nem biztos, hogy a végtelenségig érdemes költeni rá. Már felújítottad, átalakítottad, már több pénzt költöttél a hirdetésére, és még mindig nem jönnek a vendégek? Érdemes kettőt hátralépni és átgondolni, vajon miért nem. Lehet, hogy rossz helyen van? Lehet, hogy összegyűlt néhány negatív értékelésed, és emiatt hátrébb került a találati listában? Vajon érdemes tovább kínlódni vele, vagy jobban jársz, ha eladod, és a pénzt másba fekteted?

Ugyanígy el kell gondolkodnod a kockázatokon is. Azt látod, hogy a kerület vezetése fontolgatja a rövid távú lakáskiadás betiltását? Vajon mekkora ennek a reális esélye? Ha bekövetkezik, mit tudsz kezdeni a lakással? Kiadod hosszú távra? Megéri? Vagy inkább el kellene adni? És ha el kellene adni, akkor most kellene lépni, gyorsan, mielőtt még a többiek is észbe kapnának, és elárasztanál a piacot az eladó lakások? De ha most lépsz, azzal nem sieted-e el a dolgot? Hátha nem lesz a betiltásból semmi?

A kockázatkezelés ilyen kérdések mérlegelését jelenti pénzügyi számításokkal és az egyes kimenetelek becsült valószínűségével kiegészítve. Biztos vagyok benne, hogy Richard Branson is hasonló, racionális elemzés mentén döntött úgy, hogy bármennyire közel áll is a szívéhez, a Virgin Colába nem érdemes több pénzt fektetnie.

 

Tapasztalatom szerint ez a három képesség – a jövőorientált gondolkodás, a rugalmasság és alkalmazkodóképesség, valamint a hatékony kockázatkezelés – képezi a sorozatvállalkozók sikerének az alapját. Ha szeretnéd tudni, hogyan lehet ezeket a tulajdonságaidat fejleszteni, és a te vállalkozásod konkrét problémáinak megoldásához felhasználni, írj nekem! Egy akciós villámkonzultáció keretében megbeszélhetjük az alapokat, utána pedig közösen kiválaszthatjuk a legmegfelelőbb üzleti tanácsadási csomagot, vagy kidolgozhatunk neked egy teljesen személyre szabott üzletfejlesztési programot is.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása