6 érv az üzleti terv készítése mellett kételkedőknek
Ne akarj vakon repülni!

„Üzleti terv nélkül el se kezdj vállalkozni.” Unod már, hogy mindenki ezt hajtogatja? Holott te számos sikeres céget láttál, akik hírből sem ismerik a tervezést. Tervet készíteni időigényes macera, igaz? A papír egyébként is mindent elbír, és ne mondja neked senki, hogy meg lehet jósolni, mennyi bevételed lesz a következő tizenkét hónapban. A költségeket meg így is, úgy is kifizeted, ahogy jönnek a számlák. Mert hát mi mást tehetnél, nemde? És egyébként is, annyi más fontos sürgős dolgod van.

 uzleti_terv_miert.jpg

Sokszor hallom ezeket a csípőből jövő érveket a munkám során. Ezért ebben a cikkben olyan ellenérveket sorakoztatok fel, amelyek remélhetőleg téged is meggyőznek arról – ha kételkedsz –, hogy vállalkozóként igenis érdemes a sokat emlegetett üzleti tervet elkészítened.

De mi is az az üzleti terv?

Egy olyan dokumentum, amely bemutatja az üzleti céljaidat és az elérésükhöz vezető utat. Akár hosszabb távon, mondjuk a következő öt évre, akár csak az eljövendő tizenkét hónapra. Tartalmazza a főbb információkat többek között a termékeidről, a szolgáltatásaidról, a marketingstratégiádról, a célcsoportjaidról, a versenytársaidról, a beszállítói kapcsolataidról és a pénzügyeidről is. Lényegre törő leírásaival és számításaival éppúgy hasznos anyag új vállalkozás indításakor, mint a működés későbbi fázisaiban. Lehet nagyon rövid, néhány oldalas, de mindenre kitérő is.

Az üzleti terv nem csak egy adminisztratív maszlag. Bízhatsz bennem, több százat készítettem egészen kicsi egyéni vállalkozásokétól a sok milliárdos vállalatcsoportokéig.

Egy korábbi blogbejegyzésemben írtam arról, HOGYAN készíts ütős üzleti tervet. Javaslom, hogy olvasd el azt is, idelinkelem. Most a MIÉRT-eket vesszük sorra.

 

  1. Emlékeztet a távlati céljaidra

Sok vállalkozás szenvedélyből születik, és bár a szenvedély nagyszerű motiváló tényező lehet, nem elegendő a sikerhez. Az elképzelés és a valóság közötti talán legfontosabb lépés annak megtervezése, hogy pontosan miként fogod az elképzeléseidet sikeres vállalkozássá alakítani. Az üzleti terv segíthet felmérni, hogy a nagyszerű ötletednek van-e üzleti értelme. Az üzleti terv kritikus eleme például a piackutatás, amely betekintést nyújthat a potenciális vásárlók és a versenytársak világába. Segít eldönteni, hogy valóban ott van-e az a bizonyos piaci rés, és mekkora potenciált rejt.

Az üzleti terved fontos eszköz ahhoz is, hogy a célkitűzéseid eléréséhez szükséges lépéseket következetesebben tehesd meg. Lehetőséget ad arra, hogy a hosszú távú jövőképed és a megalkotott stratégiád mentén irányítsd a cégedet. Nem hozhatsz meg minden döntést ad hoc módon, a megérzéseidre hagyatkozva. Gondolj az üzleti tervre úgy, mint egy partnerre, aki bármikor készen áll a kérdések megválaszolására – akkor is, ha éppen nem vagy jelen. Tudasd a munkatársaiddal, hogy ha kétségeik merülnek fel, és nem tudnak közvetlenül hozzád fordulni, bármikor követhetik az üzleti terv iránymutatásait.

Ha megosztod az üzleti tervet a csapatod tagjaival, akkor könnyebben megérthetik, hogy mit és miért csinálnak, és azonosulhatnak a hosszú távú céljaiddal is.

A hatékony célmeghatározásról bővebben ebben a blogcikkemben írtam. 

 

  1. Megalapozza a sikeres árképzést

Egyes vállalkozók túl magas vagy túl alacsony árat szabnak termékeiknek, szolgáltatásaiknak – mindkettő a katasztrófa receptje lehet.

uzleti_terv_miert_2.jpg

Egy üzleti tervvel elkerülheted ezeket a hibákat. Legyen szó cash flow tervezésről vagy a kereslet és a kínálat elemzéséről, az üzleti terv minden egyes része segíthet felismerni a potenciálisan kritikus veszélyeket, mielőtt felmerülnének. Például ne félj elvetni egy dédelgetett ötletedet, ha kiderül, hogy nincs rá piaci igény. Légy őszinte önmagadhoz, és gondolj arra, hogy elsősorban profitot szeretnél termelni.

Ha mélyebben érdekelnek a sikeres árképzési metódusok, olvasd el ezt a korábbi írásomat. 

 

  1. Nagyobb profittal kecsegtet

El sem tudom képzelni, hogyan lehet megfelelő árakat kalkulálni, cash flowt menedzselni, profitot maximalizálni üzleti terv nélkül. Többször írtam arról, hogy a vállalkozások vezetésének legkritikusabb pontja a hatékony és egészséges cash flow, azaz pénzforgalom kialakítása, és a folyamatos stabilitásának megalapozása. A nagyobb kiadási döntések meghozatalához a cash flow megértése és nyomon követése elengedhetetlen. A pénzforgalmi kimutatás egyike annak a három kulcsfontosságú pénzügyi kimutatásnak, amelyet az üzleti tervvel együtt összeállítunk. (A másik kettő a mérleg és az eredménykimutatás.) Ahhoz, hogy el tudd dönteni, mennyi pénzt érdemes a vállalkozásodba fektetni, legalább egy eredménykimutatást és egy cash flow tervet össze kell állítani.

Ahogy a legtöbb vállalkozásnak, valószínűleg a tiédnek is sok időszakos kiadása van. Bizonyos alapanyagot jobban megéri két-három hónapra elegendő mennyiségben megvásárolnod. Ilyenkor jó tudnod, hogy ez a kiadás mikor térül meg. Sokkal egyszerűbb Excelben összesítened például a termékelőállítási költségeket, mint megpróbálni fejben tartani és kalkulálni a különféle variációkat. Bizonyos tételszám után nem fog menni. Lesz olyan költséged, ami hetente merül fel, más havonta vagy háromhetente, kéthavonta.

Mind a beszállítói, mind a vevői ártárgyalásaidhoz tudnod kell, mit akarsz elérni. Azaz mi hozza neked a legoptimálisabb, hosszú távon is fenntartható profitot. Mert nyereség nélkül nem érdemes és nem is tudsz profitorientált vállalkozást életben tartani.

Cash flow válság akkor következik be a céged életében, amikor nem tudod kifizetni a számlákat. A cash flow kimutatás rendszeres felülvizsgálata az üzleti terv felülvizsgálatának részeként segít abban, hogy korábban észrevedd a lehetséges pénzforgalmi problémákat, és elkerüld a fizetési nehézségeket.

Az üzleti terv kiválóan alkalmas arra, hogy feltérképezze, hogyan illeszkednek az értékesítési és a bevételi célok a kiadási költségvetéshez. Ha egyértelmű kapcsolatot teremtesz a befektetett összegek és a remélt eredmények között, akkor biztos lehetsz benne, hogy sikerre készíted fel a cégedet.

 

  1. Növeli a hatékonyságot

Nemrég olvastam, hogy az üzleti tervvel rendelkező cégek 30 százalékkal gyorsabban növekednek, mint az üzleti tervet nem készítő vállalkozások. A kifejezetten gyorsan növekvő vállalatoknak pedig 71 százaléka rendelkezik üzleti tervvel. Ez azért sokat elárul.

uzleti_terv_miert_4.jpg

Egy jó üzleti terv a kisvállalkozóknak is segíthet eligazodni a vállalkozás komplex működésében. Könnyebb teljes képet kapni a cégről, előre tervezni, fontos döntéseket hozni, sőt a terv növeli a várva várt siker valószínűségét is.

A jól megírt és kiszámolt üzleti terv egyértelművé teszi a vállalkozásod kritikus folyamatait. A gyártás, a logisztika vagy az alapanyag kiválasztása egyaránt kulcsfontosságú lehet. Érdemes prioritási sorrendbe állítani őket, és a legfontosabbtól kezdve, lépésről lépésről fejleszteni. Ha kezdő vállalkozásod van, elsőre nem fog minden profi módon működni, de idővel az a cél, hogy minél hatékonyabban és – ahol csak lehet – automatizáltabban működtesd. Ezzel versenyelőnyhöz juthatsz, ami segíti a stabil cash flow kialakítását és a vállalkozásod hosszú távú fennmaradását, sok-sok megújulással.

 

  1. Megkönnyíti a döntéshozatalt

A vállalkozói tevékenységed során naponta rengeteg döntést kell meghoznod, nem egyszer nagyon gyorsan. Az esetleges válságkezelésről nem is beszélve: Nem érkezett meg időben az alapanyag, késik az informatikai fejlesztés, nem fizetett időben egy fontos kliens, hogy csak néhányat említsek. Leülni és végiggondolni egy adott döntés minden következményét olyan luxus, amit a kisvállalkozóként nem mindig engedhetsz meg magadnak. Itt jön a képbe az üzleti terv, amellyel kezedben tarthatsz egy „iránytűt,” és a legkritikusabb üzleti kihívások közül jó néhányra már előre tudhatod a válaszlépésedet.

 

  1. Plusz pénzügyi forrásokhoz segít

Az üzleti terv a befektetők megnyerése szempontjából is fontos, mert kideríthetik belőle, hogy a vállalkozásod jó úton halad-e, és megéri-e pénzt fektetni bele. Aki pénzt szeretne egy vállalkozásba fektetni, tudni szeretné, hogy jó kezekben van-e, és hosszú távon életképes-e. Ezt a legkönnyebben egy jó üzleti tervvel lehet bizonyítani, amely általában követelmény is mindazok számára, akik külső finanszírozást keresnek.

uzleti_terv_miert_6.jpg

Az üzleti tervet nem árt egy meggyőző prezentációban is bemutatni. Jól ismerem a befektetők és a bankok észjárását, tudom, hogy mire harapnak, és sok ügyfelemnek segítettem olyan prezentációkat összeállítani, amelyek jelentős plusz forráshoz juttatták őket.

A látványos, lényegre törő üzletiterv-prezentáció neked is hasznos és inspiráló lehet, mert áttekinthető, jól és szépen illusztrált formában ábrázolja vállalkozásod megálmodott jövőjét.

Most, hogy már tisztábban látod az üzleti tervek mögött rejlő "miérteket", bátran belefoghatsz a saját terved elkészítésébe. Ne feledd, hogy az üzleti terv a vállalkozásoddal együtt fog bővülni és fejlődni, így fontos része az egész vállalkozói utadnak – nem csak a kezdetének.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása