Vállalkozni egyet jelent azzal, hogy nap mint nap újabb kihívásokkal szembesülsz. Vannak olyanok, amelyekkel a legtöbb vállalkozó könnyen megbirkózik, de vannak olyan – egyáltalán nem megugorhatatlan – akadályok is, amelyek előtt számos kis- és közepes vállalkozás képes akár éveken át toporogni. Ezek közül osztok meg most három fontosat, amelyeket gyakran hallottam az üzleti tanácsadásra jelentkező ügyfeleimtől 2022-ben. És persze megbeszéljük azt is, hogyan lendülhetsz át rajtuk – egyedül vagy egy tapasztalat tanácsadó segítségével, hogy a 2023-as üzleti éved zökkenőmentesebb legyen.
TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.
1. „Káosz van a cégemben, ez így nem mehet tovább.”
Ügyfeleim jelentős része ezzel a panasszal keresett meg 2022-ben. Eljutottak arra a pontra, hogy szeretnék látni a munkájuk értelmét. Szeretnének rendet tenni a vállalkozásukban. Szeretnének nyugodtabban aludni. Szeretnének előbbre jutni, de legalábbis – első lépésként – kikeveredni egy nehéz helyzetből. Például ilyenekből:
- Egy új, telített piacra belépéshez szükséges ármeghatározás.
- A tagi kölcsönök kilátástalannak tűnő visszafizetése.
- A felhalmozott raktárkészlet optimális értékesítése.
A kkv-szektor tulajdonosai és vezetői sokszor küzdenek komoly időhiánnyal és az ebből fakadó stresszel, amelyeknek egy jelentős része két dologból fakad:
- a prioritások nem megfelelő felállításából
- és a pénzügyi ismeretek hiányából.
Nem lehet minden fontos ügyet egyedül megoldani, sőt részletekbe menően kontrollálni sem. Mi a megoldás? Ha te is ebben a cipőben jársz, adj több teret, döntési lehetőséget és felelősségi kört a csapatod tagjainak. Te pedig foglalkozz a lényeggel.
A listád élén feltétlenül legyen ott a vállalkozásod pénzügyi helyzetének megértése és javítása. Hogy miért? Mert a vállalkozósdit pénzre játsszák, és te a profitért dolgozol, azért vállalsz kockázatot. De ha nem érted a játékszabályokat, nehezen fogsz gólt lőni.
Ha már a sportanalógiáknál tartunk: Az a csapat tud jól játszani, amelyiknek alaposan megtervezett és begyakorolt stratégiája van. Az üzleti életben a stratégiakészítést üzleti tervezésnek hívjuk. Ez a káosz első számú ellenszere. Rendszerszintű gondolkodásra késztet, amely az alapok rendbe tételével kezdődik.
Ezért a tűzoltást igénylő konkrét problémák megoldása után ügyfeleimmel áttérünk egy ilyen üzleti terv elkészítésére.
Az üzleti tervezés nem csak azt jelenti, hogy megtervezed a bevételeidet, a költségeidet, az adófizetéseidet. Ez nem is lenne olyan nagy falat. Hanem mindenekelőtt azt, hogy megtervezed az üzleti folyamataidat. Másként fogalmazva azt, hogy
- mit és kinek adsz el;
- hogyan, miből és kivel állítod elő, amit eladsz;
- honnan szerzed be a szükséges alapanyagokat: a gépeket, berendezéseket, a tudást, a kollégákat stb.;
- a teendőket mikor, sőt mikorra – azaz milyen határidővel – fogod elvégezni.
Minden fő folyamat mellé érdemes időtervvel egybekötött költség- és bevételtervet készítened.
A tervezés sok-sok kérdésből és még több válaszból áll. Mert egy kérdésre több lehetséges választ is érdemes adnod, és rájuk alapozva számolnod. Például egy cégbővítésnél mérlegelheted, hogy két vagy három értékesítőt szeretnél alkalmazni. Nem csak az a kérdés, hogy meg tudod-e őket fizetni, hanem az is, hogy ha mondjuk egy egyedi szoftvereket fejlesztő céget működtetsz, van-e elegendő fejlesztői kapacitásod, amely a megnövekedett és sikeres értékesítői gárda szerződéseit észszerű időn belül teljesíteni tudja.
Ha szeretnél többet tudni az üzleti tervezés 2023-ra alkalmazható szuper hatékony módszeréről, olvasd el a rugalmas üzleti tervezésről írt cikkemet. Ha nem hiszel a tervezésben, ajánlom a „6 érv az üzleti terv készítése mellett kételkedőknek” című írásomat, amelyben amellett érvelek, hogy vállalkozóként igenis érdemes üzleti tervet készítened.
2. „Szeretnék befektetőt találni, mert nem tudom tovább finanszírozni a vállalkozásom működését.”
Ha ezzel a problémával keresnek meg, az egyik első kérésem a vállalkozóhoz, hogy mesélje el nekem, mit tud a cég. Pontosabban: mi az értékteremtő képessége?
Az értékteremtő képesség misztikus és fellengzős fogalomnak hangzik. Sok vállalkozó nem is tudja, mit jelent. Értékteremtésnek azt nevezzük, amikor egy vállalkozás a társadalom, azon belül is a megcélzott vevőkör számára hasznos termékeket vagy szolgáltatásokat nyújt, amelyek valamely igényt vagy szükségletet elégítenek ki. Tudom, ez így elég tankönyvízűnek hangzik. A lényeg, hogy a vállalkozásodnak képesnek kell lennie valami olyasmit nyújtania, amit a reménybeli vevők értékesnek tartanak annyira, hogy pénzt adjanak érte. Ha nem tudsz értéket kínálni a vásárlóidnak, akkor a vállalkozásod létezése értelmetlen.
Ezért lenne egy potenciális befektető első feszegetett témái között az értékteremtő képességed. Evidens ugyanis, hogy amikor egy vállalattulajdonos befektetőt keres, be kell mutatnia a vállalkozás értékét, a vállalkozás vonzó potenciálját. Egy befektető akkor ad pénzt, ha elegendő bizonyíték van arra, hogy a jövőben többet kap vissza. És a többlet százalékos mértéke sem mindegy. A minimum, hogy többet szeretne visszakapni, mint amit egy kockázatmentes befektetés – jellemzően valamilyen államkötvény – után kapna. De leginkább jóval többet. Miért? Mert sokkal nagyobb kockázatot vállal. Nemcsak azt a kockázatot vállalja, hogy kevesebbet hoz a befektetése, mint egy államkötvény, hanem azt is, hogy a betett pénzét se tudod visszafizetni. Minél nagyobb a kockázatvállalás, egy befektető annál magasabb várható hozamot remél.
Bármilyen meglepő, sok vállalkozó arra sem tud világos választ adni, hogy mit is nyújt a cége az ügyfeleinek, vásárlóinak. Üzleti tanácsadóként az is a feladatom, hogy segítsek a vállalkozóknak megtalálni ezeket az alapértékeket. Szövegesen megfogalmazva és számokban, majd pénzben is kifejezve. Ez egy izgalmas feladat, ami akkor is nagyon hasznos lehet, ha nem befektetőtől szeretnél pénzhez jutni, hanem mondjuk tudni szeretnéd a céged értékét valamilyen eshetőségre felkészülve (pl. a cég későbbi eladása miatt), vagy szeretnél egy tiszta üzleti stratégiát készíteni a következő évekre. Sőt, érdemes neked is úgy gondolkodnod, mint ha befektető lennél a saját cégedben. Fel kell tenned magadnak a kérdést, hogy meg tudod-e termelni azt a nyereséget, ami megéri a kockázatvállalást. Például ha úgy gondolod, hogy az államkötvények kamata hosszú távon is 10-15 százalék körül marad, te pedig csak 5 százalék nyereségre számíthatsz a következő években, akkor nagyon alaposan át kell gondolnod a működésedet.
Lépjünk tovább. Ha tisztáztuk, hogy milyen értékeket teremt a cég, második lépésként elkészítjük a vállalkozás úgynevezett üzletimodell-sémáját, amely lényegre törően és roppant egyszerűen választ ad néhány alapvető kérdésre. Például arra, hogy
- kinek mit ad el a céged;
- milyen értékesítési csatornán keresztül;
- milyen partnerekkel működik együtt;
- milyen áron és mennyit értékesít;
- és mindezt milyen eredménnyel teszi, azaz mennyi az éves profit.
Utóbbi az a pénzösszeg, amiből végül, a sikeres tárgyalásokat követően a kiválasztott befektető is részesülne arányosan, a szerződésben foglalt feltételek szerint.
Mindezt beszédes, szemléletes és világos prezentációval mutatjuk be.
Leírva roppant egyszerűnek tűnik, de a valóság tele van buktatókkal. Gyakorta az is nehézséget jelent, hogy az eredményt jól határozzuk meg. Amit csak lehet, megtisztítunk az egyszeri hatásoktól, amelyek nem részei a jellemző működésnek. Ilyen lehet az, ha egy évben a szokottnál sokkal többet költöttünk külföldi kiállításokon való részvételre és utazásra, mert abban bíztunk, hogy terjeszkedni tudunk egy kiszemelt országba. Időközben azonban rájöttünk, hogy előbb a hazai piacon szeretnénk erősebb pozíciót elérni, mert erre van reális esélyünk. Az időközben feladott külföldi terjeszkedésre fordított összegek a jövőben várhatóan nem merülnek fel, ezért nem is számolunk velük, mert torzítanák a becsült eredményt.
Ez a munka bámulatos letisztulást eredményez a vállalkozás működésében és a tulajdonosok gondolkodásában is. Ezt nem én mondom, hanem a megbízóim, akiktől – hadd legyek egy kicsit szerénytelen – rendszeresen érkezik olyan visszajelzést, hogy sokkal többet kaptak, mint amit a közös munka kezdetén vártak.
3. „Elszálltak a költségeim, nem tudom hogyan fizetem ki a számlákat.”
A magyarországi infláció 2021-ben 5,1 százalék volt, és ugyanazon év decemberében az MNB 5 százalékra becsülte a 2022. évi várható pénzromlást. Jaj, de örülnénk most, ha az a jóslat teljesült volna be! Sajnos, a 2022. évi tényleges infláció várhatóan eléri a 25 százalékot. Azaz nem öt, hanem ötször öt százalék lesz!
Ez pedig azt jelenti, hogy a vállalkozások által készített minden korábbi költségterv – szinte hónapról hónapra – ment a kukába. Kicsit finomabban fogalmazva: újra kellett gondolni, újra kellett számolni őket, mert a vállalkozások költségei csak nőttek és nőttek – előre nem látható módon.
Nemrég írtam erről „A pénzügyeket elhanyagoló vállalkozók 5 diemmája” című cikkemben, amely a vállalkozási költségek növekedéséről szól. Olvasd el, ha szeretnél még több pénzügyi tudásra szert tenni!
De biztos, hogy csak a költségek növekedése okozza a gondot? A legtöbb esetben a válasz egyértelműen nem. Valószínűleg a magas infláció előtt sem voltál teljesen tisztában a költségeiddel, de a bankszámládra gyakorolt hatásuk most igazán erőteljes, amit nem nézhetsz tovább tétlenül.
Még mindig sok vállalkozástulajdonos és -vezető nincs tisztában a cége költségeivel, sem strukturálisan sem elemeiben. Náluk az alapok ismertetésével kezdem a közös munkát, közérthető stílusban. Ezek az alapvető gazdasági ismeretek nem bonyolultak, csak eddig senki nem magyarázta el neked őket. Szerencsére ez a tudás jól pótolható, amire később a mélyebb pénzügyi ismeretek is ráépíthetők. Arról nem is beszélve, hogy a saját céged példáján keresztül legkönnyebb megtanulnod. Nem a könyvelést tanítom és magyarázom el neked – mert azt elegendő, ha a könyvelőd tudja –, hanem az üzleti döntéseid pénzügyi hatását fogod megismerni és jobban megérteni.
A vállalkozásod költségeinek megismerésére, elemzésére, értelmezésére érdemes időt szánni. Lépésről lépésre végig kell nézni az elemeit, a főbb költségtípusokat:
- a változó költségeket,
- az állandó költségeket,
- valamint az adókat.
Ilyenkor érdemes a beszállítói szerződéseket is elemezni mind az árak, mind az egyéb kondíciók tekintetében. Gondolok itt például arra, hogy
- mennyivel előbb kell megrendelned egy anyagbeszerzést,
- ki fizeti a szállítási költséget,
- vagy milyen fizetési határidővel szükséges a beérkezett számlát kiegyenlíteni.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy érdemes lenne-e új beszállítók után nézned és jobban feltérképezned a lehetőségeket kedvezőbb kondíciókért.
A jelen elemzése után általában továbblépünk a cash flow, azaz a pénzáramlás megtervezésére. Ez egy másik misztikus fogalom a vállalkozók körében. Sokan nem értik a jelentését, és még többen nem mérik fel a jelentőségét. Pedig Warren Buffett amerikai befektető, a világ egyik leggazdagabb embere szerint „a cash flow a vállalkozás legfontosabb pénzügyi mércéje. Ez határozza meg, hogy egy vállalkozás fenntartható-e vagy sem.”
A téma egy (vagy akár több) külön cikket is megér, és korábbi írásaimban is előkerült már. Most röviden csak annyit róla, hogy a cash flow a pénzeszközök ki- és beáramlását jelenti. Azért rendkívül fontos, mert rendezett cash flow nélkül könnyen arra ébredhetsz, hogy nincs elég pénzed a kasszádban, a bankszámláidon, amivel például ki tudnád fizetni a számláidat, a hiteltörlesztéseidet. Hiába áll a tőkéd berendezésekben, komoly eszközparkban, ingatlanban – ezeket nem tudod egyik pillanatról a másikra pénzzé tenni, hogy teljesíthesd a kötelezettségeidet.
Az elhanyagolt cash flow egy amúgy stabil vállalkozást is igen kellemetlen helyzetbe tud hozni. Ezért kezelem kiemelten, az első feladatok között a cash flow jelentőségének elmagyarázását, a cash flow elemzését és helyes menedzselésének megtanítását.
Ha a cash flow-n túljutottunk, és biztosra szeretnénk menni – ami a mai bizonytalan üzleti környezetben szerintem elengedhetetlen –, készítünk egy vészforgatókönyvet is a legkritikusabb tényezőkre.
Te például tudod, mit tennél, ha a bevételeid felét elveszítenéd két hónap múlva? Mit tennél az első két-három hónapban, majd az azt követő két-három hónapban? Ha van egy ilyen terved, könnyebb élesben megbirkózni a nehéz helyzetekkel. Sok sikeres vállalkozó mondja ezt tapasztalatból szerte a világban, és én is ezt gondolom.
Ha a cikkben felsorolt három kérdéskör lépésein szépen sorjában végighaladunk, és a vállalkozásodra szabott megoldásokat dolgozunk ki, sokkal nyugodtabban és hatalmas előnnyel vághatsz neki a 2023-as évnek.
Remélem, a leírtakkal sikerül elősegítenem a vállalkozásod sikerét. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.
Kövesd a blogomat, és olvass bele a régebbi írásaimba is. Évek óta, kétheti rendszerességgel publikálok a vállalkozásokat segítő cikkeket – lassan egy könyvre való hasznos információt osztottam meg. Kezdd itt a tanulást, és ha valamelyik téma részletesebben is érdekel, keress meg bátran!
Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy a vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.
Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.