Hobbiból vállalkozás
Így lesz a gyerekkori kedvtelésből milliárdos üzlet

Kevés olyan szerencsés embert ismerek, akinek a munkája a szenvedélye is. Még kevesebb olyat, aki nyereséges vállalkozássá tudta volna fejleszteni gyerekkori hobbiját. Viszont sokkal több olyan aktív vagy leendő vállalkozóról tudok, aki erről álmodozik.

medium-shot-woman-with-paint-hands.jpg

Ha te is közéjük tartozol, ez a cikk neked szól. Egy világhírű üzletember és egy világhírű üzletasszony példáján keresztül bemutatom, mi kell ahhoz, hogy a kedvenc időtöltésed a fő bevételi forrásoddá válhasson.

 

Első példa: akinek a pénzcsinálás a hobbija

Warren Buffett, aki a világ talán leghíresebb és legsikeresebb befektetője és a világ tizedik leggazdagabb embere, alig hatévesen kezdett bele első vállalkozásába. Nem bonyolította túl a dolgot: házaló árusként rágógumit, Coca-Colát és magazinokat adott el.

Nem sokkal később már flipperautomatákat üzemeltetett több helyi fodrászüzletben, ezért hallatlanul fiatalon, tizenévesen adóbevallást kellett készítenie. Emellett részesedése volt egy negyven hektáros omahai farmban is.

Mindössze tizenegy évesen vette az első részvényeit. A korai tőzsdei tapasztalatok értékes leckét adtak neki a türelemről és az árfolyamok ingadozásáról. Ezek az élmények táplálták az üzlet és a pénzkeresés iránti szenvedélyét.

Középiskolás korában újságkihordással, golflabdák és bélyegek árusításával, valamint autószereléssel kereste a kenyerét. (Ez utóbbit elég nehéz elképzelnem róla. 😊)

A gyerekkori érdeklődése egyetemi tanulmányait is meghatározta. Buffett a Nebraskai Egyetemre járt, ahol üzleti adminisztrációból szerzett diplomát.

Tanulmányai befejezése után Benjamin Graham cégénél csiszolta befektetési készségeit. Ott fejlesztette ki stratégiáját a hosszú távú növekedési potenciállal rendelkező, alulértékelt vállalatok azonosítására.

Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat vagy a LinkedIn profilomat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.

1956-ban visszatért Omahába, és megalapította saját befektetési társaságát, a Buffett Partnership Ltd.-t. 1962-re Buffett milliomos, később pedig sokszoros milliárdos lett.

Jól látható, hogy Buffettnak nem egyetlen üzleti tevékenység, hanem maga az üzlet, a vállalkozás volt a hobbija. Imádta a számokat, és kicsi gyerekkora óta olthatatlan vágyat érzett a pénzkeresés iránt.

 

Mit tanulhatsz vállalkozóként Warren Buffett történetéből?

Buffett páratlanul szerencsés vállalkozói alkat, mert szinte mindegy neki, mibe fog bele. A legtöbb kisvállalkozó nem ilyen – az üzleti adminisztráció, a pénzügyek, az üzleti tervezés púp a hátukon.

De azért ne legyints Buffett sztorijára, mert van benne számos tanulság, amely neked, „hétköznapi” vállalkozónak is hasznos lehet, ha a hobbidat szeretnéd nyereséges üzleti tevékenységgé alakítani.

Warren Buffett magával a pénzzel szeret foglalkozni. Hogy mivel szerzi meg, az szinte másodlagos. A te esetedben ez valószínűleg éppen fordítva van. A hobbiddal szeretnél foglalkozni, de jó lenne pénzt is keresni vele.

Mégis van néhány dolog, amit eltanulhatsz tőle:

 

1. Delegálás

Buffett nem értett se a farmgazdálkodáshoz, se a flippergépekhez. Csak a pénzhez. Nem is követte el azt a hibát, hogy ő tervezze meg, milyen gabonát vessenek vagy hogy ő szerelje a flipperautomatákat.

Te se aprózd el magad, koncentrálj arra, amihez igazán konyítasz. Ha cukrász vagy, az legyen az elsődleges, hogy minél jobb süteményeket készíts. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mással nem is kell törődnöd. Csupán azt, hogy találd meg a megfelelő embereket, akik leveszik a terhet a válladról, és elvégzik helyetted azt a munkát, amihez nem értesz vagy amit nem szeretsz.

TIPP: Ha neked pont a pénzügyek és az üzleti tervezés megy nehezen, keress egy olyan tapasztalt külsős üzleti tanácsadót, mint amilyen én is vagyok. Meglátod, mennyivel olajozottabban mennek a dolgok, ha nem egyedül kell kínlódnod a számokkal vagy a profitszerzéssel!

 

2. Türelem és fegyelem

Buffett sikere nagyrészt annak köszönhető, hogy türelmesen és fegyelmezetten képes cselekedni. Kifejezetten kerüli az érzelmi döntéseket, és ragaszkodik a befektetési elveihez.

Ha a hobbidat fejleszted vállalkozássá, hajlamos lehetsz fegyelmezetlenül, az érzelmeid alapján dönteni. Például túl sok időt, energiát és pénzt ölsz a terméked vagy a szolgáltatásod olyan mértékű tökéletesítésébe, amelyet a piac nem fog megfizetni. Ha azonban előbb felméred a piacot, és nem gondolod azt, hogy a te hobbidért mindenki más is ugyanúgy rajong, azzal elkerülheted az ilyen költséges baklövéseket.

 

3. Takarékosság és egyszerűség

Óriási vagyona ellenére Buffett takarékos életet él. Egyik gyakran hangoztatott tanácsa, hogy az ember éljen szerényebben a lehetőségeinél, és arra összpontosítson, ami igazán számít. Ennek megfelelően ő még mindig abban az omahai házban lakik, amelyet 1958-ban vásárolt 31 500 dollárért, és viszonylag egyszerű autóval jár.

Csábító gondolat, hogy a hobbidra (ami most már a vállalkozásod is) számolatlanul költsd a pénzt. Különösen ha kezdeti sikereid vannak, és elkezd dőlni a pénz. A saját hobbijába szerelmes vállalkozó ilyenkor kezd el nyakló nélkül beruházni. Mert egy nagyobb, modernebb géppel a tökéletesnél is tökéletesebb lesz a terméke. Mert még némi hitellel végre megvalósíthatja a legmerészebb álmait is.

Ha megfogadod Buffett takarékosságról szóló tanácsát, a vállalkozásodban is óvatosan költöd a pénzt. Egyrészt mert tudod, hogy jöhet még hét szűk esztendő, amikor a tartalékaidra nagy szükség lehet. Másrészt mert azt is tudod, hogy az üzlet nem önmagáért való tevékenység, hanem a profitról szól. És bármennyire is kívánatos a legmodernebb gép, ha várhatóan nem termeli ki az árát plusz az elvárt nyereséget, akkor nem szabad megvásárolni. Akkor sem, ha éjszakánként róla álmodozol.

 

4. Hosszú távú gondolkodás

A gyors profit hajszolása helyett Buffett mindig is a hosszú távú növekedést és a stabilitást helyezte előtérbe befektetései során.

Amikor a hobbidból végre vállalkozás lesz, könnyű türelmetlenné válni. Hát hogyhogy nem özönlenek azonnal és tömegestül a vevők, amikor ilyen fantasztikus és hiánypótló terméket vagy szolgáltatást kaphatnak, ami minden pénzt megér?

Ha nem indul be úgy az üzlet, ahogy vártad, meg is keseredhetsz és másokban keresheted a hibát. Ez kapkodáshoz vezethet – ha impulzív alkat vagy, még odáig is eljuthatsz, hogy bezárod az egész boltot. Pedig lehet, hogy a három- vagy ötéves üzleti terved következetes megvalósításával egy éven belül már látnád az eredményeket.

TIPP: Ehhez persze kell hogy legyen ilyen hosszú távú üzleti terved – ami a realitások talaján áll. Ha még nincs, és nem is tudod, hogyan kellene hozzáfognod, nézd meg az „Üzleti terv készítése” csomagomat. Ha tetszik, keress meg, szívesen segítek!

 

Második példa: aki a hobbijából csinált pénzt

Hallottad már Jo Malone, a világhírű brit illatmárka alapítójának történetét? Figyelemre méltó példa arra, hogyan lehet egy szenvedélyből sikeres vállalkozást létrehozni és egy világhírű márkát felépíteni.

Jo Malone fiatal korától kezdve élénk érdeklődést mutatott az illatok és az illatszerek iránt. Kozmetikus édesanyjától ismerte meg az illóolajok hatását és az illatkeverés művészetét. Kilencéves korában már különböző összetevőkkel kísérletezett: a kertből származó virágokból és reszelt szappanból pancsolt parfümöket és illatosított krémeket a család konyhájában.

Felnőttként kezdetben arcterapeutaként dolgozott, és mellesleg saját készítésű fürdőolajokat, testápolókat kínált az ügyfeleinek, amelyek nagy tetszést arattak. Ez a kezdeti siker motiválta abban, hogy nagyobb volumenű gyártásban gondolkodjon – de még mindig csak otthoni körülmények között.

Termékeinek híre szájról szájra terjedt, és egyre népszerűbbek lettek. Olyannyira, hogy 1994-ben megnyitotta első üzletét Londonban. Márkája gyorsan ismertté vált jellegzetes és különleges illatairól, amelyekben az egyszerűségre, az eleganciára és a minőségre helyezte a hangsúlyt.

A Jo Malone London ügyesen terjeszkedett, hűséges vásárlói bázist épített, majd nemzetközi ismertséget is szerzett. Nem telt el sok idő, és a szépségipar jelentős szereplőinek figyelmét is felkeltette. 1999-ben Jo Malone 24 millió fontért eladta cégét az Estée Lauder Companiesnek, bár még néhány évig ő maradt a márka kreatívigazgatója.

Ez az óriási siker azonban áldozatot is követelt tőle. A 2000-es évek elején Jo Malone komoly betegséget győzött le. Miután elhagyta a cégét, egy időre az üzleti tevékenységét is szüneteltette, de az illatkészítés iránti szenvedélye nem lankadt.

2011-ben új illatmárkát indított Jo Loves néven, amellyel ismét bizonyította kivételes tehetségét és kreativitását. A Jo Loves innovativitásáról és az olyan egyedi termékeiről lett hamarosan közismert, mint az illatfestő ecsetek (fragrance paintbrush).

 

Mit tanulhatsz vállalkozóként Jo Malone történetéből?

Ha te is azok közé tartozol, akik egy hobbit vagy szenvedélyt szeretnének sikeres vállalkozássá alakítani, a következő három tanulságot ajánlom a figyelmedbe:

 

1. Szenvedély és hitelesség

Jo Malone szenvedélye az illatok iránt és a termékeibe vetett hit kulcsfontosságú tényező volt a sikeréhez. A vásárlókat ugyanazzal az alapossággal és kreativitással nyerte meg, amelyekkel a termékeit létrehozta.

Ha a hobbidból nőtt ki a vállalkozásod, és a termékeidbe, szolgáltatásaidba a szívedet-lelkedet beleadod, ne felejtsd el ezt tudatni is a vevőiddel. A legtöbb ember szívesen vásárol olyan cégtől, amelynek tulajdonosáról tudja, hogy a munkája egyben a szenvedélye is – mert ez a legtöbb esetben a minőség garanciája.

 

2. Szájról-szájra terjedő hírnév és ügyfélközpontúság

Jo Malone kezdeti sikerét nagyrészt a szájreklám és a vásárlói elégedettségre való erős összpontosítás határozta meg. Márkáját a vásárlói visszajelzések alapos elemzésével építette. A lelkesedése nem lankadt, hanem következetesen magas minőségű, innovatív termékeket készített számukra.

A közösségi média ma már neked is páratlan lehetőségeket nyújt arra, hogy személyes kapcsolatot ápolj a vásárlóiddal. Törekedj egy hűséges követőbázis kialakítására, akik nemcsak fogyasztják, hanem meg is osztják a történeteidet. Ha tényleg tudsz valami egyedit és újat mutatni, könnyen fog menni.

Figyeld árgus szemekkel a vevők visszajelzéseit, igényeit is. Ne csak azt csináld, ami neked tetszik, hanem azt, amire kereslet van. Jo Malone ennek az ügyfélközpontúságnak igazi mestere.

 

3. Rugalmasság és megújulási képesség

Jo Malone hihetetlen rugalmasságról és kiapadhatatlan vállalkozói ambícióról tett tanúbizonyságot, amikor visszatért a Jo Loves márkával, amelyet szintén sikerre tudott vinni.

Nemcsak egyetlen „trükk” volt a tarsolyában, hanem tele volt jobbnál jobb ötletekkel. Ráadásul nem elégedett meg az egyszeri sikerrel, nem ült a babérjain és a millióin, mert hajtotta a szenvedély, hogy új és különleges illatszereket kísérletezzen ki.

Ha te is a hobbidból csináltál vállalkozást, könnyen követheted őt. Mert mit csinál az, aki üzletemberként meggazdagodik? Élhet mondjuk a hobbijának. De mi van, ha a hobbija egyben a vállalkozása is? Akkor sosem kell visszavonulnia! Hiszen a hobbiját nem akasztja csak úgy szögre az ember, ha nem muszáj.

Ez a megújulási képesség akkor jöhet igazán jól, ha a vállalkozás gondokkal küzd és zsákutcába kerül. Míg egy átlagos vállalkozó ilyenkor könnyen motiválatlanná és frusztrálttá válik, addig a hobbijából élő vállalkozó lelkesen keresni kezdi a kiutat, és új megoldásokon töri a fejét.

 

Ha szeretnéd tudni, hogyan lehet ezeket a tulajdonságaidat fejleszteni, és a te vállalkozásod konkrét problémáinak megoldásához felhasználni, írj nekem! Egy akciós villámkonzultáció keretében megbeszélhetjük az alapokat, utána pedig közösen kiválaszthatjuk a legmegfelelőbb üzleti tanácsadási csomagot, vagy kidolgozhatunk neked egy teljesen személyre szabott üzletfejlesztési programot is.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása