Mit tegyél a nyáron a 2021. évi üzleti sikereidért?
Pontosítsd a céljaidat 3 lépésben!

Az idei első blogbejegyzésemben javasoltam néhány szokást, amelyek vállalkozóként hasznodra válhatnak, mert gördülékenyebbé teszik az üzletmenetet. Emlékeztetőül fussuk át őket gyorsan: Gondold át a vállalkozásod hosszú távú céljait, készítsd el az éves üzleti tervét, havonta elemezd a céged teljesítményét, rendszeresen vizsgáld meg a finanszírozási költségeidet, és legalább havonta beszélgess a legfontosabb kollégáiddal!

Egyes kutatások szerint egy egyszerűbb napi tevékenység rutinná válásához átlagosan 21 nap szükséges, míg egy összetettebbéhez akár 200–250 napra is szükség lehet. Úgyhogy azt javaslom, fogj bele minél hamarabb, hiszen a pénzedről van szó!

20_beach.jpeg

Ha azok közé tartozol, akik már rutinosan alkalmazzák egyik-másik fenti technikát, akkor itt az idő a féléves célok, eredmények értékelésére, felülvizsgálatára. A gondolkodtatóbb problémák kreatív megoldására a nyár kitűnő időszak. Na, nem a hőség miatt, hanem azért, mert az uborkaszezonban egy kicsit távolabbról szemlélheted a problémákat. Ha már jó ideje pörögsz rajtuk, „felülnézetből” talán könnyebben találsz rájuk frappáns megoldásokat. Megeshet, hogy magad is elcsodálkozol: ez ilyen könnyű lett volna? Velem már sokszor megtörtént.

Nézzük mi az, amit semmiképpen se hagyj ki a nyári számvetésből! 

  1. Értékeld a céged első féléves teljesítményét!

Még mielőtt belebonyolódnál a pénzügyi eredményed elemzésébe, gondold át a nem számszerűsíthető, kvalitatív tényezőket. Írd össze a kérdéseidet, és térj vissza hozzájuk rendszeresen – mondjuk negyedévente.

Íme néhány fontos kvalitatív kérdés kezdetnek: Teljesítetted az eltervezett céljaidat? Milyen sikereket értél el a vállalkozásoddal? Mit csinálhatnál jobban? Mi az, amit kedvelnek a vevőid, és mi az, amit nem? Milyen tevékenységgel nem szeretnél a jövőben foglalkozni? Ki volt a legjobb beszállítód? Milyen státuszban, készültségi szinten vannak a futó fejlesztési projektjeid? Hogy érzik magukat a kollégáid? Hogyan érintett a járványügyi korlátozások fokozatos feloldása? A járvány milyen maradandó nyomokat hagyott a vállalkozásodon? És így tovább. A listádat időről időre bővítheted, a körülményeknek megfelelően módosíthatod.

Miután a kvalitatív kérdéseket megválaszoltad, jöhetnek a számok. Ha megfogadtad a korábbi tanácsomat, és az év elején átküldted a könyvelődnek, hogy milyen beszámolócsomagra lesz szükséged az év közepén, akkor július első felében remélhetőleg meg is kaptad tőle. Az első félév adatai valószínűleg már elérhetők a kontrollingrendszeredben, és a kollégáid is összeállították a döntéseidet támogató üzleti és gazdasági elemzéseket. Ha nem állnak rendelkezésre ezek az adatok, akkor bizony ezen a téren sürgősen fejlődnöd kell.  Érdemes gazdasági tanácsadóhoz fordulnod, hogy jobban működtesd a cégedet, és nagyobb profitot érhess el.

Az első félév eredményeinek elemzéséből számos kérdésre választ kaphatsz: Mennyi profitot hoztak az egyes tevékenységek? Van olyan közöttük, amivel a jelenlegi formában nem érdemes tovább foglalkozni? Melyek a fejlesztendő termékek, szolgáltatások? Voltak nagyobb költségmegtakarításaid az első hat hónapban? Ha voltak, miből származtak? Végleges megtakarításoknak tekintheted őket, vagy csak átmenetiek? Jelentősen alábecsültél-e bizonyos költségtételeket? Időben megvalósultak a tervezett beruházásaid vagy csúsznak? Ha csúsznak, milyen eredménykieséssel járnak? Van elég forgótőkéd? Nagyobb kilengések nélküli egyensúlyban tudod tartani a vállalkozásod cash-flow-ját?

Az elkészült anyagokat célszerű együtt átnézned a könyvelőddel, az érintett kollégáiddal és akár a gazdasági tanácsadóddal. A sikeres vállalkozások vezetői tudják, mennyire fontos időben megismerni a tényszámokat ahhoz, hogy még jobban menjen az üzlet. Te se hagyd ki ezt a fontos lépést!

  1. Gondold újra az éves üzleti tervedet!

Az év elején azt tanácsoltam, hogy első lépésként egy hosszabb távú (stratégiai) tervet készíts, majd erre alapozva állítsd össze a részletes üzleti tervedet 2021-re. Ha elmulasztottad volna, állj neki most! Jobb későn, mint soha. Jövőre már rutinosabb leszel ebben is. Ha azok közé tartozol, akik összeállították a cégük üzleti tervét, bizonyára megtapasztaltad, hogy jelentősen megkönnyíti döntéseidet, és segít a jó árképzés kialakításában. Utóbbiról egy korábbi blogbejegyzésemben bővebben olvashatsz.

Már az olyan kézenfekvő eszközök is sokat segítenek, mint egy részletes, havi bontású eredménykimutatás vagy egy cash-flow táblázat. Ezekből láthatod a tervezett és a tényadatok közötti különbségeket. A tanulságokat a második féléves céljaiddal kiegészítve el tudod készíteni az úgynevezett gördülő (vagy revideált) üzleti tervet. Rajtad múlik, hogy ezt milyen mélységű bevétel- és költségbontásban teszed meg. Nem haszontalan erről is konzultálni cégen belüli és kívüli szakértőkkel.

A különféle beruházások, előtted álló vagy már lezárt akvizíciók elemző értékelésére is szükséges időt fordítani. Hasonlóan nem elhanyagolható a már bevont vagy/és a jövőben megpályázandó pénzügyi források átvizsgálása. Érdemes egyben is megnézni és tudatosítani, hogy mennyit jelentettek a vállalkozásod életében a járvány miatti gazdaságélénkítést támogató intézkedések (pl. munkabér-támogatás, eszközbeszerzési forrás).

Egy profi felülvizsgált üzleti terv nem csak pénzügyi adatokat tartalmaz, hanem a releváns piac és a versenytársak elemzését, az üzleti stratégiádat, beleértve a marketing- és humánerőforrás-stratégiádat és sok mást. Minden olyan lényeges tényezőt jó átgondolni és megbeszélni, amely az üzletmenetedre jelentős hatással lehet. Meglepetések mindig várnak – előrelátó tervezéssel gondoskodj róla, hogy jobbára kellemesek legyenek.

  1. Racionalizálj, optimalizálj és innoválj!

A működési folyamatok racionalizálása a kedvenc témáim egyike. A cél az, hogy a vállalkozásodban ügyesen találd meg az egyensúlyt az adminisztrációra fordított idő, pénz és energia hármasában, mert így a megszerzett információkkal és a nagyobb hatékonysággal számottevő versenyelőnyhöz juthatsz. Ez általában több hónapos, következetes munkát igényel, de még egyetlen ügyfelem se bánta meg.

A finanszírozási költségek optimalizálását nem lehet elégszer hangsúlyozni. Pénz nélkül képtelenség vállalkozni, ezért a legjobb pénzügyi források megszerzése örök téma. Szerencsére a bankok folyamatosan versenyeznek egymással, ezért újabbnál újabb ajánlatokkal állnak elő, de figyelned kell a lehetőségeket, hogy élhess velük.

A végére hagytam a legfontosabbat: a kollégáidat. A nyár általában nem a csapatépítés időszaka, de az idei év talán kivétel. A körülmények miatt elmaradt őszi-tavaszi programokat most lehet bepótolni. Teremts alkalmat arra, hogy akár kötetlen, akár formálisabb keretek között beszélgethess a kollégáiddal mind az első félév tapasztalatairól, mind a jövőbeli fejlesztésekről. Érezzék, hogy számítasz rájuk, meghallgatod a véleményüket és nyitottan állsz az innovatív ötleteikhez, amelyeket akár jutalmazhatsz is. Csináld ügyesebben, mint sok nagyobb vállalat teszi!

Remélem, a leírt tippekkel sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Ha kérdésed van gazdasági, pénzügyi, üzletvezetési kérdésben látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat vagy keress meg a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása