Hogyan növeld a profitodat változatlan árbevétel mellett?
Haszonkulcselemzés és kipróbált költségcsökkentési tippek

Annyi rossz hírt hallottál az utóbbi időben, hogy már az idei árbevételed megismétlésével is elégedett lennél 2023-ban? Ne kapkodd el a választ, gondolj arra is, hogy már közel 25 százalékos az infláció. Ha hasonló szinten marad, akkor ugyanakkora árbevétel egy év múlva 25 százalékkal kevesebbet fog érni reálértéken, mint ma – azaz átlagosan ennyivel kevesebb terméket és szolgáltatást tudsz megvásárolni belőle akár a cégednek, akár a vállalkozásodból kivett osztalékból magadnak.

57_campaign-creators-pypeceajezy-unsplash.jpeg

Növekednek a vállalkozásod költségei is, emelkedik a minimálbér, aki él és mozog körülötted, árat emel. De mi van, ha te nem tudsz? Vagy nem olyan mértékben, mint a nyereséged reálértékének fenntartásához kellene? Vagyis mi van akkor, ha a költségeid 25 százalékkal emelkednének, de te csak 10 százalékot tudsz emelni, mert ennyit bír el a piac?

Egy ilyen időszakban különösen fontos, hogy ne csak adóbevalláskor, ne csak negyedévente, hanem folyamatosan, akár hetente számolj: bevételt, költségeket, hasznot, haszonkulcsot.

A cikk folytatásából megtudhatod, milyen mutatókra kell odafigyelned, és mit tehetsz a költségek csökkentése terén – azért, hogy akkor is legalább szinten tudd tartani a profitodat, ha az áraidat és az árbevételedet nem tudod eléggé feltornászni.

 

Az egyik legfontosabb mutató: a haszonkulcs vagy eredményráta

A haszonkulcs ismerete arra az alapvető kérdésre válaszol, hogy megéri-e a vállalkozásodat folytatni vagy sem. Másként fogalmazva: ez a jó pénzkereseti lehetőség számodra vagy sem? De a haszonkulcsod számos egyéb kérdésre is rávilágít:

  • Jól irányítod-e a vállalkozásodat?
  • Sikerült megfelelően áraznod a termékeidet és szolgáltatásaidat?
  • Fizetőképes célpiacot lőttél be vagy sem?
  • Stb.

A haszonkulcsot a következőképpen számíthatod ki:

Haszonkulcs = Adózás utáni eredmény / Árbevétel

 

Például ha az árbevételed 100 millió forint, az adózás utáni eredményed pedig 20 millió forint, akkor:

Haszonkulcs = 20 000 000 / 100 000 000 = 0,2

 

Mivel a haszonkulcsot százalékban szokás megadni, ezért a kapott 0,2-es érték 20 százalékos haszonkulcsot jelent.

A haszonkulcsot érdemes az elmúlt évekre egyenként kiszámolnod, majd átlagolnod a kapott értékeket. Így hosszabb távú trendeket is tudsz elemezni, és egy-egy kiugró érték nem téveszt meg.

Például ha 2017-ben 15%, 2018-ban 24%, 2019-ben 22%, 2020-ban 18%, 2021-ben újra 18% volt a haszonkulcsod, akkor az átlagos haszonkulcsod a következőképpen alakul:

Átlagos haszonkulcs = (15% + 24% + 22% + 18% + 18%) / 5 = 19,4%

 

Ez a 19,4 százalék azt mutatja meg, az értékesítésből befolyt pénz hány százaléka marad végül nálad az összes költség és adó megfizetése után.

A rátákat tovább variálhatod. Adózás utáni eredmény helyett számolhatsz az adózás előtti eredménnyel vagy a megtermelt cash flow-val is. Mindegyik kulcs – sőt a kulcsok egymással történő összehasonlítása is – fontos információt árul el a vállalkozásod működéséről, pénzügyi szempontból gyenge pontjairól.

A cél, hogy ezek a ráták, haszonkulcsok a lehető legmagasabbak legyenek. Azonban minél nagyobb a piaci verseny, annál inkább csökkenni fognak. Ha valami szuper innovatív dolgot találtál ki alacsony költséggel és gyors felfutással, akkor eleinte rohamsebességgel emelkedhet az árbevételed, és a haszonkulcs gyorsan magas lesz. De amint utolérnek a versenytársak, a ráta ugyanilyen gyorsan csökkenésnek indulhat.

 

A költségelemzés fontossága

A fentiekből egyértelmű, hogy a nyereségráta magasan tartása fontos cél. A cikk elején azt is feltételeztük, hogy a bevételeidet a gazdasági ellenszél miatt várhatóan nem fogod tudni növelni – pláne nem az inflációt is figyelembe véve, azaz reálértéken. Egy út maradt a profitod növelésre: az egységnyi árbevételre jutó a költségek csökkentése.

De hogyan?

A kiindulópont: lásd, mivel állsz szemben, láss tisztán. Ismerd meg a vállalkozásod költségeit. Csoportosítsd őket

  1. változó költségekre, amelyek az értékesítési volumennel együtt alakulnak,
  2. állandó költségekre, amelyek akkor is felmerülnek, ha például az adott hónapban szinte alig van bevételed.

Azt tanácsolom, hogy a költségek vizsgálata közben tarts be egy hasznos szabályt: minden eddigi költséget kérdőjelezz meg. Tegyél fel magadnak kérdéseket:

  • Valóban szükséged van ekkora üzemre, raktárra, irodára?
  • Szükséged van ennyi autóra, gépre, bármilyen más eszközre?
  • Tényleg jól dolgozik és a céged javát szolgálja minden kollégád?
  • Azokat ismered el, akik valóban a legjobban dolgoznak?
  • Valóban a mostani beszállítóid kínálják a legjobb ár-érték arányt, vagy mástól olcsóbban is megkapnád ugyanezt a minőséget?
  • Csak megszokásból dolgozol a jelenlegi partnereiddel, vagy tényleg lelkesek, és velük a legjobb együttműködni?

És így tovább. Egyedül jóval nehezebb ezeket a kérdéseket megtalálni és őszintén megválaszolni. Egy alapos gazdasági tanácsadó mindkettőben segíthet. A válaszokkal légy szigorú, és mindent vegyél számba. Összegezz, kalkulálj, racionalizálj, készíts különféle változatokat, alternatívákat. Játssz el a gondolattal, hogy mennyi költséget vágnál le, ha úgy éreznéd, nagyon nagy a baj. Majd gondolkodj azon is, hogy miért nem teszed meg már most. Végül keress egy arany középutat a költségcsökkentésben, és számold ki az új nyereségtervedet. Hidd el, nagyon motiváló tudd lenni, ha egymás mellett látod a következő számokat: 

  • Régi haszonkulcs: 10%
  • Költségcsökkentéssel elért haszonkulcs: 15%
  • Régi nyereség: 50 millió Ft
  • Költségcsökkentéssel elért nyereség: 75 millió Ft

A profitod 25 millió forinttal, azaz 50 százalékkal nő!

Ez még az inflációt figyelembe véve is szép teljesítmény. Ezért érdemes belefogni a költségek megnyirbálásába.

Persze a fenti táblázat csak a végeredmény, ahová alapos, részletekbe menő számításokkal juthatsz el. Ha úgy érzed, hogy egyedül nem birkózol meg egy ilyen feladattal, írj bátran itt, hamarosan válaszolok a kérdésedre. Az ügyfeleim már az első konzultációkon azonnal használható, gyakorlati tanácsokat kapnak. Arról nem is beszélve, hogy teljesen személyre szabottan, a leghatékonyabb időfelhasználással – mert nincs olyan vállalkozó vagy vállalkozásvezető, aki egy percet is el akar vesztegetni felesleges dolgokra.

Egy példa: Épp a napokban mutattam ki az egyik ügyfelemnek, mennyi pénzt hagy havonta a két számlavezető bankjánál. Meglepődve tudatosította, hogy egy kis odafigyeléssel, átgondolt választással a bankköltségeinek 50 százalékát is megtakaríthatná. A kamatkiadásokról nem is beszélve. Az ő esetében nemcsak néhány ezer forintos tételről volt szó, hanem jóval többről.

Látszólag roppant egyszerűnek tűnő elemzésekről beszélünk, de ha nem tudod, mire figyelj, hogyan számold ki, ha nem szánod rá a kellő időt, akkor csak folyik ki a pénz a vállalkozásodból. És hiába van szép árbevételed – a pénz csak jött és már ment is.

A költség-felülvizsgálatnak és -újragondolásnak rengeteg buktatója van. Tapasztalatból tudom, számos ilyen típusú projektet vezettem vagy támogattam az elmúlt 25 évben. Azt is tudom, hogyan kell jól csinálni. Az objektív külső szem mindig sokat lendít a racionális folyamatok kialakításán.

Több cikkben is írtam már a költségelemzés mikéntjéről és fontosságáról, valamint a költségek tervezéséről és a költségbecslésről is. Ha bővebben érdekel a költségek hatékony kezelése, olvass bele ezekbe is!

 

5 bevált tipp a költségcsökkentésre

Eljutottunk tehát odáig, hogy a célod a nyereséged növelése nagyobb költséghatékonysággal.

  • Az optimális raktárkészletek,
  • az eladásra kínált termékek vagy szolgáltatások számának korlátozása,
  • a legjövedelmezőbb termékeidre fókuszált figyelem,
  • a kordában tartott beszerzési árak, illetve anyagköltségek
  • és a helyesen motivált munkavállalók

mind olyan tényezők, amelyekkel jelentősen, akár 10-15 százalékkal is javíthatod a vállalkozásod hatékonyságát, következésképpen növelheted a profitodat. Nézzük meg őket részletesebben!

 

1. Optimalizáld a raktárkészletet

A vállalkozások többsége a magasabb profit elérése érdekében növeli az értékesítési volument. Ezt a kézenfekvő stratégiát különösen azok a vállalkozások alkalmazhatják, amelyek viszonylag alacsony áron értékesítenek és nagy árukészletet tartanak. De mit tehetnek a közepes vagy kisebb vállalkozások? Ők általában nem engedhetik meg maguknak az óriási árukészletet. Miért? Egyrészt a magas tárolási költségek, másrészt a magas készletfinanszírozási költségek miatt. 

Szerencsére alacsonyabb értékesítési volumennel is lehet kecsegtető nyereséget termelő vállalkozásod.

Miért tartasz túl sokat olyan termékből, amelyek nem vagy alig mozognak?

Vess egy pillantást vállalatod leltárára. Nézd meg, hogy milyen termékeket tartasz anélkül, hogy értelmezhető mennyiséget értékesítenél belőlük. Elemezd a számokat, és légy határozott. A huzamosabb ideje porosodó készletet nehéz árcsökkentés nélkül eladni. Ami csökkenti az egy eladott árura jutó nyereségedet, azaz a haszonkulcsodat. Más szóval a lassan mozgó termékek elégethetik a nyereségedet.

Már a legegyszerűbb készletkövető rendszerek is jelentős segítséget nyújthatnak a nyomon követéshez. Néhány beállítással automatizált információt adnak arról, hogy miből mennyit és mikor érdemes venned. A számodra ideális paraméterek beállítása rajtad múlik, de nem kell egyedül megoldanod. A készletkövetés abban is támogat, hogy tudd, melyik piacot érdemes megcéloznod a nyereséged növelése érdekében.

 

2. Korlátozd az eladásra kínált termékek vagy szolgáltatások számát

Az elmúlt hónapokban a kisebb ügyfeleim szinte mindegyikének ezt tanácsoltam. Mert a kicsi vállalkozások különösen szeretnek minden lehetőséget megragadni, mindent kipróbálni. Részben félelemből, részben kényszerből. Ez azonban könnyen oda vezethet, hogy nem tudnak az igazán fontos feladatokra koncentrálni. A siker érdekében a figyelmedet koncentrálnod és korlátoznod kell. Ehhez pedig le kell tenned a voksodat néhány kulcstermék vagy -szolgáltatás mellett.

Ha többféle árut és szolgáltatást kínálsz, biztosan lesznek közülük kelendőbbek és olyanok, amelyek értékességéről sokkal tovább tart meggyőzni a vásárlókat. Gondold át, hogy megéri-e az utóbbi kategóriába tartozó termékkel vagy szolgáltatással vesződni. Ha nem, akkor inkább töröld a palettádról, és csak azokra koncentrálj, amelyek népszerűek a vásárlóid körében. Ellenkező esetben pénzt pazarolhatsz.

Az is előfordulhat, hogy túlzottan sok pénzt költesz olyan dolgok értékesítésére és reklámozására, amelyeket csupán kis mennyiségben adsz el. Szabadulj meg a feleslegtől, és fordítsd az idődet, a pénzedet és az energiádat azokra a termékekre, amelyek gyorsan fogynak.

Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.

 

3. Fókuszálj a legjövedelmezőbb termékeidre

A haszonkulcsot külön-külön számold ki a termékeidre és a szolgáltatásaidra. Az ilyen gazdasági elemzésre a sikeres vállalkozások időt és pénzt fordítanak, mert tudják, hogy mennyire fontos. Az elemzéssel azonosíthatod a legmagasabb haszonkulccsal rendelkező termékeidet, szolgáltatásaidat, és sorba állíthatod az összes többit. Nem mondom, hogy egy pénzügyekben kevésbé járatos vállalkozásvezetőnek könnyű feladat, de egy jó gazdasági tanácsadó könnyen kiszámítja neked.

Ha ez megvan, költs többet a magas haszonkulcsú termékek és szolgáltatások marketingjére. Úgy oszd el a pénzedet és az emberi erőforrásaidat, hogy a vállalkozásod többet termeljen azokból a termékekből, amelyek a legtöbb pénzt hozzák. A magas árrésű termékeket kínáld keresztértékesítésre azoknak a vásárlóknak, akik az alacsonyabb árrésű termékeidet vásárolják. Erről egy korábbi cikkemben részletesebben is írtam, amelyben több bevételnövelési tippet is adok.

 

4. Tartsd kordában a beszerzési árakat és az anyagköltségeket

Talán ez a legkézenfekvőbb módja a kiadások csökkentésének, ám korántsem könnyen kivitelezhető.

Tárgyalj a beszállítóiddal a vásárolt termékek árainak csökkentéséről. Tudod, hogy az árbevételednek hány százalékát költöd vásárolt termékekre? Ha nem, ideje kiszámolni. Ez is egy fontos alapadat a mindennapi ártárgyalásokhoz is. Ha ez 40 százalék, és 10 százalékkal csökkented, akkor 4 árrésponttal növelheted az eredményedet.

Inflációs időszakban persze kicsi az esély az árcsökkentésre. Ilyenkor az inflációval korrigált reálértékkel érdemes számolnod. Ha 25 százalékos a beszerzési árak inflációja, de ügyes tárgyalással el tudod érni, hogy a te költségeid csak 10 százalékkal emelkedjenek, az reálértéken valójában árcsökkenés! Csak arra kell ügyelned, hogy te nagyobb mértékben tudd emelni az áraidat. Ha csak 15 százalékkal tudsz többet kérni, akkor is növelted a haszonkulcsodat. Ha pedig 20 százalékot tudsz emelni a forgalom csökkenése nélkül, akkor az inflációt meghaladó mértékben növelted a nyereségedet az értékesítési mennyiség növekedése nélkül!

Így jön ki a matek egy konkrét példában:

Idén:

  • Bevétel: 10 millió Ft
  • Bekerülési költség: 4 millió Ft
  • Nyereség: 6 millió Ft

Ha jövőre 25 százalékos lesz az infláció, akkor 7,5 millió forint nyereségre lesz szükséged, hogy reálértéken szinten tartsd az eredményedet (6 millió Ft x 1,25 = 7,5 millió Ft).

Jövőre:

  • Bevétel: 12 millió Ft (10 millió Ft + 20%)
  • Bekerülési költség: 4,4 millió Ft (4 millió Ft + 10%)
  • Nyereség 7,6 millió Ft

Azaz nem sokkal ugyan, de az inflációnál nagyobb mértékben tudtad növelni a nyereségedet.

Bár a fenti számítás nagyon leegyszerűsített, azt jól érzékelteti, hogy a beszerzési árak kontrollálása milyen fontos szerepet játszik egy cég nyereségességében.

Hogyan láss neki a költségek lefaragásának? Először kezd a legnagyobb összegű tételekkel! Ne add fel, ha a beszállítók elsőre nemet mondanak. Kérdezz tovább. Fordított helyzetben elsőre valószínűleg te is nemet mondanál, de ha egy kicsit megszorongatnak, hajlandó lennél engedni. Légy tisztában az erőviszonyokkal, a tárgyalási pozícióddal, és légy kitartó. Sok pénz múlhat rajta, ami a te pénzed. Átgondolt tervezéssel és a tudatosan elkészített ajánlatokkal milliók maradhatnak nálad.

 

5. Motiváld jól a munkavállalóidat

Egy kis-közepes vállalkozásnál is érdemes bónuszrendszert kialakítani a munkavállalók számára. Léteznek nagyon jól működő és valóban ösztönző megoldások. Tedd a rendszer kiemelt részévé a költségek csökkentését, azaz jutalmazd azokat a munkavállalókat, akik a maguk területén megtakarításokat tudnak elérni. Meglátod, milyen elégedettséggel tölt majd el, amikor nem neked kell minden költséglefaragási ötlettel előállni. Használd a kollégáid tudását is! Végül mindenki jól jár. Sok cégnél találtam ki, formáltam ilyen ösztönző javadalmazási rendszereket. Tapasztalatból mondom, hogy a jutalom ígérete meglepően kreatívvá teszi az embereket.

 

Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran! 

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása